Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-05-06, 03:41
  #1
Medlem
Marijuana4evers avatar
Apati Lite fakta (från grekiska απάθεια, apatheia, ungefär "ingen sinnesrörelse") innebär en frihet från sinnesrörelse, en likgiltighet och känslolöshet.

Inom psykologin är apati en benämning för när en individ ställer sig likgiltig inför aspekter av det emotionella, fysiska eller sociala livet. Klinisk apati anses vara en upphöjd nivå, en medelnivå kan ses som depression och en extrem nivå som en typ av dissociativ störning. Apati kan vara objektspecifik, mot en person, ett objekt eller en omgivning.

Apati var i det gamla Grekland det sedliga idealet för cynikerna och stoikerna. Den stoiske vise skulle inte låta leda sig av känslor; han borde därför inte låta dem ta den våldsamma formen av sinnesrörelser, utan genom insikten om att njutningen inte är något i och för sig gott, smärtan inte något i och för sig ont, behärska dem och i stället låta leda sig blott av sitt förnuft. Detta var enligt stoikerna den sedliga apatin.



Min sort är..Dissociativa störningar eller konversionsstörningar

[/i] Typer=amnesi, fugue,Transtillstånd, motorisk störning Dissociativ identitetsstörning MinnetHypestesi.
Lite av varje eller enskilt, vissa uppstår oftare, andra mer sällan och dom under strykta uppstår oftare
((Jag håller på öva mig att ha kontroll över dessa, det funkar men man slits))

Snabb info
De är en grupp reaktiva psykiska störningar vilkas huvudsymtom handlar om förändrat medvetandetillstånd med långvarig och svårartad dissociation, psykosomatiska tecken, och försämrad samverkan av funktioner i medvetandet, i synnerhet vad beträffar minne, perception, känsel, motorik och identitet.

Många av dessa störningar klassificerades förr som hysteri. Dissociativa störningar kan övergå i psykos, så kallad hysterisk psykosi. Till skillnad från enkel dissociation, som är en försvarsmekanism inom normalpsykologin, har den dissociativa störningen en mer långvarig och påtaglig effekt på den psykiska hälsan och fungerar funktionsnedsättande. I de flesta former ingår minnesförluster/svårigheter,Vilket då gör i mitt fall!

Symtomen på dissociativa störningar förekommer ibland som symtom på kroppsliga sjukdomar eller drogmissbruk. Enligt ICD-10 får inte diagnos ställas förrän sådan sjukdom eller missbruk uteslutits. De dissociativa störningarna uppstår alltid till följd av en extrem stress eller ett trauma. Sådan erfarenhet är nödvändig för att någon ska få en diagnos.
Den mest kända gruppen dissocitiva störningar är multipel personlighetsstörning (eller personlighetsklyvning), vilken många felktigt tror är en form av schizofreni.
Fast jag får ingen jävla psykos vad fan psykos nu menas med.
Sen så tror man man utvecklar en schitzo men nej inte heller det
för apatit håller bara i nån timme och sen är det borta Och jag återgår till eufori och kontroll-instinkt.


Intressant ämne föresten, för dom som vill läsa mer om Dissoactiva apati
de står massor klockrena informationer om just detta
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dissociativ_st%C3%B6rning
__________________
Senast redigerad av Marijuana4ever 2012-05-06 kl. 04:35.
Citera
2012-05-06, 04:58
  #2
Medlem
Marijuana4evers avatar
Stoned
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback