Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-11, 21:23
  #73
Medlem
mjukosten78s avatar
Många verkar ha missat "...och trott på"

Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Om man lägger en 5 krona på ett järnvägsspår så ska tydligen tåget spåra ut. Jag har aldrig testat så de kan ju lika gärna vara sant.
.

Jag har testat inte för att jag ville att tåget skulle spåra ur utan för att jag ville se hur platt pengen blev. Den blev plattare.

Citat:
Ursprungligen postat av Porsenna
Har hört denna historia från oräkneligt antal personer genom åren i olika former.

Rik men enkel knegare går in på Merca, BMW, etc etc men möts inte av intresse från de "ytliga" och "snorkiga" säljarna. Går istället in hos bilhandlaren över gatan och köper en fin bil där. Viftar sedan med kvittona och visar bilen för de dissande bilhandlarna för att få dem att känna skuld och skam.

Jag hörde en liknande historia som jag trodde på i tolvårsåldern. Kompisens storebrorsas lumparpolare skulle ha repat en bil och sedan köpt den.

Den här trodde jag med på. Kille blir svinfull på nattklubb och raggar upp en tjej som han drar hem och ligger med. Han vaknar upp på morgonen av att hon står vid fönstret och pekar ut och med glad "cp-röst" säger "titta, titta en polisbil!". Killen skulle ha varit en i bekantskapskretsen.
En rolig flashbackgrej med denna är att det fanns en tråd där en tjej hade hört historien och "visste att den var sann och visste vem killen var!". Att massor personer hade hört den flera år innan henne och också "visste vem killen var" bet inte.

Den här trodde jag med på när jag var typ sexton. Några killar (fick offren utpekade denna gång med) var på charter i typ Grekland. En dag hade dom haft inbrott i hotellrummet men ingenting var stulet, inte ens en dyr kamera. När dom kom hem hade ägaren till kameran framkallat bilderna och det fanns kort på en hårig leende grek som hade stoppat upp deras tandborstar i röven.
Läste senare historien i Pyton och förstod att det nog inte hade hänt dom jag var bekant med.

Karl XIV Johan hade en tatuering med frasen "död åt kungar". Den här trodde jag på tills för några månader sen. Denna myt har programmet QI hjälpt att sprida vidare.
http://faktoider.nu/bernadotte.html

"Sverige och San marino är tekniskt sett fortfarande i krig med varandra". Trodde jag på någongång i tiden. Förklaras också bra på faktoider.nu http://www.faktoider.nu/sanmarino.html
....och en liknande skröna fast med Storbrittanien och någon lilleputtstat har berättats i QI, skärp dig Fry för fan!
__________________
Senast redigerad av mjukosten78 2015-10-11 kl. 21:29.
Citera
2016-05-31, 21:49
  #74
Medlem
Svarta Damen som tydligen bara fanns i stan. På landet lurade brunnsgubben under trälocket
Citera
2016-07-13, 07:39
  #75
Medlem
lampross avatar
Två män satt en gång på samma bänk i stora väntsalen på Centralen i Stockholm. Det oerhörda i sammanhanget var att deras respektive resväskor var tillverkade på samma kontinent.

Detta berättade min farbror för mig en gång.
Citera
2017-01-04, 21:32
  #76
Medlem
Detta trodde jag hade hänt på riktigt i Finland:

Ett förälskat par är ute och åker bil. De hamnar på en öde väg och i radion sägs det att en farlig man har rymt från ett mentalsjukhus. Plötsligt får de bensinstopp och mannen går iväg för att köpa bensin.

Efter en stund kommer polisen. De uppmanar kvinnan att gå ut ur bilen men inte vända sig om. Dessförinnan har hon hört ett dunkande ljud från taket. Hon vänder sig om i alla fall och får se den psykiskt sjuke mannen sitta och dunka pojkvännens avskurna huvud mot taket.
Citera
2017-01-04, 21:36
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Det här med spett i vattnet vid populära badplatser var väl en vandringssägen fram tills att det faktiskt hände. Ett exempel på när dikt blir verklighet?

Minns att när jag spelade tv- och datorspel som liten ibland fick höra från morsan att jag kunde få epilepsi av för mycket blinkande på skärmen. Tydligen hade Aktuellt (eller Rapport?) haft en blinkande vinjett på 60- eller 70-talet som fick folk att börja skaka i plötsliga epilepsiattacker.

Var det inte något japanskt tecknat program som folk kunde få ep-anfall av?
Citera
2017-01-08, 13:07
  #78
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Var det inte något japanskt tecknat program som folk kunde få ep-anfall av?

Shit vad gammalt mög du citerar.
Kanske även japanska tecknade serier kunde försätta folk i epileptiskt tillstånd. Har du nåt mer att gå på?
Citera
2017-01-08, 13:26
  #79
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Detta trodde jag hade hänt på riktigt i Finland:

Ett förälskat par är ute och åker bil. De hamnar på en öde väg och i radion sägs det att en farlig man har rymt från ett mentalsjukhus. Plötsligt får de bensinstopp och mannen går iväg för att köpa bensin.

Efter en stund kommer polisen. De uppmanar kvinnan att gå ut ur bilen men inte vända sig om. Dessförinnan har hon hört ett dunkande ljud från taket. Hon vänder sig om i alla fall och får se den psykiskt sjuke mannen sitta och dunka pojkvännens avskurna huvud mot taket.

Intressant att läsa att historien också förlagts till Finland! Den version som återges i Råttan i pizzan utspelades i Tyskland. Enligt af Klintberg förekom det ofta en sorts ramberättelse: en svensk tjej hade en utländsk tjej som brevvän. Så slutade brevvännen att skriva brev, och det var tyst från henne i ett par år. Sedan tog hon kontakt på nytt och berättade att hon legat på mentalsjukhus - hon hade fått en chock när hon var ute och bilade med sin kille, och han mördades av en dåre.

http://www.snopes.com/horrors/madmen/boyfriend.asp
http://urbanlegends.about.com/od/hor...iend_death.htm
Citera
2017-01-08, 18:04
  #80
Avstängd
ettpundsvartkruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Shit vad gammalt mög du citerar.
Kanske även japanska tecknade serier kunde försätta folk i epileptiskt tillstånd. Har du nåt mer att gå på?

Epilepsivarning på TV:n varje gång du startar en PS3 eller PS4...
Citat:
Dataspel – kan jag få anfall av att spela data- eller tv-spel?
En liten andel av de som har epilepsi påverkas av flimrande ljus och snabbt blixtrande lampor. Moderna datorskärmar och tv-apparater innebär sällan något problem om man inte har ljuskänslig epilepsi. Inte heller bio innebär problem för dig som har epilepsi om du inte vet att din epilepsi är känslig för ljuseffekter.

http://epilepsiwebben.se/question/fa...eller-tv-spel/
Citera
2017-01-08, 22:11
  #81
Medlem
[quote=Kongruensbojd|59534081]Shit vad gammalt mög du citerar.
Kanske även japanska tecknade serier kunde försätta folk i epileptiskt tillstånd. Har du nåt mer att gå på?[/Q

Det är något jag har hört.

Hittade det här på wikipedia:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Pok%C3...me)#Kontrovers
__________________
Senast redigerad av Hiitsme 2017-01-08 kl. 22:14.
Citera
2017-01-09, 18:19
  #82
Medlem
angelfuck666s avatar
I Finland gick det en historia för något år sedan om ett lejon som flera människor skulle ha sett, togs väl till och med upp i nyheterna vad jag minns så nån måste ju ha trott på det.

Har även hört att om man rakar huvudet och smörjer in det med voltaren/mobilat/nåt liknande och sedan tar på sej en badmössa så blir man jävligt hög... Har inte testat själv så det kan ju vara sant

Skolsjukskötaren med en iskall tesked som hon sätter på pungen för att kolla om man får stånd var en historia som skrämde mej och mina polare på 80-talet, ingen verkar dock ha fått uppleva det på riktigt vad jag vet.
Citera
2017-01-10, 11:12
  #83
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angelfuck666
I Finland gick det en historia för något år sedan om ett lejon som flera människor skulle ha sett, togs väl till och med upp i nyheterna vad jag minns så nån måste ju ha trott på det.

Haha, jo den hysterin minns man ju. Finland hade under 1990 och 1991 hade fått ta emot en väldig mängd somaliska flyktingar, som kommit över ostgränsen från Ryssland. Det kändes inte så värst långsökt att fler av Afrikas vilddjur skulle följa "sompanscherna" (rasistisk benämning) i spåren.

Ett par gamla DN-artiklar från 1992:
http://www.dn.se/arkiv/inrikes/finsk...ar-blivit-tva/
http://www.dn.se/arkiv/inrikes/lejon...-hela-finland/

Ett par nostalgiska betraktelser från senare år:
https://svenska.yle.fi/artikel/2008/...net-i-ruokolax
http://gamla.hbl.fi/feature/2015-06-...te-fanns-eller
Citat:
Vilken journalist skulle väl glömma sommaren man skrev tjugo artiklar om ett lejon som inte fanns, men som gäckade hela Finland? Nyhetscheferna på Dagens Nyheter i Stockholm hade fostrats under åren av blodig kamp om upplagesiffrorna. De visste att ingen story går upp mot den där ett djur möter människan under märkliga omständigheter. För att inte tala om ett djur som befinner sig på en plats där det inte hör hemma – som en isbjörn i Afrika eller en elefant på Grönland. Det går hem alla gånger. Ger "klick", som dagens digitala redaktörer säger.

Internet fanns inte, men till all lycka direktsände olika radiokanaler varje gång någon tyckte sig ha fått syn på lejonet eller åtminstone ett spår av tassarna. Rapporterna skrev jag i segelbåtens sittbrunn och i Stockholm ropade man på mera.

Lejonhysterin spred sig från Ruokolax ända till Kristinestad där en betrodd person också såg ett lejon. Ögonvittnesrapporter i hundratal började strömma in och sakkunniga räknade att det måste finnas fyra lejon på rymmen samtidigt i landet. Två svenska turister lyckades till och med videofilma Ruokolaxlejonet, men när klippet visades i tv-nyheterna hävdade tråkiga viltexperter att det var ett lodjur, eller en hare.

– Och de kallade sig experter! Storviltforskaren Erik S. Nyholm slog vetenskapligt fast att det verkligen rörde sig ett lejon i Ruokolax. Då blev det en politisk fråga för de gröna skulle rädda lejonet, säger Leif.

Peugeotbilarnas importör lovade ett 10 000 marks bidrag för projektet. Lejonet är ju symbol för bilmärket.

– Mika Kaurismäki lovade till och med en filmroll åt lejonet. Det hade passat bra in i hans skådespelargarde. Lejon brukar ju också vara sparsamma med replikerna.

I tjugo år använde Ruokolax lejonet i sin marknadsföring, men numera är lejonet bokstavligen spårlöst försvunnet ur gatubilden och på kommunhuset lär man rodna när saken förs på tal. Konstigt för det är säkert fler finländare som känner Ruokolax på grund av lejonet som inte fanns än för att det var här som Albert Edelfeldt målade sin berömda "Kärringarna på Kyrkbacken" och hans far Carl ritade kyrkstapeln.
Citera
2018-02-28, 00:35
  #84
Medlem
Irrelefants avatar
Varje människa sväljer runt 14 spindlar i sömnen per år har jag hört på internet

Tydligen är den nästan lika gammal som internet och ursprungar som ett skämt om att folk tror på allt som står på internet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback