Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-05-01, 13:12
  #1
Medlem
Disembowlers avatar
Som de flesta känner till är RNS den organisation som fanatiskt förvaltar det bejerotska arvet genom att kontinuerligt sprida massa skräckprogpaganda om cannabis. En av de mer framträdande figurerna i denna organisation är sjuksköterskan Pelle Olsson. Jag roade mig med att besöka hans hemsida och hittade artikeln nedan som är att betrakta som skolexempel på fiktiva intervjuer med cannabiskarikatyrer.

http://www.pelleolsson.se/Artiklar/Oskar_NF2011_1.pdf

Pelle Olsson besöker Oskar i Uppsala, 18 år. Oskar får rollen här som en av nätets flitiga procannabisdebattörer. Pelle Olsson är givetvis intresserad av att svartmåla oss procannabisdebattörer och hans intervju blir tragikomisk. Enligt komedidynamikens regler intar Pelle Olsson rollen som "the straight guy" och Oskar som "the comic".

Den börjar efter den klassiska "det förlorade barnet"-dramaturgin. Oskar kommer från ett akademikerhem, han idrottade, var skärpt och intresserad av poesi. När han var 14 år föll han för grupptrycket då äldre moraliskt spetälska pojkar presenterade honom för cannabis.

Redan i den inledande texten märker vi att Oskars kontakt med Pelle är ett rop på hjälp. Han var deprimerad under puberteten och började röka cannabis för att fly depressionen. Som en förespråkare för cannabis inleder denna Oskar konstigt nog intervjun med cannabishataren från RNS genom att berätta hur hemskt cannabis egentligen är.

Oskar, som den militanta procannabisdebattör han är, fortsätter att gråta ut mot Pelles renlevnadsbröst, nu konstaterar han även att man blir "riktigt jävla dum". Dock anser Oskar att hans akademiska börd räddar honom på dumhetsstegen, hade han inte haft den att luta sig emot så hade han "garanterat" blivit "helt bombad" som några av hans olycksbröder.

Oskar fortsätter sitt resonemang med att "dumma personer" eller "psykiskt instabila" bör inte röka cannabis.I samma stund gör han en kovändning i sin restriktiva hållning och orerar om att heroin, kokain och amfetamin är "upp till var och en att bestämma vad som är farligt."

Här känner vi en frisk doft av RNS-vännen Thomas Lundqvist "haschavvänjningsprogrammet" där haschomanen tappar förmågan till självreflektion och abstrakta resonemang.

Förbrödringen mellan grabbarna fortsätter och cannabisfanatikern Oskar fortsätter sin avbön, närminnet har drabbats och värst är det när han avtänder (intressant, varför skulle det vara så?). Här bockar Oskar av haschavvänjingsprogrammets lista.

Den språkliga förmågan blir sämre. - check
Förmågan att dra korrekta slutsatser blir sämre - check
Flexibiliteten i tanken minskar. - check
Minnet blir sämre - check
Förmågan att sätta samman en helhet av delar blir sämre - check
Helhetsminnet brister - check

Ok, Oskar har inte presterat speciellt bra som cannabisförespråkare än så länge, men kanske säger han något positivt snart? Jag antar att han träffar cannabishataren Pelle Olsson just för att debattera cannabis?

Oskar berättar iallafall att han propagerar öppet i skolan för cannabis. Detta genom att läsa dikter på scen och röka ogenerat på skolan. Det senare har lett till att magistern tagit den ohängde slyngeln i örat och skickat honom till ungdomsteamet.

Oskar förklarar det hela med den obegripliga meningen "Min samhällslärare är väldigt anti, vilket beror på att hon är dåligt informerad. Hon tror verkligen att det är en dödlig drog eftersom hon hade en kompis som dog av en överdos. Det kopplar hon till cannabis eftersom han eller hon hade börjat med det.". Fantastiskt för sjuksyster Pelle, cannabisälskaren Oskar börjar tala om att man kan dö av cannabis. Vilken jackpot för RNS.

Oskar var lite förgrymmad över magisterns tilltag, men nu när Pelle är där så inser han att det var av omtanke hon gjorde detta. Applåd!

Nu ska Oskar minsann visa det alla procannabisdebattörer tjatar om, det är nämligen en enkel match att sluta. Oskar skryter här för Pelle om att han hade de högsta THC-halterna i blodet i skolans historia. Nu avverkar han en tre månaders vit period.

Oskar förklarar nu att han upplever inga abstinenssymptom trots att han uppger sig må dåligt under avtändningen. Under samtalet med Pelle, korsriddaren mot cannabis, plockar han fram tobak och SPICE och röker en joint. Nu heter det att han lindrar abstinenssymptomen med "konstgjort THC" som inte syns på urinprov. Vilken stjärna denne Oskar är.

Pelle konfronterar Oskar som erkänner att det är "hyckleri" från hans sida och erkänner att han gör detta framför Pelle för att han är nervös. Dessutom röker han ju inte varje kväll eller så. Däremot brukar nu sorgebarnet Oskar och hans kamrater supa sig "dyngfulla faktiskt". Pelle får ett bekymrat veck i pannan och frågar varför. Oskar svarar med en tonårings naivitet "för att man kan".

Pelle, den ömme fadersgestalten, frågar om han upplevt fler biverkningar av cannabis. Oskar delar med sig av sina helveteseldar. Han berättar om vanföreställningar, dåliga rus och att hans flickvän som var novis på området började få spasmer och blev psykiskt instabil. Men att han så att säga "redde ut det". Han förklarar att detta kommer säkert hända igen, men nu händer det någonting i slutet på intervjun: Oskar börjar försvara cannabis. Äntligen!!!

"det är lika obehagligt att vara för full och titta mer i en toalettstol." Bra jobbat Oskar, du har verkligen argumenten på din sida där. Hur ska Pelle knäcka detta argument?

Oskar konstaterar dock snabbt att cannabis är "inget ofarligt" och att han tycker det är graverande att han började i tidig ålder.

Komigen Oskar, ska du inte försvara cannabis lite? Var det inte meningen med träffen med RNS-nissen? Ok, då kör vi!

Cannabis är mindre farligt än att supa. Tänk om jag söp 3-4 ggr om dagen, hur hade det blivit? Snart är det dags för de tunga argumenten från Oskars sida. Märk väl att Pelle beskriver Oskar som en i övrigt skärpt kille från akademiskt hem.

- "Haschpsykoser är en bluff. Ordet finns bara på svenska, inte på något annat språk".
Grattis Oskar!!! Där fick Pelleponken så han teg!

Sen heter det att Oskar förnekar (märk väl ordvalet) att cannabis är lika (även detta ord) beroendeframkallande som alkohol och annan narkotika. Men erkänner att det kan vara psykiskt beroendeframkallande för att man använder det för att trycka undan verkligheten.

-"Man kan bli beroende av i princip vad som helst" utbrister Oskar.

Pelle Olsson med sin enorma ämneskunskap tar ner honom på jorden med detta slående argument:
- Det kan man inte,. Du kan inte bli beroende av nyponsoppa

Oskar fortsätter trilskas och levererar nu ytterligare en visdom:

"Det beror på vilket psyke man har när man dricker nyponsoppa. Om man kopplar ihop det med något positivt, att jag älskar smaken så mycket att jag glömmer bort hur jobbigt jag har det just nu. Då kan man säkert utveckla ett beroende till nyponsoppa. Eller att tugga tuggummi."

Förståndige Pelle kontrar iskallt: "Det finns inga kliniker som behandlar folk som inte kan sluta med tuggummi. Men det finns haschavvänjningsprogram på 30-40 platser i Sverige trots att bara en minoritet av befolkningen använder det."

Skönt att Pelle får göra lite reklam för kompisen Thomas Lundqvist kvacksalveri i artikeln. Kanske blir Thomas skyldig honom en öl efter detta?

Oskar, obstinat som han är, kallar detta bullshit men påtalar igen för Pelle att det är verkligheten man trycker undan med cannabis och att om man slutar med detta kommer det tillbaka och är svårhanterlig. Alltså en karbonkopia på Pelles kompis Thomas Lundqvist "haschavvänjningsprogram". Bra jobbat! Skål Thomas!

Oskar fortsätter med att cannabis minsann är "unikt" ur beroendesammanhang men kan inte svara på hur. Han resignerar och förklarar inför Pelle att han inte är en expert eller så. Oskar som dock är påläst är medveten om hur farligt cannabis är för hans tonårshjärna. Han är oroligt, men är beredd att ta risken. Fast sen kommer han till insikt med hjälp av Pelle och förklarar att han slutar med cannabis om det skadar hans hjärna för mycket - "så mycket älskar jag inte cannabis".

Dock är han beredd att förstöra sitt minne än mer och kommer fortsätta med sin last under universitetet. Han inser dock att cannabis inte har någon framtid i hans liv, han vill ju bli lärare.

Jag tycker det är väldigt uppenbart att Oskar inte är en riktigt person, utan någon som Pelle Olsson hittat på. Detta är ett väldigt fult trick från anticannabislobbyn i syfte med att håna och förlöjliga cannabisdebattörer. Pelle Olsson borde skämmas - alternativt är han välkommen att styrka Oskars identitet, han säger ju att Oskar har inga problem med att vara offentlig.

Vad anser ni om detta oskick? Keep in mind att det är du och jag som finansierar detta med våra skattepengar.
__________________
Senast redigerad av Disembowler 2012-05-01 kl. 13:25.
Citera
2012-05-01, 17:49
  #2
Medlem
svantarn88s avatar
RNS fungerar kontraproduktivt och är faktiskt indirekt livsfarligt. Vill folk bli tvingade till att deras barn blir felaktigt upplysta eller?

RNS är reformerat inom tjugo år. Hoppas jag kan citera mig själv i framtiden...
__________________
Senast redigerad av svantarn88 2012-05-01 kl. 17:51.
Citera
2012-05-01, 20:16
  #3
Medlem
pollenpers avatar
Så jäkla nattsvart beskrevs han väl inte.
Jag fick uppfattningen att han visste vad gjorde och de dåliga biverkningarna ansåg han vara undantag.
Han håller själv med om att hans största misstag var att börja röka och det gör det lätt att prova annat "röka".
Men det finns väl ingen här på jorden som vill att ens barn ska använda droger, vare sig alkohol, tobak eller narkotika i ungdomsåren.

Vad är det för faktorer som får ungdomar att börja röka?
Ingen (nästan) börjar att bruka nikotin efter tjugo år fyllda, varför?

Alla droger har biverkningar, det måste vi inse liksom nykteristerna måste inse drogernas positiva inverkan.
Citera
2012-05-02, 12:23
  #4
Medlem
Disembowlers avatar
pollenper, jag tror inte du förstått sammanhanget.

Varje gång Pelle Olsson eller någon av hans kompisar går ut i media och sprider lögner för att svartmåla cannabis så får de mothugg. Det ligger självklart i Pelles och RNS/FMN osvs intresse att förlöjliga bilden av de som försvarar cannabis. Därav hans "möte" med "Oskar".

Nu får svensson/politiker/journalister möjligheten att själv göra sin bedömning av en procannabisdebattör. I denna artikel möter vi en kille som lider av psykiska problem och är självdestruktiv i grunden. En kille som trots sitt engagemang för cannabis nu erkänner alla hemsketer som Pelle & co skriver om och har stora svårigheter att argumentera för sin sak. Dessutom är han en blandmissbrukare och knarkar framför Pelle. Oskar är mer än lovligt dum om han vill försvara cannabis framför en av Sveriges största anticannabisfigurer.

Vad får allmänheten för bild av cannabisdebattörerna? Att de är sorgliga självdestruktiva killar som egentligen vill ha hjälp men "hamnat mellan stolarna" i psykvården och att deras argument inte vilar på någon logik utan läcker som såll.

Ett riktigt fult grepp från Pelle Olsson som kan liknas vid t.ex. propagandafilmen "Der ewige Jude".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback