• 1
  • 2
2012-04-30, 14:33
Bannlyst
Är det lugnt att ha en stekpanna (tänkte göra ungsfalukorv) i ugnen? Jag har ingen plåt tyvärrnämligen
Citera
2012-04-30, 14:34
Medlem
r0starNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleCroc
Är det lugnt att ha en stekpanna (tänkte göra ungsfalukorv) i ugnen? Jag har ingen plåt tyvärrnämligen

Är det en gjutjärnspanna så är det ingen fara.
Citera
2012-04-30, 14:40
Medlem
Aakes avatar
Du kan använda en vanlig kastrull oxå
Citera
2012-04-30, 14:53
Medlem
WorthlessMans avatar
Japp, det är bara köra på!
Citera
2012-04-30, 15:54
Medlem
nollans avatar
Som du säkert redan räknat ut så bör du undvika kärl med plastdetaljer bara. Hjärnsläpp händer dock och jag kanske räddar någon från samma öde som min gamla stekpanna
Citera
2012-04-30, 15:58
Medlem
Har en liknande fundering, kan man slänga in en gjutjärnsgryta i ugnen? Antar att det är lugnt med tanke på att en stekpanna går bra men vill vara riktigt säker...
Citera
2012-04-30, 16:05
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Det funkar bra, jag gör det ofta, men viktigt att handtaget klarar värmen, så det inte är något plastskit som kan smälta.
Citera
2012-04-30, 16:17
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moosbricka
Har en liknande fundering, kan man slänga in en gjutjärnsgryta i ugnen? Antar att det är lugnt med tanke på att en stekpanna går bra men vill vara riktigt säker...
Sätt in grütan i ognen sedan sätter du på värmen
Citera
2012-04-30, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det funkar bra, jag gör det ofta, men viktigt att handtaget klarar värmen, så det inte är något plastskit som kan smälta.

Är en bastant gammal gryta helt i gjutjärn som jag fått ärva så inga plastdetaljer eller liknande skit.

Citat:
Ursprungligen postat av Aake

Okej, finns det någon speciell anledning till detta? Är lite nyfiken av mig!
Citera
2012-04-30, 16:27
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moosbricka
Är en bastant gammal gryta helt i gjutjärn som jag fått ärva så inga plastdetaljer eller liknande skit.

Okej, finns det någon speciell anledning till detta? Är lite nyfiken av mig!

Den kan spricka om värmefördelningen blir ojämn
Citera
2012-04-30, 19:19
Medlem
CarlJan-Grankvists avatar
Citat:
Är en bastant gammal gryta helt i gjutjärn,

om den spricker då är det då illa
Citera
2012-04-30, 20:10
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Självfallet kan man ställa in en kall gjutjärnsstekpanna eller kall gjutjärnsgryta i en het ugn. Men man bör kanske inte ställa på en het plåt eller på den heta botten i ugnen utan ställa den på det heta gallret. Lagar själv alltid ugnsfläskpannkaka i en gjutjärnsstekpanna o ställer alltid in den kalla gjutjärnsstekpannan på gallret i en 225 grader het ugn utan problem.

På samma sätt bör man ju inte ställa en kall gjutjärnsstekpanna direkt på en het platta eller en het gjutjärnsstekpanna på en kall platta. Har en tjock träskärbräda eller i realiteten ett tjockt träblock jag ställer gjutjärnsstekpannan när jag stekt klart.

Btw, har 2 gjutjärnsstekpannor, 1 gjutjärnsplättlagg, 1 gjutjärnsgryta o 1 gjutjärnsvåffellagg. ...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in