Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-05-05, 20:56
  #1
Medlem
SvartaLinjers avatar
Har fått imovane pga insomningsbesvär. 5mg. Har aldrig ätit sömntabletter förrut. Hur svårväckt blir man (vanligtvis, jag vet att alla reagerar olika). Hör man brandvarnaren tex? Ett barn som gråter på natten?

Eftersom min man jobbar natt och jag är ensam hemma med tre barn är jag lite tveksam till att ta en sömntablett...

Erfarenheter??
2012-05-05, 20:57
  #2
Avstängd
Badbollen123s avatar
du kan ju prova theralen istället, lite mildare och man sover gött
2012-05-05, 20:58
  #3
Medlem
SvartaLinjers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badbollen123
du kan ju prova theralen istället, lite mildare och man sover gött

Tack för tips! Hjälper mig dock inte ikväll...
2012-05-05, 21:01
  #4
Medlem
banangodiss avatar
Om man tar zopiklon (imovane) är det inte svårare att vakna. Zopiklon är en insomningstablett, ingen sömntablett. Du blir med andra ord bara lugn och kan därför lättare somna.

Men om du tar dom och inte går och lägger dig får dom omvänd effekt. Du blir skitpigg och dunderpeppad på vad som helst.

Så till din fråga; det finns ingen risk att du inte vaknar av brandvarnare eller skrikande barn om du i vanliga fall gör det.
2012-05-05, 21:02
  #5
Medlem
SvartaLinjers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banangodis
Om man tar zopiklon (imovane) är det inte svårare att vakna. Zopiklon är en insomningstablett, ingen sömntablett. Du blir med andra ord bara lugn och kan därför lättare somna.

Men om du tar dom och inte går och lägger dig får dom omvänd effekt. Du blir skitpigg och dunderpeppad på vad som helst.

Så till din fråga; det finns ingen risk att du inte vaknar av brandvarnare eller skrikande barn.

TACK! Då kanske jag vågar testa en tablett till kvällen då. Tack!
2012-05-05, 22:01
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaLinjer
TACK! Då kanske jag vågar testa en tablett till kvällen då. Tack!
Vet inte om det bara är jag men jag vaknar inte på morgonen när väckarklockan ringer 20cm från mitt öra...

Dock så har jag jävligt jobbigt att vakna annars också.
2012-05-06, 01:11
  #7
Medlem
Xalterads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banangodis
Om man tar zopiklon (imovane) är det inte svårare att vakna. Zopiklon är en insomningstablett, ingen sömntablett. Du blir med andra ord bara lugn och kan därför lättare somna.

Men om du tar dom och inte går och lägger dig får dom omvänd effekt. Du blir skitpigg och dunderpeppad på vad som helst.

Så till din fråga; det finns ingen risk att du inte vaknar av brandvarnare eller skrikande barn om du i vanliga fall gör det.

Zopiklon är en SÖMNTABELTT inte en insomningstablett!
Klart man sover tyngre men om du inte är extremet lättpåverkad så kommer du ändå att vakna av t.ex. brandvarnaren eller gråtande barn, men du vaknar inte riktigt lika lätt som utan tabletten, om det är nyligen efter intaget så kan du känna dig välldigt seg också då man lätt blir dåsig och tung i huvudet av dem.

Testa och se hur det går, förmodligen kommer du inte vaknaa av saker du inte "ska" vakna av men saker som det är tänkt att du ska vakna av kommer du göra det ändå.

Lycka till med sömnen, det är oerhört viktigt!
2012-05-06, 08:08
  #8
Medlem
SadCats avatar
Som folk redan konstaterat så är Imovane(zopiklon) en Insomningstablett. Den dämpar din oro/ångest och gör det lättare för dig att somna.

Rätta mig om jag har fel men den varar bara i 3-4 timmar, så om du har problem med uppvakningar under natten så är det inte rätt tablett för dig.

För mig så hjälper inte Imovane alls längre, kan bero på att läkarna ger mig en tablett(7,5mg) om dagen... Tolerans, wohoooo
2012-05-06, 08:15
  #9
Medlem
Xalterads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadCat
Som folk redan konstaterat så är Imovane(zopiklon) en Insomningstablett. Den dämpar din oro/ångest och gör det lättare för dig att somna.

Rätta mig om jag har fel men den varar bara i 3-4 timmar, så om du har problem med uppvakningar under natten så är det inte rätt tablett för dig.

För mig så hjälper inte Imovane alls längre, kan bero på att läkarna ger mig en tablett(7,5mg) om dagen... Tolerans, wohoooo

Nej Imovane är en sömntablett, Stilnoct är en insomningstablett!
Men det stämmer att halveringstiden är ca 4timmar, men det betyder ju inte att man har noll effekt efter 4 timmar utan hälfen av den ursprungliga effekten.

OffTopic: SadCat kan du inte testa att variera med Stilnoct, din Imovane, så att tolleransen får lite tid att gå ner mellan varven. Vet att det inte är ovanligt att göra så nämligen om man måste äta sömnmedicin varje dag.
2017-09-17, 23:23
  #10
Medlem
Extremeflys avatar
Fortsätter på denna tråden.
Om jag tar imovane vid 21 och blir väckt 01 tillexempel är jag helt väck när jag vaknar då eller normal?
2017-09-17, 23:34
  #11
Moderator
Morfar-52s avatar
(FB) Imovane/Stilnoct (zopiklon/zolpidem) fanclub /låst

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback