Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-23, 16:11
  #577
Medlem
baggebo1s avatar
Anarkistiska byggnader har brunnit i Grekland. Förintelsemonument har prytts med nationalistiska slagord. Folkmordspropaganda har rivits ner.

Obehaglig utveckling. Våld löser ingenting. Och "optiken" ska vi bara inte snacka om. Patrik Casey och Nicolas Fuentes får åka ner till dem och berätta att hundratusentals nationalister som går ut på gatan för att handgripligen ta tillbaka sitt land är helt fel väg att gå. De borde debattera saken på Youtube istället.
Citat:
A series of fires targeting Antifa squats have burned Judeo-left terrorists out of their nests in Hellas.

Neighbors greeted the fires as liberation from the pungent odor contaminating their block. Additionally, the anarchist bases are hotbeds of violence, drug smuggling and often house illegal immigrant criminals terrorizing the public.

These flunkies may be the sons and daughters of politicians, businessmen and “intellectuals,” but in Greece, the Antifas have carte blanche from the government to murder nationalists (even more so than in the USA).
Citat:
At “The School,” (hot bed of extremist activity) nationalists overpowered the cops (who protect the anarchists and their illegal dwellings) and gave the commies a wedgie!

As usual, the J-leftists declared it a victory…
https://dailystormer.red/greece-anti...t-redecorated/
Citat:
Within 24 hours of a nationalist Macedonia rally in Thessaloniki, fascists: 1. Burnt down an anarchist squat 2. Tore down a poster with Jewish and Muslim symbols 3. Graffitied a Holocaust memorial with “Golden Dawn (ΧΡΥΣΗ ΑΥΓΗ)”
https://twitter.com/mathaiaus/status/955552218249244672
Citera
2018-02-09, 20:33
  #578
Avstängd
nils.flygels avatar
Det har släppts en ny film av den norske regissören Håvard Bustnes som heter "Golden dawn girls".
Nån som hunnit se den? Går nu på olika dokumentärfilmfestivaler och ska visas på SVT senare i år.
Citat:
Håvard Bustnes var likt många i omvärlden chockad när det nynazistiska partiet Gyllene gryning stormade in i det grekiska parlamentet med sju procents stöd i valet år 2012. Hur kunde ett militant och rasideologiskt parti på den allra yttersta högerkanten gå från att ha knappt 20 000 anhängare till nästan 450 000 röster på blott tre år?
..
Att ett öppet antisemitiskt och invandrarfientligt parti, vars ideologi bygger på konspirationsteorier som Sions vises protokoll och Den nya världsordningen, kan bli tredje största parti i ett västeuropeiskt land ger marginaliserade extremistorganisationer som NMR hopp om en framtid där även de kan ta plats i maktens korridorer.

Håvard Bustnes vill med filmen höja ett varningens finger för vad som kan hända i tider av ekonomisk härdsmälta och politiskt haveri.
..
– Men jag hoppas att filmen hjälper folk att förstå lite mer, att fenomenet blir mer begripligt. Jag trodde att jag skulle möta skinheads som var väldigt annorlunda från mig själv. Det hade på ett sätt varit enklare att hantera. Men de är inte så annorlunda och det är det som skrämmer mig mest.
http://www.fria.nu/artikel/132414
__________________
Senast redigerad av nils.flygel 2018-02-09 kl. 20:43.
Citera
2018-12-07, 16:56
  #579
Medlem
TheBusters avatar
https://www.theguardian.com/cities/2...RcvRszfqRtXmmI

Gardian skriver om GD på Kreta
Citera
2019-06-10, 19:27
  #580
Avstängd
Mellan 4,7-8,7% i senaste opinionsundersökningarna, mot 4,9% i ep-valet. Knappt en månad till valet nu.
Citera
2019-07-08, 21:38
  #581
Medlem
Ördögs avatar
Jag kan i denna tråd återposta mitt inlägg från PU, om att valet igår slutade snöpligt för Gyllene gryning.

http://www.ekathimerini.com/242312/a...rom-parliament
Citat:
Far-right Golden Dawn was on the brink of suffering a staggering defeat in Greece’s general election on Sunday, falling short of the 3 percent threshold needed to enter the House and losing its seven-year-long parliamentary representation.

According to the official tally, with over three-fourths of the ballots counted, Golden Dawn is sitting at 2.97 percent and seems unlikely to elect a representative to Greek Parliament.

The demise of the neo-Nazi party follows a trend already set a few weeks ago, when it lost more than 50 percent of its electoral base during the European and local elections that took place in late May.

Inte att undra på att partiet nu kräver en omräkning av rösterna.

https://thepublicsradio.org/article/...l-seek-recount
Citat:
The extreme right Golden Dawn party says it plans to request a nationwide ballot recount after it narrowly failed to reach the 3% threshold of votes required to enter parliament in Sunday's general election.

In a statement, the party said it planned to take the legal action to challenge what it described as a "scandalous result."

Golden Dawn received 2.93 % of the vote according to final results public Monday.

Helsingin Sanomat (Finland) frågar om GG:s eländiga resultat rentav tyder på att högerpopulismen nu trängs tillbaka i Europa. Frågan går till forskaren Antti Ronkainen vid Helsingfors universitet. Jag översätter en bit av artikeln.
"Kanske populismens första våg är över", säger Ronkainen. "Men det innebär inte att missnöjet med det politiska systemet har försvunnit. I flerpartisystem är det snarare så att stödet för gamla partier sjunker konstant, och nu är det ändå goda tider. Vad händer sedan när lågkonjunkturen kommer?

"År 2015 hämtade populisterna näring i nationalismen och EU-motståndet, och i östra Europa fortsätter de att ha framgång. Jag tror att miljöfrågan kan bli nästa tema som liberaler och konservativa ryker ihop över".

De greker som tidigare röstat på det brottsåtalade Gyllene gryning har inte försvunnit någonstans. Enligt bedömningarna röstade nu en tredjedel av dem på det nya nationalistiska protestpartiet Grekisk lösning. En del stannade tydligen hemma. Valdeltagandet var lite lägre än förra gången.

Ronkainen säger att populismen ställer till med de värsta kriserna i tvåpartisystem, där en protest inte kan kanaliseras på annat vis än inom något av de båda maktpartierna. Så har det gått i USA och Storbritannien, och följderna har blivit Trumps presidentskap och brexit.
Grekisk lösning:

https://en.wikipedia.org/wiki/Greek_Solution
Citera
2020-01-11, 08:54
  #582
Medlem
Redivivuss avatar
*Bump!* Någon som vet något om GG idag och varför de är så osynliga numera?
Citera
2020-09-02, 10:17
  #583
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redivivus
*Bump!* Någon som vet något om GG idag och varför de är så osynliga numera?

Undrade faktiskt samma sak, misstänker att partiet antingen har imploderat eller så har man tappat lite av lusten likt F! Verkar ha försvunnit här i Sverige
Citera
2020-09-02, 10:40
  #584
Medlem
Psoglavs avatar
GG åkte ur det grekiska parlamentet förra året, då de fick 2,9% (spärren är på 3%). Känns som uppenbart valfusk. Istället kom mellanmjölksalternativet "Grekisk Lösning" in. Än har det inte fastställts av regimen om GG är en "terrororganisation" eller inte. Jag tror personligen att man inte kommer lyckas terrorstämpla dem, men man drar medvetet ut på processen så länge som möjligt för att folk ska känna att det inte är någon idé att stödja partiet.
Citera
2020-09-02, 20:39
  #585
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
GG åkte ur det grekiska parlamentet förra året, då de fick 2,9% (spärren är på 3%). Känns som uppenbart valfusk. Istället kom mellanmjölksalternativet "Grekisk Lösning" in. Än har det inte fastställts av regimen om GG är en "terrororganisation" eller inte. Jag tror personligen att man inte kommer lyckas terrorstämpla dem, men man drar medvetet ut på processen så länge som möjligt för att folk ska känna att det inte är någon idé att stödja partiet.
Ja, låter högst osannolikt att motståndet mot massinvandringen skulle minska. Förmodligen har du rätt. Sen är ändå alltför radikala alternativ kanske svåra att få till makten. Man måste nog parallellt jobba med att ta över eller söndra de andra partierna, precis som vänstern gjort - ta tex Ylva Johansson som är Leninist men gick över till sossarna för att infiltrera - ”hidden in plain i princip.
Citera
2020-09-04, 09:08
  #586
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
GG åkte ur det grekiska parlamentet förra året, då de fick 2,9% (spärren är på 3%). Känns som uppenbart valfusk. Istället kom mellanmjölksalternativet "Grekisk Lösning" in. Än har det inte fastställts av regimen om GG är en "terrororganisation" eller inte. Jag tror personligen att man inte kommer lyckas terrorstämpla dem, men man drar medvetet ut på processen så länge som möjligt för att folk ska känna att det inte är någon idé att stödja partiet.

Är rätt säker på att så länge GG inte går att koppla till något riktigt brott så lär det inte gå.

Däremot om det finns något som går att koppla till ledningen i form av uppmuntran till brott eller regelrätt order om det så lär det gå väldigt, väldigt fort.

Med tanke på hur korkad ledarens dotter är (samma dotter som sa att greker aldrig våldtar eller begår brott) så skulle det inte förvåna mig om det finns något som ligger och lurar uppe på hög nivå som partiet absolut inte vill ska komma ut för att det kommer att kunna användas emot dem
Citera
2020-09-04, 10:19
  #587
Medlem
Psoglavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Är rätt säker på att så länge GG inte går att koppla till något riktigt brott så lär det inte gå.

Däremot om det finns något som går att koppla till ledningen i form av uppmuntran till brott eller regelrätt order om det så lär det gå väldigt, väldigt fort.

Med tanke på hur korkad ledarens dotter är (samma dotter som sa att greker aldrig våldtar eller begår brott) så skulle det inte förvåna mig om det finns något som ligger och lurar uppe på hög nivå som partiet absolut inte vill ska komma ut för att det kommer att kunna användas emot dem

Du har en viss poäng där. Skulle man, mot min förmodan, lyckas stämpla dem som en terrororganisation kommer det i sådana fall bero på misstag de själva begått. GG var nog inte helt förberedda när de plötsligt kom in i parlamentet och betedde sig tyvärr tidvis som en omogen huliganrörelse. Tänker främst på direkt kontraproduktiva saker som att man förnekar förintelsen öppet i tv, hotar andra politiker med skjutvapen och även kommer med illa förtäckta hot under parlamentsdebatter.
Citera
2020-09-04, 12:38
  #588
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Du har en viss poäng där. Skulle man, mot min förmodan, lyckas stämpla dem som en terrororganisation kommer det i sådana fall bero på misstag de själva begått. GG var nog inte helt förberedda när de plötsligt kom in i parlamentet och betedde sig tyvärr tidvis som en omogen huliganrörelse. Tänker främst på direkt kontraproduktiva saker som att man förnekar förintelsen öppet i tv, hotar andra politiker med skjutvapen och även kommer med illa förtäckta hot under parlamentsdebatter.

Absolut och som sagt, jag säger bara att jag inte skulle bli förvånad om någon av toppolitikerna har något tillräckligt grovt för att det ska tippa över skålen, men jag tror inte att Grekland lär vara klumpiga nog att stämpla dem som en terrorgrupp för att någon av "marktrupperna" har gjort något utan det måste ske från högre nivå, jackpotten (för dem) vore om det gick att spåra hela vägen till toppen.

För skulle det visa sig att grov kriminalitet går att koppla till ledaren för ett parti så tror jag inte att det spelar någon roll i vilket land i Europa vi befinner oss, de skulle automatiskt bli klassade som ett brottssyndikat eller en terrorgrupp.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback