Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Vilket OS föredrar du?
Android
61,97%
2663 röster
iOS
33,54%
1441 röster
Annat
6,91%
297 röster
2018-06-08, 21:34
  #47161
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Ness
Ja, det är ju upp till var och en hur mycket man vill dela med sig av

Men det är ju helt klart en nackdel att man måste dela en massa information bara för att man vill ta del av nyheter. Svt kräver det inte, Omni kräver inte det och Expressen och Aftonbladet kräver inte heller det. Och det är ju inte Google som ”äger” nyheterna i Google News. De paketerar väl bara nyheterna i en app. Eller??? Och hur svårt kan det vara...

Sedan finns det artiklar och nyheter bakom betalvägg, flera lokaltidningar har ju sådana artiklar, men de kräver inte att se min platsdata eller liknande.

Snart kommer väl Google ”köpa” eller patentera den blå färgen. Om någon utvecklar en app med blå bakgrundsfärg så måste de som använder appen dela platsdata med mera för att kunna använda appen.
2018-06-08, 23:48
  #47162
Medlem
Mr.Nesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Men det är ju helt klart en nackdel att man måste dela en massa information bara för att man vill ta del av nyheter. Svt kräver det inte, Omni kräver inte det och Expressen och Aftonbladet kräver inte heller det. Och det är ju inte Google som ”äger” nyheterna i Google News. De paketerar väl bara nyheterna i en app. Eller??? Och hur svårt kan det vara...

Sedan finns det artiklar och nyheter bakom betalvägg, flera lokaltidningar har ju sådana artiklar, men de kräver inte att se min platsdata eller liknande.

Snart kommer väl Google ”köpa” eller patentera den blå färgen. Om någon utvecklar en app med blå bakgrundsfärg så måste de som använder appen dela platsdata med mera för att kunna använda appen.
Förstår hur du tänker, och det är skumt att Google kräver sådan tillgång för en nyhetsapp.
2018-06-09, 00:28
  #47163
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Ness
Förstår hur du tänker, och det är skumt att Google kräver sådan tillgång för en nyhetsapp.

Ja, man får ju nyheterna till sig ändå i form av notiser (om man nu valt detta) eller på annat sätt. Google paketerar det bara, som sagt.
2018-06-09, 00:34
  #47164
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-Todt
Jag har alltid kört på Android. Men efter jag köpte iPhone så vill jag nog säga att iOS är skarpare. Det är praktiskt att så mycket redan finns konfigurerat. iOS är smidigt och bra interface man inte behöver meka så mycket med. Nackdelen är att jag inte hittat något bra torrentprogram. inget alls faktiskt... Inte för att jag normalt sett laddat ned jättemycket på mobil, men det är enklare när man ska skaffa e-böcker för referens.

Har du inte Apples iBooks (eller Apple books), som det precis bytt namn till? I iBooks hamnar nedladdade e-böcker. Och man kan även göra egna böcker i iBooks Author.
2018-06-11, 14:27
  #47165
Medlem
contractorians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Ja, man får ju nyheterna till sig ändå i form av notiser (om man nu valt detta) eller på annat sätt. Google paketerar det bara, som sagt.
Japp, jag följer nyhetsflödet i Sverige, helt utan Googles inblandning. Så kommer det förbli.
2018-06-11, 17:24
  #47166
Avstängd
Går det att jailbreaka Iphone X med ios 11 ?
2018-06-11, 19:48
  #47167
Medlem
Libreseiss avatar
Ni som talar så varmt om Apples inställning till integritet och privatliv, och ratar Google för deras; använder ni inga som helst appar från Google, eller hur gör ni? Ingen Google search, Apple maps, ingen youtube osv?
2018-06-12, 01:58
  #47168
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libreseis
Ni som talar så varmt om Apples inställning till integritet och privatliv, och ratar Google för deras; använder ni inga som helst appar från Google, eller hur gör ni? Ingen Google search, Apple maps, ingen youtube osv?

Apple Maps använder jag givetvis. Och jag håller fullständigt med snubben som skrivit artikeln nedan.

Några exempel:
Apple känner inte till hur jag rör mig – men min telefon gör det vilket är en viktig skillnad. Min telefon känner till viktiga platser jag besöker ofta och använder dessa för att ge mig platsrelaterad information här och där. Information som när det är dags att bege sig för att komma i tid till en kalenderbokning genereras i min enhet.

Den data som generaras genom att använda Kartor kopplas till slumpmässiga id-markörer som inte knyts till ens Apple ID. Apple vet med andra ord att någon sökt efter en viss restaurang och navigerade dit, men inte att det var just jag. En annan trevlig sak att känna till: Apple sparar inte all data kring mina anonyma resor, utan klipper bort en bit från början och slutet. Deras grundinställning är sund tycker jag, att inte samla in data de inte behöver och göra sig av med sådan data de inte längre behöver.

Siri och Kartor fungerar ypperligt tillsammans. Och det finns alternativa sökmotorer, alla är dock inte bra.

När det gäller restauranger och liknande har Apple integrerat recensionssajten Yelp De listar också om ställen tar Apple Pay eller inte (en funktion som förhoppningsvis inte behövs allt för länge till – i framtiden tar alla kontaktlösa betalningar hoppas jag).

https://www.99.se/artikel/11591-darf...g-apple-kartor

(Man kan också fråga sig varför inte alla har en webbkamera i sovrummet som sänder live dygnet runt)
__________________
Senast redigerad av Pajosv 2018-06-12 kl. 02:20.
2018-06-12, 02:05
  #47169
Medlem
Pajosvs avatar
Och med anledning av inlägget ovan: (Från Svt Text igår)

Datainspektionen granskar Google

Datainspektionen har upptäckt att vissa sökträffar som skulle tas bort från Google i själva verket har funnits kvar och dykt upp nästan ett år efter att de skulle vara borttagna.

I maj förra året slog Datainspektionen fast att Google skulle ta bort ett antal sökträffar om svenskar, enligt det som brukar kallas "rätten att bli glömd". Det kan gälla sökresultat som är oriktigt eller inte relevanta.

I en skrivelse till Google ställer Datainspektionen nu frågor kring varför sökningarna
funnits kvar, och vad Google planerar att göra framöver.
__________________
Senast redigerad av Pajosv 2018-06-12 kl. 02:13.
2018-06-12, 05:07
  #47170
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libreseis
Ni som talar så varmt om Apples inställning till integritet och privatliv, och ratar Google för deras; använder ni inga som helst appar från Google, eller hur gör ni? Ingen Google search, Apple maps, ingen youtube osv?

Apple maps är som namnet antyder från Apple. Att telefonen känner till din aktivitet och att företaget bakom gör det är en enorm skillnad.
Att man ens ska behöva ha den här diskussionen nästan 10 år efter det att Google släppte sitt spyware som kallas för Android är bevis för hur skickliga de har varit på att dölja det faktum att använder du Android så är det du som är produkten.
2018-06-12, 13:49
  #47171
Medlem
contractorians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libreseis
Ni som talar så varmt om Apples inställning till integritet och privatliv, och ratar Google för deras; använder ni inga som helst appar från Google, eller hur gör ni? Ingen Google search, Apple maps, ingen youtube osv?
Inte på luren, där blir det Apple Maps och DuckDuckGo. YouTube blir det aldrig på luren. Sociala nätverk behöver jag inte oroa mig för, Google vet inte hur man bygger sådana som inte failar.
2018-06-12, 13:57
  #47172
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av contractorian
Inte på luren, där blir det Apple Maps och DuckDuckGo. YouTube blir det aldrig på luren. Sociala nätverk behöver jag inte oroa mig för, Google vet inte hur man bygger sådana som inte failar.

DuckDuckGo har jag använt, men ibland har jag inte varit helt tillfreds med sökresultaten.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback