Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Vilket OS föredrar du?
Android
61,97%
2663 röster
iOS
33,54%
1441 röster
Annat
6,91%
297 röster
2018-04-22, 16:42
  #46825
Medlem
Mr.Nesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av contractorian
I hear you. Det är kostnaden för konsumenterna eftersom Googles affärsi´de går ut på att analysera så många produkter (användare) som möjligt, istället för att göra sina kunder nöjda och erbjuda dem det konkurrenterna erbjuder.
Det är inte Googles ansvar att Samsung är värdelösa på att hålla sina enheter uppdaterade.
2018-04-22, 17:37
  #46826
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gudrs
En mobil med kabel? Nu har du väl ändå snurrat vilse mer än vanligt ändå.

Om du verkligen inte förstod vad han menade så tycker jag innerligt synd om dig.

En kabelförespråkare vågar väl i allmänhet inte lita på trådlöst internet till andra diverse prylar?
2018-04-22, 18:12
  #46827
Medlem
gudrss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theshawty
Om du verkligen inte förstod vad han menade så tycker jag innerligt synd om dig.

En kabelförespråkare vågar väl i allmänhet inte lita på trådlöst internet till andra diverse prylar?

Rikta din missriktade empati mot contractorian istället. Han rör helt ihop alla olika uppkopplingar för fast och mobil utrustning.
Man använder naturligtvis rätt uppkoppllngstyp beroende på utrustning och miljö. Han skulle ju inte ens kunna ladda en mobil, för då blev han ju tvungen att använda ett vägguttag, som ju är en över 100 år gammal kontakttyp. Snacka om att vara mer än lovligt inkonsekvent!
2018-04-22, 18:41
  #46828
Medlem
contractorians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av or99
Kör man en stationär dator via trådlöst nätverk så är man väl knappast smart? Hur ser det ut på företag osv? Kör de servrar och allt sådant trådlöst också?
Vi utvecklare använder laptops, och våra servrar sitter i molnet. Den enda sladd vi har är ACn.

Citat:
Ursprungligen postat av or99
Folk som kör tex videosamtal med skype har problem som försvinner då de kör med kabel. Listan kan ju göras hur lång som helst.
Alla våra utvecklare kör videosamtal, trådlöst. Finns inga problem med det.

Citat:
Ursprungligen postat av or99
Om du menar enbart en mobiltelefon så är den ju inte gjord för annat än anslutas trådlöst.
Exactly my point, därför kör jag allt trådlöst på mobilen.

Citat:
Ursprungligen postat av or99
Inte fan skulle jag få för mig att argumentera mot att blåtand är bättre och "ny teknik" jämfört med 3.5mm, då skulle jag behöva ge mig själv en riktig käftsmäll.
Med bristande kunskap så kan det lätt bli en sådan slutsats. Välkommen till nutiden, klipp kabeln.
2018-04-22, 18:43
  #46829
Medlem
contractorians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Ness
Det är inte Googles ansvar att Samsung är värdelösa på att hålla sina enheter uppdaterade.
Jo, det är Google som äger licensen, så det är enbart Googles ansvar. De kan åtgärda problemet genom att ändra i licensen, vilket skulle ge användarna bättre villkor. Problemet är att användarna är produkten, så Google tar inte hänsyn till användarna, utan till sina kunder. Användarna är inte Googles kunder.

Citat:
Ursprungligen postat av gudrs
En mobil med kabel?
Det skrev jag inte. Ha så kul med din halmgubbe.
2018-04-22, 19:05
  #46830
Medlem
Mr.Nesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av contractorian
Jo, det är Google som äger licensen, så det är enbart Googles ansvar. De kan åtgärda problemet genom att ändra i licensen, vilket skulle ge användarna bättre villkor. Problemet är att användarna är produkten, så Google tar inte hänsyn till användarna, utan till sina kunder. Användarna är inte Googles kunder.
Google äger licensen, men du kan inte på allvar hålla Google ansvariga för att Samsung är sega med att uppdatera sina telefoner?

Det finns tillverkare som är snabbare med att få ut uppdateringar, hur förklarar du det?
2018-04-22, 19:44
  #46831
Medlem
contractorians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Ness
Google äger licensen, men du kan inte på allvar hålla Google ansvariga för att Samsung är sega med att uppdatera sina telefoner?
Jo, eftersom detta skulle kunna regleras via licensen. Google har möjlighet att lösa problemet, men väljer att inte göra det eftersom deras kunder skulle lida för detta.
2018-04-22, 22:20
  #46832
Medlem
Mr.Nesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av contractorian
Jo, eftersom detta skulle kunna regleras via licensen. Google har möjlighet att lösa problemet, men väljer att inte göra det eftersom deras kunder skulle lida för detta.
Så vad säger du om Project Treble då? På så sätt ska uppdateringar bli enklare.

Jag tror knappast att Google är problemet, utan att olika tillverkare ska hålla på och lägga in en massa skit i Android så att det särskiljer sig. Kollar vi på Nokia t.ex som kör ren Android kommer kunna leverera mycket snabbare uppdateringar än t.ex Samsung och Huawei.
2018-04-22, 22:40
  #46833
Medlem
contractorians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Ness
Så vad säger du om Project Treble då? På så sätt ska uppdateringar bli enklare.
Frågan är nog snarare vad tillverkarna tycker.

https://www.androidauthority.com/one...upport-820825/

Project Treble kan teoretiskt snabba upp processen, men trots detta blir det inte i närheten av uppdateringsfrekvens och livstid som iOS har.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Ness
Jag tror knappast att Google är problemet, utan att olika tillverkare ska hålla på och lägga in en massa skit i Android så att det särskiljer sig. Kollar vi på Nokia t.ex som kör ren Android kommer kunna leverera mycket snabbare uppdateringar än t.ex Samsung och Huawei.
Finns inte plats för religion eller åsikt i ämnet, Android-licensen är kristallklar och att Google är ägaren till den är lika klart det.

Google kan strama åt det och kräva uppdateringar, men det ligger inte i deras intresse då deras kunder inte är användarna av Android. Deras kunder är några helt andra.

Googles kunder: annonsköpare.
APples kunder: konsumenterna.

Så länge det inte förändras, så är Android chanslöst mot iOS på allting utom en sak, pris.
__________________
Senast redigerad av contractorian 2018-04-22 kl. 22:52.
2018-04-22, 23:40
  #46834
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av or99
Kör man en stationär dator via trådlöst nätverk så är man väl knappast smart? Hur ser det ut på företag osv? Kör de servrar och allt sådant trådlöst också?

Varför är det ”Osmart” att köra stationär dator via trådlöst nätverk?
Båda mina stationära iMac och iPhone, iPad och Apple TV kör jag helt trådlöst. Allt är inte alltid igång jämt, men tre prylar är oftast igång samtidigt.

De enda kablarna jag har är routerns sladd till vägguttaget samt Apple TV:s sladd till vägguttaget. Emellanåt strömmar jag musik till min trådlösa Bowers & Wiklins-högtalare vilket också går på mitt wifi hemma. Den behöver givetvis en kabel till vägguttaget.
__________________
Senast redigerad av Pajosv 2018-04-22 kl. 23:54.
2018-04-23, 16:31
  #46835
Medlem
Pusts avatar
Jag vet inte hur mycket nytta det här tillför diskussionen, men någon relevans måste det väl ändå ha?

Citat:
”Apple nära sluta tillverka Iphone X”
”Iphone X är död”. Det hävdar analytikern Neil Campling från analysfirman Mirabaud Securities, som hävdar att Apples chipp-leverantör TSMC nu sitter med ett enormt lager oanvända chipp.
https://www.mobil.se/nyheter/apple-n...verka-iphone-x

Vad händer nu då?
2018-04-23, 16:49
  #46836
Medlem
contractorians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Jag vet inte hur mycket nytta det här tillför diskussionen, men någon relevans måste det väl ändå ha?

https://www.mobil.se/nyheter/apple-n...verka-iphone-x

Vad händer nu då?
De drog ned på produktionen, det är redan känt sedan månader tillbaka. I höst modifieras iPhone X och ersätter 8S och 8S+ enligt rykten, det kräver nya komponenter i sådana fall.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback