Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-05-07, 15:05
  #13
Medlem
Liiiinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Jag tycker straffen i Sverige är ett skämt. Köp av s.k. "internetdroger" har gett många fängelsestraff upp till 11 år, samtidigt som andra som dräper någon kan vara ute efter några få år. Svenska staten prioriterar att bestraffa brott mot morallagstiftning högt, men människoliv och egendomsbrott mot enskilda individer värderas väldigt lågt. T.ex. är bestraffningar för inbrott så låga att många systematiskt utför inbrott med stora inkomster som följd, även om de någon gång måste sitta i finkan i ett par veckor. Inte minst behövs det hårdare straff för yngre brottslingar, då de obetydliga straffen idag inte har någon avskräckande effekt.

Straffen för våldsbrott måste bli högre, för om någon jag älskar skulle drabbas (t.ex. mördas), så skulle jag inte acceptera ett obetydligt straff och måste då ta lagen i egna händer.
Till skillnad från den vanligt uttalade vänsterideologiska dogmen i Sverige om att hårdare straff inte leder till färre brott, så visar all empirisk forskning jag känner till att hårdare straff leder till färre brott (om inte annat för att fler återfallsbrytare sitter inne och kan inte begå brott ute i samhället). I första hand minskar hårdare straff t.ex. stöldbrott, medan impulsiva våldsbrott inte minskar i motsvarande grad. Straffpåföljd har i stort sett ingen påverkan på mängden narkotikabrott.

Så kort sagt tycker jag:
1. Hårdare straff för egendomsbrott mot enskilda individer (inklusive företag).
2. Märkbara straff redan tidigare i brottskarriären.
3. Avsevärt hårdare straff för grova våldsbrott, som t.ex. dråp/mord.
4. Avskaffa brott som inte är förenliga med en demokratisk rättsstat, som t.ex. hets mot folkgrupp som varken är förenligt med yttrandefrihet eller att alla skall stå lika inför lagen.
5. Avskaffa morallagstiftningar, som bilbälteslag för vuxna, narkotikabrott av olika slag, sexköpslagen m.m.

Avskaffandet av onödiga lagar är dels för att de skadar samhället, dels för att polisen skall få tid till att försöka lösa riktiga brott som skadar individer och samhället. Det gäller speciellt här i Sverige, då den svenska polisen verkar prioritera "offerlösa brott", t.ex. haschrökning, eftersom det höjer uppklaringsstatistiken kraftigt (antalet "anmälda" sådana brott blir nästa lika stor som antalet "uppklarade" brott). Det gäller speciellt då svensk polis kanske är sämst i västvärlden på att lösa brott och försöker dölja det genom diverse metoder.

De största problemen Sverige har är dock inte de skrattretande straffpåföljderna, som t.ex. att köp av internetdroger kan ge tre gånger längre fängelsestraff än att t.ex. slakta två människor. Det stora problemet är att polismyndigheter och domstolsväsendet inte fungerar, samt att Sverige inte är en rättsstat.

Precis det jag menar. Håller med dig faktiskt. Jag tycker det mesta inte riktigt går ihop. Dråp/mord är väl ändå värre än att köpa Internetdroger? Eller är det det? Vi borde se över hur det ser ut i andra länder tycker jag. Jag tittade upp våldtäkt och vad för straff man fick i andra länder, och det var betydligt högre straff än vad vi har i Sverige. Vi måste ju öppna ögonen och faktiskt välja vad som är värt att prioritera och inte.
Citera
2012-05-07, 15:10
  #14
Medlem
Liiiinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TripleXL
Jag tycker det är jättebra nivåer.
Man är ute igen snabbt och kan fortsätta precis som innan och det känns skönt.

Det är tungt för många yngre i Sverige att införskaffa pengar så det är tur att staten sett till att ha straffen så låga som möjligt då många livnär sig på kriminalitet och det är viktigt att vara solidarisk och hjälpa även dem !

Hahaha, ja det beror ju på hur man ser det!

Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Det som saknas i landet är en röd tråd i straffen. Vissa skitbrott ger stenhårda straff medan grova brott ger lindriga.
Ett exempel är Clark Olofssons senaste dom. han fick 14år för knarksmugling. Vill inte säga att det är rätt eller fel dom.
Felet är att det är hårdare än vad vissa mördare får.
Senast i veckan fick en kille 8 år för grov misshandel o vållande till annans död. Han väntade på sitt offer så gärningen var planerad.
Har lite svårt att han fick 6 år mindre.
Det här är bara ett exempel. Finns så mkt mer som man tappar hakan över.
Domstolarna ser inte helt till lagboken utan väljer att döma efter vad pressen o politikerna fått gemene man att tycka just nu.

14 ÅR!?!? Herre gud, det är ju skrattretande enligt mig. Menar dom då att han skadar fler människor genom att smuggla knark än vad en mördare som mördat en person gör? Vet du vad det var han hade smugglat?

När jag läser det du skriver så får jag en liten känsla av att brotten i Sverige inte tas på allvar. Det känns som om dom bara sitter där med två tärningar och slår dom, och sen adderar ihop summan av prickarna, voila så länge får du sitta!

Citat:
Ursprungligen postat av Frontsoldaten
Svenska anstalter är som hotell, och de säger jag med egen erfarenhet.

Sänk straffen på rån och ekonomisk brottslighet och dubbla på åren för sexualbrottslingar.

Jag har hört av en lärare som jobbat som väktare på Kumlaanstalten, och när jag sa att det var som hotell osv, skrattade han åt mig och sa att det bara är en skröna och att de inte alls har det så bra.

Kan du beskriva hur det är som dom har det bra?

Håller med, fattar inte hur vi kan ha så lindriga brott på våldtäkt...
Citera
2012-05-07, 15:49
  #15
Medlem
provocative77s avatar
Jag kommer inte ihåg vad han smugglade. Men det var stora mängder. jag säger inte att dommen i sig är fel. Felet är att killen som iaf planerat att skada en annan som dog faktiskt kom lindrigare undan.
Clark fick säkert några år för att han är Clark. Men killen i K-hamn var inte heller helt okänd av rättsväsendet tidigare.
Det jag gav exempel på var ju riktigt grova brott som är kända. Men det är samma sak med småbrott. Vissa åker dit skithårt på småbrott o vissa kommer billigt undan på grövre saker.

Finns en annan aspekt med.
Jag gjorde ett studiearbete för många år sedan där jag jämförde dommar mellan kvinnor o män.
Vid likartade brott kom alltid kvinnorna billigare undan.
Då du nu gör ett skolarbete borde du göra som mig o knalla in till tingsrätten o bläddra i arkiven bland småbrott. Det är där man kan göra jämförelsen mellan könen.
Citera
2014-04-17, 22:40
  #16
Medlem
Otroligt vad tröga/indoktinerade folk är som tror att hårdare straff inte minskar brottslighet...hur tror ni samhället skulle se ut om det inte fanns några straff alls...
Sen handlar det om upprättelse för offret oxå-tänk lite själva-har ni inget sunt förnuft eller intelligens?
Citera
2014-04-18, 03:34
  #17
Medlem
KriminalvardenKVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galaxie99
Otroligt vad tröga/indoktinerade folk är som tror att hårdare straff inte minskar brottslighet...hur tror ni samhället skulle se ut om det inte fanns några straff alls...
Sen handlar det om upprättelse för offret oxå-tänk lite själva-har ni inget sunt förnuft eller intelligens?
Vill du ha grova härdade våldsbrottslingar som blir frisläppta o begår nya råa brott så ha jättehårda straff utan vård eller nåt. Vill du minska brottsligheten så fokusera på vård och mindre hårdhet i straffen. Ingen som kommer komma ut från fenix till exempel kommer att komma ut med mindre hat mot samhället i sitt hjärta.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback