Citat:
Ursprungligen postat av AaaBbbCccDdd
Hejsan.
Det kan inte bara vara jag som är oerhört trött på den dåliga stämningen och hatet som finns i samhället. Jag tycker det alltid ska kommenteras negativt om människor och är det något positivt någon gång så är det oftast för att man själv ska få något ut av det.
Kan ge ett exempel, Satt och kolla på en stark resa med Ola-Conny och Morgan. Visst att produktionen klipper en del så att de ska se ut i dåliga dagar. Men varför ska människor som sitter och tittar på programmet då kommentera exakt allt fel som de tycker Ola-Conny och Morgan gör. Kommentera hånfullt allt som de säger och gör och det råder bra en massa hat över allt.
För mig ter sig mer och mer av dessa massmediala fenomen, den bedövande repetitionen av teman och förgrundsfigurer i program efter program, som en utstuderad strategi. Jag tycker mig skönja ett slags mönster där individerna på TV tjänar till att höja självkänslan hos tittaren. Detta har inget med filantropi att göra utan syftar till att tittaren ser hur mycket dummare folk på TV är (det är en illusion) och således kommer denne inte kritisera sitt innehållslösa liv som kretsar kring karriärism och konsumtion (allt skall bli konsumtionsvaror, även film (mainstreamfilmer som alla har liknande tema och stil), böcker (topplisteböcker med kändisbiografier Zlatan, Gynning etc, bokklubbsutskick, bilagor till Aftonbladet, Herman Lindkvists glättiga reseporträtt, Mankells nöjesromaner osv osv osv) och TV (den evighetslånga räckan av realityserier och förnedrings-TV och den dagliga dosen handplockade och hårdregisserade "nyheter").
Citat:
Är man med några kompisar så ska det kommenteras nervärderande om människor som sticker ut en del. Människor som inte "passar in" i det samhället vi lever i.
Det är inget konstigt att vi pratar om varandra i varandras frånvaro. Det är ett sundhetstecken tycker jag, vi har åtminstone inte helt tappat intresset för människor i vår omgivning. Jag brukar ha som rättesnöre: Kan jag upprepa samma sak till peronen face to face utan och darra och dra mig undan, då är det inte oförlåtligt skitsnackande och dramaskapande. Men det är en balansgång.
Citat:
Jag tycker det ser ut såhär i samhället. Lika med alla negativa människor. De klagar över deras små vardagsproblem och tänker inte att människor har svårare problem än att någon person måste vänta 20 minuter på ett försenat tåg..
Vad ska de prata om då? Man kommer inte undan den vardagliga kallpratet. Nu klagar ju du som protest och således skapat en motrörelse som också är klagosång och pessimism. Känns inte som en bra lösning i mina öron. Kom ihåg att i grunden är världen ett renodlat varande, det vill säga att saker och ting förhåller sig på ett visst vis och det är upp till var och en att förhålla sig till detta. Även om vi har en inneboende dragning mot pessimism är negativt språk och således negativa tankar ett mänskligt konstrukt som man kan avsäga sig och som också är föremål för avskaffande.
Citat:
Jag är helt enkelt oerhört trött på den dåliga stämningen som finns i samhället. Och det kan inte bara vara jag som känner såhär?
Jag känner det intensivt och det finns alltid med i bakgrunden. Du måste träna dig i att inte låta dessa negativa känslor växa för då kommer du utveckla ett bittert och cyniskt förhållningssätt till människorna och livet, ett fullkomligt livsfarligt tillstånd som kommer äta upp dig inifrån.
Marcus Aurelius skrift "Meditations" kan jag inte rekommendera varmt nog. Det är bra att du är så upprörd, det finns en bra grogrund för ett i framtiden nyktert förhållningssätt. Du vill brinna lika mycket för att bekämpa orättvisor utan att för den sakens skull låta dig själv ta mental skada av desamma. Detta är svårt men det går att nå långt med träning. Reflektion och eftertanke. Om du fortsätter att vara reaktionär och att förhålla dig på ett så känslomässigt plan till omvärlden tror jag tyvärr du riskerar att bli en kugge i det stora pessimistiska maskineri som du just nu hyser sånt förakt för.
mvh