Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-05-01, 18:19
  #1
Medlem
Hej
Vilket program rekomenderas för att skapa en image av den nuvarande installationen så jag lätt
kan återskapa systemet istället för att gå igenom alla processer med re-install av OS, program etc.

Jag kör Fedora 16 om det spelar någon roll.

Tack.
Citera
2012-05-01, 18:28
  #2
Medlem
X_surfers avatar
CloneZilla Live borde vara det smidigaste

http://clonezilla.org/

Tror den går att installera på ett usb-minne med t ex unetbootin
Citera
2012-05-01, 22:09
  #3
Medlem
Tack för tipset.

Det finns inte något program så man kan skapa en image backup direkt ifrån Fedoras desktop?
Så man inte behöver boota med program.
Citera
2012-05-01, 22:34
  #4
Medlem
TorrentLovers avatar
CloneZilla rekommenderas starkt! Fungerar super, alltid använt den till kloning.
Citera
2012-05-02, 09:16
  #5
Medlem
xcb567s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lee Sterling
Tack för tipset.

Det finns inte något program så man kan skapa en image backup direkt ifrån Fedoras desktop?
Så man inte behöver boota med program.
Lite grovt ur minnet så här tidigt
Kod:
dd if=/dev/sda | bzip2 -c -9 | split -b 700m
Läser hela disken, komprimerar och delar i bitar @ 700Mb
Ändra tills det passar behoven (disk/partition osv)
Citera
2012-05-02, 18:12
  #6
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xcb567
Lite grovt ur minnet så här tidigt
Kod:
dd if=/dev/sda | bzip2 -c -9 | split -b 700m
Läser hela disken, komprimerar och delar i bitar @ 700Mb
Ändra tills det passar behoven (disk/partition osv)

Ett problem med dd är ju dock att den gör en exakt kopia av partitionen (vilket även inkluderar allt oanvänt diskutrymme) vilket dels medför att image-filen blir dubbelt så stor och där med att det tar avsevärt längre tid att återställa systemet igen.

För övrigt bör man väl inte köra dd på filer som är monterade av systemet om jag inte missminner mig.

Har för mig att det finns något program som heter Hot Copy som låter dig kopiera filer som används dock.
__________________
Senast redigerad av X_surfer 2012-05-02 kl. 18:19.
Citera
2012-05-02, 22:24
  #7
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Ett problem med dd är ju dock att den gör en exakt kopia av partitionen (vilket även inkluderar allt oanvänt diskutrymme) vilket dels medför att image-filen blir dubbelt så stor och där med att det tar avsevärt längre tid att återställa systemet igen.

För övrigt bör man väl inte köra dd på filer som är monterade av systemet om jag inte missminner mig.

Har för mig att det finns något program som heter Hot Copy som låter dig kopiera filer som används dock.
Vad är vitsen med att klona tomt utrymme?
Citera
2012-05-03, 21:55
  #8
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Vad är vitsen med att klona tomt utrymme?

Jag är inte helt säker, men antar att det har att göra med att dd läser disken i "raw-mode" (dvs att den inte läser filsystemet)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback