Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-05-04, 13:09
  #1
Medlem
Hej,

Säg att man har en ordbehandlare installerad (t.ex open office writer). Vad händer då med alla dokument som skapats med denna om man avinstallerar programmet?

Är det säkert?

Jag är inte säker men min gissning är att filerna ligger kvar och knyts till en annan ordbehandlare på datorn? Men vad händer då om man bara har 1 ordbehandlare på datorn och den avinstalleras?
__________________
Senast redigerad av Ole30000miljoner 2012-05-04 kl. 13:12.
Citera
2012-05-04, 13:12
  #2
Medlem
StigAllans avatar
Du har antagligen sparat dina dokument i dokumentmappen och den försvinner inte när du avinstallerar programmet.
Det är säkert.
Citera
2012-05-04, 13:13
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Du har antagligen sparat dina dokument i dokumentmappen och den försvinner inte när du avinstallerar programmet.
Det är säkert.


Dokumenten ligger på skirvbordet, i mappar och lite här och var.
Citera
2012-05-04, 13:15
  #4
Moderator
Brutes avatar
Det händer precis samma sak som med alla digitalfoton du tagit genom åren, den dagen du bestämmer dig för att skrota din digitalkamera.
De finns med andra ord kvar.
Och den enda som kan ansvara för att det finns en ny texteditor att öppna filerna med är du.

//Brute
Citera
2012-05-04, 14:12
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Det händer precis samma sak som med alla digitalfoton du tagit genom åren, den dagen du bestämmer dig för att skrota din digitalkamera.
De finns med andra ord kvar.
Och den enda som kan ansvara för att det finns en ny texteditor att öppna filerna med är du.

//Brute

Är det en "doc." fil som finns kvar utan "word", "works" eller annat framför?
Citera
2012-05-04, 15:03
  #6
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ole30000miljoner
Hej,

Säg att man har en ordbehandlare installerad (t.ex open office writer). Vad händer då med alla dokument som skapats med denna om man avinstallerar programmet?

Är det säkert?

Jag är inte säker men min gissning är att filerna ligger kvar och knyts till en annan ordbehandlare på datorn? Men vad händer då om man bara har 1 ordbehandlare på datorn och den avinstalleras?
Vad betyder "är det säkert" i sammanhanget, säkert på vad sätt då menar du?

Det enda som händer är att du inte kommer kunna öppna och kolla på innehållet i filerna efter det att du tagit bort programmet de öppnas med, däremot kommer filerna i sej inte försvinna. Den dagen du installerar något annat program som klarar at öppna filerna kan du kolla på dem igen.

Vad är problemet egentligen?
Citera
2012-05-05, 16:12
  #7
Medlem
aeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ole30000miljoner
Hej,

Säg att man har en ordbehandlare installerad (t.ex open office writer). Vad händer då med alla dokument som skapats med denna om man avinstallerar programmet?

Är det säkert?

Jag är inte säker men min gissning är att filerna ligger kvar och knyts till en annan ordbehandlare på datorn? Men vad händer då om man bara har 1 ordbehandlare på datorn och den avinstalleras?

Alla dina dokument kommer ju ligga kvar på datorn, de har ingenting med programmet du använder att göra.

Dina dokument som är av en viss typ kommer du fortfarande kunna öppna med Notepad/Wordpad (t ex filer som slutar på .txt). Men dessa två programmen stödjer väldigt få filtyper och klarar t ex inte av att öppna Word,Excel,Powerpoint dokument etc.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback