Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-04, 19:41
  #589
Medlem
Är det någon här som har koll på grekiska opinionsundersökningar? Vore väldigt intressant att veta hur GG ligger till, samt de övriga partierna också för den delen. Tyvärr kan jag inte grekiska.
Citera
2020-09-04, 22:14
  #590
Medlem
Psoglavs avatar
Den sjunde oktober får vi förhoppningsvis veta hur det blir med förbudet enligt: https://www.ekathimerini.com/256612/...wn-convictions
Citera
2020-09-22, 14:07
  #591
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Den sjunde oktober får vi förhoppningsvis veta hur det blir med förbudet enligt: https://www.ekathimerini.com/256612/...wn-convictions

Risken är nog tyvärr att det går åt samma håll som det gick för NMR i Finland, nu har ju den högsta domstolen i Finland hållit med om att NMR bör förbjudas.

Och ja jag säger tyvärr för även om jag själv inte sympatiserar med dem så är jag extremt pro-demokrati vilket även inkluderar alla former av partier så länge partierna inte är en fasad för ett brottssyndikat eller en terrororganisation och till min vetskap är varken GG eller NMR det
Citera
2020-09-22, 14:39
  #592
Medlem
Psoglavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Risken är nog tyvärr att det går åt samma håll som det gick för NMR i Finland, nu har ju den högsta domstolen i Finland hållit med om att NMR bör förbjudas.

Och ja jag säger tyvärr för även om jag själv inte sympatiserar med dem så är jag extremt pro-demokrati vilket även inkluderar alla former av partier så länge partierna inte är en fasad för ett brottssyndikat eller en terrororganisation och till min vetskap är varken GG eller NMR det

Det finns en avgörande skillnad och den är att mannen på gatan skiter i om NMR förbjuds.

Gyllene Gryning var tidigare på god väg att bli en folkrörelse och under en period var det runt 20% av väljarna som kunde tänka sig att rösta på dem, medan NMR i Finland på sin höjd kanske skulle kunna knipa något enstaka kommunalt mandat någonstans på landsbygden.
Citera
2020-09-22, 15:08
  #593
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Det finns en avgörande skillnad och den är att mannen på gatan skiter i om NMR förbjuds.

Gyllene Gryning var tidigare på god väg att bli en folkrörelse och under en period var det runt 20% av väljarna som kunde tänka sig att rösta på dem, medan NMR i Finland på sin höjd kanske skulle kunna knipa något enstaka kommunalt mandat någonstans på landsbygden.

Absolut, men det är tyvärr inte den enda skillnaden, NMR åkte dit på att de hyllade han som slog ner en meningsmotståndare som spottade på marken, i GD fall så rör det sig om folk på mellannivå som står anklagade för mord, planering av mord samt andra grövre brott.

Jag tror nog vi lär få se mer skit komma fram men att det finns en annan form av problematik i GD än i exempelvis NMR går nog tyvärr inte att neka, GD skulle nog kunna återuppstå under ett annat namn i framtiden men då måste de även se till att det är en nolltolerans på vissa saker
Citera
2020-10-07, 14:04
  #594
Medlem
Ördögs avatar
Nu klassas Gyllene gryning som kriminellt.

Greece Golden Dawn: Neo-Nazi leaders guilty of running crime gang
https://www.bbc.com/news/world-europe-54433396
After a trial lasting more than five years, the leadership of Greece's neo-Nazi party has been convicted of running a criminal organisation.
/---/
The criminal inquiry into the party began with the murder of an anti-fascist rapper in 2013.

Leader Nikos Michaloliakos and six colleagues were convicted of heading a criminal group. Supporter Giorgos Roupakias was found guilty of murdering an anti-racist musician and 15 others were convicted of conspiracy in the case.
Citera
2020-10-07, 15:29
  #595
Medlem
Psoglavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Nu klassas Gyllene gryning som kriminellt.

Greece Golden Dawn: Neo-Nazi leaders guilty of running crime gang
https://www.bbc.com/news/world-europe-54433396
After a trial lasting more than five years, the leadership of Greece's neo-Nazi party has been convicted of running a criminal organisation.
/---/
The criminal inquiry into the party began with the murder of an anti-fascist rapper in 2013.

Leader Nikos Michaloliakos and six colleagues were convicted of heading a criminal group. Supporter Giorgos Roupakias was found guilty of murdering an anti-racist musician and 15 others were convicted of conspiracy in the case.

Vidrigt agerande från det grekiska systemet, men det bevisar åtminstone att GG är en verklig opposition. Man får hoppas det går bättre för det nystartade partiet Greeks for the Fatherland: https://en.wikipedia.org/wiki/Greeks_for_the_Fatherland

Man har tagit avstånd från "fascism", vilket förstås är oundvikligt för att kunna arbeta lagligt i Grekland från och med nu. Tvivlar på att Kasidiaris plötsligt gått och blivit kulturnationalist.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback