Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-05-03, 19:23
  #1
Medlem
Yazmans avatar
Igår fungerade allt som vanligt och jag stängde av dotorn (Vista home premium) utan problem, när jag nu skulle starta den idag vägrar den, jag får upp meddelandet "Disc boot failure, insert system disc and press enter" nästan direkt, efter lite googlande så följer jag stegen på denna sida http://www.lancelhoff.com/disk-boot-...d-press-enter/ , i ett av stegen ber de mig att "Ensure that your system BIOS lists the hard drive as one of the boot devices. In addition, set the boot order in BIOS to allow the hard drive to become the first boot device."

Jag hittar i listan följande grupper som jag kan välja att boota ifrån och välja i vilken ordning:

CD-ROM group
Floppy group
HDD (hårddisken??)Group
Network boot group

Jag ser till att HDD hamnar först istället för som nummer 3 vilket verkar vara default som de säger men jag lägger märke till att alla förutom CD-ROM är märkta som "Not installed". Ska jag ta det som att den inte alls känner av hårddisken? Jag får sedan upp samma felmeddelande igen.

I sista steget ber de mig kolla "cables and connections" till hårddisken, vad jag kan se så sitter allt fast bra och det är rent och fint överallt, hårddisken verkar matas med ström via CD-spelar grejen.

Någon som vet vad jag kan göra? Är det så att den inte alls känner av hårddisken? Vad ska jag göra i så fall?

Tacksam för all hjälp jag kan få.
Citera
2012-05-03, 20:56
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yazman
Igår fungerade allt som vanligt och jag stängde av dotorn (Vista home premium) utan problem, när jag nu skulle starta den idag vägrar den, jag får upp meddelandet "Disc boot failure, insert system disc and press enter" nästan direkt, efter lite googlande så följer jag stegen på denna sida http://www.lancelhoff.com/disk-boot-...d-press-enter/ , i ett av stegen ber de mig att "Ensure that your system BIOS lists the hard drive as one of the boot devices. In addition, set the boot order in BIOS to allow the hard drive to become the first boot device."

Jag hittar i listan följande grupper som jag kan välja att boota ifrån och välja i vilken ordning:

CD-ROM group
Floppy group
HDD (hårddisken??)Group
Network boot group

Jag ser till att HDD hamnar först istället för som nummer 3 vilket verkar vara default som de säger men jag lägger märke till att alla förutom CD-ROM är märkta som "Not installed". Ska jag ta det som att den inte alls känner av hårddisken? Jag får sedan upp samma felmeddelande igen.

I sista steget ber de mig kolla "cables and connections" till hårddisken, vad jag kan se så sitter allt fast bra och det är rent och fint överallt, hårddisken verkar matas med ström via CD-spelar grejen.

Någon som vet vad jag kan göra? Är det så att den inte alls känner av hårddisken? Vad ska jag göra i så fall?

Tacksam för all hjälp jag kan få.

ställ in hdd som första val sen cd som andra glöm inte spara inställningarna,prova sen att starta datorn

ställ in hdd som första val sen cd som andra glöm inte spara inställningarna,prova sen att starta datorn

vad är det för dator?
hittar datorn hdd i bios?

mvh
t


mvh
t
floppy
__________________
Senast redigerad av tergo 2012-05-03 kl. 20:59.
Citera
2012-05-03, 21:05
  #3
Medlem
Yazmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
ställ in hdd som första val sen cd som andra glöm inte spara inställningarna,prova sen att starta datorn

vad är det för dator?
hittar datorn hdd i bios?

mvh
t

floppy

Som jag redan skrivit så har jag testat med att ställa in hdd som första val, och cd är nummer två, men det går ändå inte.

hdd står med i Boot-listan men jag kan inte se det någon annan stans. :/
Citera
2012-05-03, 21:42
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yazman
Som jag redan skrivit så har jag testat med att ställa in hdd som första val, och cd är nummer två, men det går ändå inte.

hdd står med i Boot-listan men jag kan inte se det någon annan stans. :/

du har alltså kollat runt i bios och inte hittat någon hdd
är det en sata eller ide hdd?
prova lossa anslutningskablarna till hdd och sätt tillbaks dem,
om du har datorn i gång och känner på hdd känns där någonting då?
har du någon vista skiva? om så prova med cd som första val och starta om datorn med skivan i

vad för fabrikat på dator och ålder

mvh
t
Citera
2012-05-03, 21:51
  #5
Medlem
Yazmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
är det en sata eller ide hdd?
No anning, vet inte vad det betyder

Citat:
Ursprungligen postat av tergo
prova lossa anslutningskablarna till hdd och sätt tillbaks dem
Har gjort, ingen förändring

Citat:
Ursprungligen postat av tergo
om du har datorn i gång och känner på hdd känns där någonting då?
Den är varm så helt död kan den nog inte vara..

Citat:
Ursprungligen postat av tergo
har du någon vista skiva? om så prova med cd som första val och starta om datorn med skivan i
har recovery-skivor om jag kör dem så får jag felmeddelandet:
No hard disk found.
System Restore cannot be continued!
Press a key to continue.

Citat:
Ursprungligen postat av tergo
vad för fabrikat på dator och ålder
HP Pavilion den är nog 3-4 år gammal. AMD phenom processor, svårt att komma ihåg några detaljer när man inte kan gå in och kolla på den. :/
Citera
2012-05-04, 18:17
  #6
Medlem
risken finns att hdd har gått sönder,en möjlighet är att ta ur den och testa den i en annan dator

ide-hdd har en ca 5 cm bred kabel för dataöverföringen
på en sata-hdd är kablen ca 10-14 bred

bilder
http://www.google.se/search?hl=sv&q=...J6mN4gSckfHGCA

mvh
t
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback