11 202 besökare online
857 202 medlemmar • 45 829 365 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Sport & träning > Motorsport
Svara på ämne
Ämnesverktyg
perska
Medlem
perskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Det blir ju ungefär som att diskutera om basket är roligare än fotboll. I basket gör man ju lätt 40-50 "mål" per match och lag medan fotboll bara orkar upp i 1-2 mål. Är basket så ohyggligt mycket roligare än fotboll? Tycker inte jag iaf...

Det som är bra med poängsystemet i NASCAR är att alla får poäng.
Vilket gör att om du så ligger sist så är en omkörning värd en poäng.
Sen spelar det ju givetvis ingen roll om det handlar om 1 poäng eller 1000 per plats.

Huntresa
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perska
Sen spelar det ju givetvis ingen roll om det handlar om 1 poäng eller 1000 per plats.

Han jämförde inte nascar och f1s poängsystem...

perska
Medlem
perskas avatar
Ok, my bad.
Läste lite fort.

groovesnus
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perska

Jag var lite otydlig där, tycker också att Nascars poängsystem är intressant. Däremot är själva tävlingen helt ointressant för mig.

Mr.Goat
Medlem
Mr.Goats avatar
Bara det att 5olika vinnare på 5olika race är värt att ta upp som något extraordinärt tycker jag säger en hel del.

Min åsikt är att NASCAR är roligare på alla sätt och vis, Amerikanarna är överlag bättre på underhållning.
So what om de slänger en o annan flagga för "dubree on the track"? hellre det än 4omkörningar totalt på ett helt race och två st safetycars på en hel säsong typ.

Omkörningarna är fler och snyggare.
I f1 kör man om på något av banans 2st omkörnings-zoner, det tar ungefär 1.3sec att köra om, detta händer ett par gånger per race.

I NASCAR så ligger man 2wide, i ett helt varv, ibland mer och dragracear om placeringen.
Ibland ligger man 3wide och ibland jävla 4wide, detta händer inte ens i f1.

Några gånger per säsong så blir det bråk i NASCAR, detta snarare uppmuntras istället för nolltolerans som i FeminineOne.

osv osv, NASCAR är jävligt ballt

Huntresa
Medlem
Jag hade tittat på mer nascar om dem drog ner på varvantalet, är lite träligt och långt ifrån ballt att se samma sak 300 varv, och visst spännande att en bil vinner med 1cm, men det kunde han gjort efter enbart 50 varv, att dra ut 1cm på 300varv är lite väl mycket för mig.

Gul-Telefon
Medlem
Gul-Telefons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huntresa
Jag hade tittat på mer nascar om dem drog ner på varvantalet, är lite träligt och långt ifrån ballt att se samma sak 300 varv, och visst spännande att en bil vinner med 1cm, men det kunde han gjort efter enbart 50 varv, att dra ut 1cm på 300varv är lite väl mycket för mig.

Så säger alla när dom har sett sitt första nascar-race, inklusive mig själv. Nu när jag följt nascar i några år så anser jag att nascar ska vara lite utav ett uthållighetsrace. Jag tror det krävs att man sett ett visst antal race innan man förstår vad som är tjusningen med 43 bilar och 400 miles, så ge det några chanser till innan du kommer med en slutdom.

Ozmeister
Medlem
Ozmeisters avatar
Många säger att antalet omkörningar gör NASCAR bättre. Problemet är ju att alla bilar ligger i en klump och det är svårt att urskilja vem som egentligen körde om vem, man får hela tiden kolla på bannern i överkant på skärmen. Sen är ju omkörningarna i sig inte så fräna eftersom att man kör på ovalbanor.

Jag kan dock ge att NASCAR på Watkins Glen är riktigt roligt och underhållande!

Mr.Goat
Medlem
Mr.Goats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huntresa

Du pratar om NASCAR sprint cup series nu, det är högsta ligan kan man säga, där kör dem flest varv och så ska det givetvis vara.

Vill du ha kortare race så ska du kolla på Nationwide serien istället, ungefär samma bilar fast lite lite sämre, lite mer variation mellan hur bra förarna är så det blir mycket action och färre varv.

Annars så älskar jag truck-serien Camping World Truck Series, där är det också färre varv, nästan lite väl få för min smak, så det borde passa dig, jävligt mycket action också.

Citat:
Ursprungligen postat av Ozmeister
Många säger att antalet omkörningar gör NASCAR bättre. Problemet är ju att alla bilar ligger i en klump och det är svårt att urskilja vem som egentligen körde om vem, man får hela tiden kolla på bannern i överkant på skärmen. Sen är ju omkörningarna i sig inte så fräna eftersom att man kör på ovalbanor.

Jag kan dock ge att NASCAR på Watkins Glen är riktigt roligt och underhållande!

Det är inte på alla banor man ligger i klump, det skiljer sig beroende på bana, men det är jävligt ballt när de ligger i klunga i 300km/h.

Det är inte svårt att urskilja vem som kör om när man följt ett tag, men givetvis i början när man inte kan numrerna osv, men det är det ju i f1 ockå.

Jag tycker också att det är jävligt mycket ballare omkörningar i NASCAR.

realismus
Medlem
realismuss avatar
F1 eller NASCAR... Jadu, jag har alltid gillat utveckling och jag har alltid tyckt att det varit en stor del av motorsport. Jag anser att både NASCAR och FIA hämmar utvecklingen i deras respektive kungaklasser. Här kommer en liten motivering på varför jag inte gillar någon av serierna särskilt mycket:

NASCAR:
Amerikanerna har alltid varit lite egna och vägrat kolla på vad som händer på andra sidan Atlanten (självklart finns undantag, tex Viper och Corvette i Le Mans), men jag tycker att det får vara någon måtta på det hela. Först 2012 så tillät NASCAR bränsleinsprutning på motorerna, någonting som varit standard i resten av motorsport världen i över 30 år. Däremot så använder de fortfarande stötstänger i motorerna, vilket också är helt förlegat.

Dessutom vägrar de inse att det finns en motorsportvärld utanför den USA och anser sig själva vara slutmålet för alla racerförare i världen.

Det finns även positiva saker med NASCAR, då jag ändå tittar ibland. Det är någonting med ovalbanerace som är häftigt och jag tror det är den taktiska biten som tilltalar mig mest. Dock så bör de hålla sig till ovalbanor. Jag såg racet från Watkins Glen, de låg ju flera banbredder utanför markeringarna när de laddade...

F1:
För politiskt för min smak och alla typer av innovationer stoppas inom två race om inte alla har hunnit skaffa sig det innan dess. Det var längesedan som F1 bidrog med någonting till bilindustrin.

För att sammanfatta:
NASCAR: Sporten där ingenjören gör allting på en höft.
F1: Sporten där ingenjören måste ha en examen i juridik.
Sportvagnar: Sporten för mig

snabbsnubbe
Medlem
snabbsnubbes avatar
För 3 år sedan besökte jag Darlington NASCAR tävling vilket var fantastiskt kul! En chans till att åka 3 varv runt banan i en NASCAR bil innan tävling fick mig att förstå mer också. Det är sanslöst roligt live och all motorsport bör upplevas live.

Själv är man van att köra på traditionella racingbanor, så ovalbana var något helt nytt, men det har definitivt sina utmaningar.

Hellbeard
Medlem
Hellbeards avatar
Följer så mycket NASCAR jag kan - Cup, Nationwide, Trucks, till och med ARCA och K&N Pro Series (eller vad de heter nu för tiden) när tillfälle bjuds. Så överlag kan jag väl kalla mig för ett hardcore-fan. Men i ärlighetens namn får de ta och börja rensa i kalendern ganska så rejält. Hur kul är egentligen Kansas, Fontana eller Michigan i fyra timmar?? Sömnpiller 90% av gångerna. Nej, ge mig mer Bristol, Darlington, Martinsville och så vidare. Ta tillbaka Rockingham och North Wilkesboro! Till och med Gateway har man slutat köra på - inte någon höjdare men den var åtminstone unik. Cup till Iowa? Ja tack.

Nu är säsongen inte slut ännu men årets F1-säsong är nog den bästa jag sett, hittills. Bra och jämna lopp OCH ett jämt mästerskap, ja tack. F1 och NASCAR är ganska lika i att det kan vara hur bra lopp som helst, men också så dåliga att man blir helt vansinnig.

Svara på ämne
Topp Dela »