Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-05-05, 17:04
  #1
Medlem
Min dator har fungerat som vanligt fram tills idag då jag startade den, skrev in lösenordet men av någon anledning fick upp att användarnamnet eller lösenordet var fel.

Provade stänga av datorn manuellt, startade i felsäkert läge och kunde då utan problem logga in.

Vad är problemet, varför kan jag inte logga in som vanligt? Och hur startar man datorn i felsäkert läge utan att behöva trycka på off-knappen och sen välja alternativet felsäkert läge vid uppstart?

Edit: Har Windows, och försökte logga in på admin
Citera
2012-05-05, 17:40
  #2
Medlem
Ragwings avatar
För att komma åt felsäkert läge trycker du som en galning på F8 precis efter att du har satt på datorn och innan Windows börjar läsas in. Om du föredrar så fungerar det även utmärkt att hålla in F8.

Angående ditt problem, här är vad du kan prova (i den ordningen jag anger):

1. Logga in i felsäkert läge och öppna händelseloggen (Windows-tangenten + R och skriv eventvwr.msc). Till vänster expanderar du Windows-loggar och kollar under Program eller System för att see om det finns några meddelande relaterade till User Profile Service. Det ska finnas med inom den tidsram då du senast misslyckades att logga in. Om ja så är det orsaken till att du inte kan logga in.

2. Ta bort ditt lösenord helt. Börja med att starta i felsäkert läge och väl inne så öppnar du startmenyn och klickar på din användarbild så öppnas ett nytt fönster varifrån du kan göra diverse saker med ditt användarkonto, inklusive ta bort lösenordet. När du har gjort så, starta om Windows som vanligt och kolla om du kan logga in utan lösenord. Om ja, prova att lösenordsskydda ditt användarkonto igen, starta om som vanligt och se om du har samma problem som innan.

3. Om steg 2 inte fungerar så kan du behöva ta bort ditt användarkonto. Starta i felsäkert läge igen och klicka på din bild i startmenyn igen som innan och i det nya fönstret ska det finnas ett alternativ som heter Hantera ett annat konto, klicka på det och efter det så skapar du ett nytt konto (du kan byta namn på det senare) och gör det till administratör. Sätt lösenord på det och starta om som vanligt för att kontrollera att du inte stöter på samma problem som innan. Om inte så är det bara att logga in, överföra alla filer från ditt gamla konto (Mina dokument, Nedladde filer etc.) och sedan gå tillbaks till Hantera ett annat konto, väljer ditt gamla och tart bort det. Du kan nu byta namn på ditt nya så att det matchar det gamla om du vill.

Bör även påpeka att jag använder Windows på engelska så vissa av de ovanstående sakerna kan ha ett annorlunda namn på svenska.
Citera
2012-05-05, 17:54
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ragwing
För att komma åt felsäkert läge trycker du som en galning på F8 precis efter att du har satt på datorn och innan Windows börjar läsas in. Om du föredrar så fungerar det även utmärkt att hålla in F8.

Angående ditt problem, här är vad du kan prova (i den ordningen jag anger):

1. Logga in i felsäkert läge och öppna händelseloggen (Windows-tangenten + R och skriv eventvwr.msc). Till vänster expanderar du Windows-loggar och kollar under Program eller System för att see om det finns några meddelande relaterade till User Profile Service. Det ska finnas med inom den tidsram då du senast misslyckades att logga in. Om ja så är det orsaken till att du inte kan logga in.

2. Ta bort ditt lösenord helt. Börja med att starta i felsäkert läge och väl inne så öppnar du startmenyn och klickar på din användarbild så öppnas ett nytt fönster varifrån du kan göra diverse saker med ditt användarkonto, inklusive ta bort lösenordet. När du har gjort så, starta om Windows som vanligt och kolla om du kan logga in utan lösenord. Om ja, prova att lösenordsskydda ditt användarkonto igen, starta om som vanligt och se om du har samma problem som innan.

3. Om steg 2 inte fungerar så kan du behöva ta bort ditt användarkonto. Starta i felsäkert läge igen och klicka på din bild i startmenyn igen som innan och i det nya fönstret ska det finnas ett alternativ som heter Hantera ett annat konto, klicka på det och efter det så skapar du ett nytt konto (du kan byta namn på det senare) och gör det till administratör. Sätt lösenord på det och starta om som vanligt för att kontrollera att du inte stöter på samma problem som innan. Om inte så är det bara att logga in, överföra alla filer från ditt gamla konto (Mina dokument, Nedladde filer etc.) och sedan gå tillbaks till Hantera ett annat konto, väljer ditt gamla och tart bort det. Du kan nu byta namn på ditt nya så att det matchar det gamla om du vill.

Bör även påpeka att jag använder Windows på engelska så vissa av de ovanstående sakerna kan ha ett annorlunda namn på svenska.

Tack för svaret, ska prova detta! Några frågor dock, går det verkligen att ta bort ett admin-konto? Försvinner all data och dokument m.m. jag har sparat tillsammans med kontot isf?
Citera
2012-05-05, 18:04
  #4
Medlem
Ragwings avatar
Ja, du kan ta bort ett administratörskonto från det konto du skapar, eftersom att det också är administratör. När du tar bort det så tas även filerna bort, men kollade upp det lite mer noggrant och tydligen kan man välja att spara filerna med:
http://windowstips.nu/radera-anvandare

Kontot kommer dock tas bort så att du inte kan logga in på det och även inställningar för program kan komma att tas bort, beror på var programmet sparar sina inställningar.
Citera
2012-05-05, 20:00
  #5
Medlem
Du kan gå in i C: och flytta på det du vill ha kvar från kontot inte funkar.

Exakt var filerna, dokumenten mm finns beror på vilken Windows versioner du har. Om ditt gamla konto namn hette Johan Johansson så finns det en mapp med samma namn på C: där grejerna finns.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback