17 083 besökare online
856 679 medlemmar • 45 807 241 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Dator och IT > Systemutveckling > Databaser
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Beboliten
Medlem
Jag har en fråga jag har grunnat på ett tag, men hittar inget bra svar på. Jag fick för ett tag sen förklarat för mig att man inte måste ha med alla attribut till en enititet om man har ett N:M-samband. Men att dessa attribut sedan kan finnas med i både relationsmodellen och i databasen. Är det verkligen så? Och varför i så fall?

Jag har försökt hitta ett bra svar på detta, men inte lyckats. Så jag vänder mig hit och hoppas på att det finns någon här som kanske vet hur det ligger till.

sall
Medlem
Ifall du har en N:M eller 1:N-relation så kommer du inte skriva med attributen som är "foreign key" i EER-diagrammet utan de "ser" man genom relationerna mellan de olika enititeten.

Beboliten
Medlem
Tack för svaret.

Det är så att jag har två entiteter, Person och Behörighet där sambandet är N:M.

Person
IdPerson - Primary Key
...
...
.... osv

Behörighet
Id - Primary Key och Foreign Key till IdPerson
A - behörighetstyp
B - behörighetstyp
Ö - behörighetstyp

Enligt det jag fått höra, så behöver jag inte ha med A,B och Ö utan bara ha med Id. Men att det är något jag kan ha med i både relationsmodellen och i databasen utan att det finns med i ER-diagrammet. Kan det verkligen stämma?

sall
Medlem
Ifall du ska ha en M:N-relation mellan två entiteter så kommer det att tillkomma en tabell. Med ditt exempel kan det se ut som detta:

Tabell 1: Person
IdPerson Primary
...

Tabell 2: Behörighet
IdBehörighet Primary
Behörighet
...

Tabell 3: PersonersBehörigheter
IdPerson, Foreign key
IdBehörighet, Foreign key

Så det du säger stämmer, bara det att vid N:M-relationer så tillkommer en tabell. Denna tabell finns ju inte med i EER-diagrammet utan den symboliseras genom relationen i sig.

Svara på ämne
Topp Dela »