Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Vilket OS föredrar du?
Android
61,97%
2663 röster
iOS
33,54%
1441 röster
Annat
6,91%
297 röster
2018-01-31, 12:23
  #45973
Medlem
contractorians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheQue
Behöver man ändra så mycket i iOS?
Nope, jag ändrar inte mycket, allt är out of the box. Jag behöver inte tanka appar och roota telefoner för att få en vettig backup t ex, det måste man på Android.

Citat:
Ursprungligen postat av TheQue
Jag testar bara olika lägen i kameran, men det görs direkt i appen.
Jag fotar bara, kanonkvalitet på bilderna, behöver inte göra någon inställning. Betydligt lättare.
2018-01-31, 13:25
  #45974
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av contractorian
Nope, jag ändrar inte mycket, allt är out of the box. Jag behöver inte tanka appar och roota telefoner för att få en vettig backup t ex, det måste man på Android.


Jasså måste man det? Märkligt jag har aldrig behövt roota min Android för att få en vettig backup.

Nästa lögn du skall komma med om Android? Du kan presentera dem alla på en gång, så spara du tid samtidigt.
2018-01-31, 13:48
  #45975
Medlem
contractorians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Jasså måste man det? Märkligt jag har aldrig behövt roota min Android för att få en vettig backup.
Så är det, jag ställer högre krav på en backup än den Android tillhandahåller. Så vår definition av vettig skiljer sig.
2018-01-31, 14:31
  #45976
Medlem
calamatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Jag tycker det är lite märkligt att de som har Android-prylar ofta skriver att de är teknikintresserade. Ändå har jag knapp sett att någon i tråden ex. använder Samsung Pay, en smart klocka, CarPlay eller andra tekniska nymodigheter. Fokuset verkar mer ligga på specifikationer.

Och jag tycker att de Androidmobiler jag haft i tjänsten är krångliga. Delvis beror det väl på vad man är van vid. Jag skaffade iPhone privat i ungefär samma veva vi fick Android-mobiler. iPhonen begrep jag i stort sett så fort jag fick den i handen, Androidlurarna var ologiska. Som tur är har vi numera enbart iPhones eftersom det sparar både tid och pengar för myndigheten.

Med Androidmobilerna fick man olika uppdateringar för olika Androidversioner. IT-avdelningen och säkerhetsavdelningen tog ett gemensamt beslut att en gång för alla kassera alla Androider för de uppfyller inte de krav myndigheten har.

Numera är alla iPhones uppdaterade nästan från och med dagen iOS-uppdateringen släpptes.

När det gäller kvaliteten på mobiler så har jag inte haft några bekymmer angående det. Däremot lossnade bakstycket då och då på någon Samsung jag hade i tjänsten. En annan Samsung hade för vana att släcka skärmen vid inkommande samtal. Övriga problem har jag numera förträngt.
Jag använder mig av en smartklocka som tyvärr börjar bli lite utdaterad så jag köpte en vanlig istället då jag tycker den tjänar sitt syfte bättre att kolla tiden. Att jag inte använder Samsung Pay är för att jag inte har någon Samsung och tycker fortfarande mitt kontokort tjänar sitt syfte. Hur menar du att ni fick olika Androidversioner? Använder man enhetligt tex Sony så får alla telefonerna samma version, eventuellt med någon dags mellanrum. Att iPhone är ömtåliga behövs inte många sökningar på internet för att bevisa, tyvärr har dom blivit ömtåligare med åren och ett skydd behövs på bakstycket och ett extraglas på framsidan för att inte riskera att glaset spräcks. Varför drar du alla över samma kant och påstår att Androidanvändare bara ser spec och inget annat. Köper jag en ny telefon så ser jag först och främst användarvänligheten som prio ett spec och liknande kommer längre ner på listan. Apple car play behöver jag inte använda för jag har en avancerad bilstereo med gränssnittet Android som redan gör allt det där åt mig, jag tävlar i bilstereo därav denna bilstereo. Den har även så jag kan koppla ihop den med en iPhone men då medför det vissa begränsningar, Apple låter ju mig inte göra vad jag vill med telefonen. Tråkigt att du inte kom överens med din Samsung för i grund och botten är det en bra telefon. Förresten vilka Samsunglurar hade ni på erat företag? Klart du inte har haft några problem med din iPhone det är det ju ingen som har om man frågar runt utan den bara tuffar på med buggar och batteriproblem, önskar min 8S var så problemfri som din iPhone är. Ett problem jag har är det hemska tangentbordet utan ordförslag och att man måste hoppa fram och tillbaka för att skriva ett ? eller göra en . korkat om ni frågar mig men det ska väl vara så på en sååå användarvänlig telefon som iPhone.
2018-01-31, 14:35
  #45977
Medlem
calamatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av contractorian
Nope, jag ändrar inte mycket, allt är out of the box. Jag behöver inte tanka appar och roota telefoner för att få en vettig backup t ex, det måste man på Android.

Jag fotar bara, kanonkvalitet på bilderna, behöver inte göra någon inställning. Betydligt lättare.
Vad gör jag när iCloud är fullt och inte har lust att betala för mer minne? Dotterns 6S är inte backupad på 30 dgr för att det är fullt, med min Android följde det 200gb lagringsutrymme gratis. Är det en strategi från Apple att skinna sina användare på mer pengar än överpriset man redan betalat?
2018-01-31, 14:42
  #45978
Medlem
calamatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blublang
Du jämför äpplen och päron. Note 7 hade inte dåliga batterier, det var en feldesign som gjorde att det exploderade. Det var direkt farligt.

De iPhones som har problem har det, som jag ser det, av två anledningar. Dels åldras batterier vilket gäller för alla tillverkares batterier, och sedan var de för klent tilltagna så när de åldrats ett tag fanns det inte kräm nog att köra CPU+GPU på full frekvens.

Många Androidtelefoner har kraftigare batterier, troligen pga att Android och dess appar inte är lite väl optimerade för energiåtgång, så problemet är mindre där. Men det finns gott om Androidtelefoner som helt enkelt stänger av sig när batteriet passerat en viss gräns.
Har du något exempel på en Androidtelefon som stängt av sig på grund av batteriet? Jag har haft ett gäng och har aldrig upplevt det, dessutom har inte tillverkaren stympat min telefon utan min vetskap. Varför skulle apparna inte vara optimerade på en Androidtelefon? Har du något som stödjer din teori? Att Android telefoner över lag har större batterier är för att dom haft större skärmar än tex iPhone. Med ditt resonemang betyder det då att när Apple monterar större batterier i sina telefoner så är dom inte optimerade till 100%? Det kan alltså inte bero på att dom får större displayer och mer pixlar att skyffla runt som drar mer ström?
2018-01-31, 14:57
  #45979
Medlem
contractorians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calamato
Att jag inte använder Samsung Pay är för att jag inte har någon Samsung och tycker fortfarande mitt kontokort tjänar sitt syfte.
Det tjänar naturligtvis sitt syfte om man inte har någonting bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av calamato
Att iPhone är ömtåliga behövs inte många sökningar på internet för att bevisa
Redan i grundskolan lär man sig att inte blanda ihop ett par åsikter på internet som absolut sanning. Du och Mildout har lite att lära där.

Citat:
Ursprungligen postat av calamato
tyvärr har dom blivit ömtåligare med åren och ett skydd behövs på bakstycket och ett extraglas på framsidan för att inte riskera att glaset spräcks.
Jo, det gäller då samtliga telefoner med glas på framsidan vilket är en väldig majoritet på marknaden.

Citat:
Ursprungligen postat av calamato
Varför drar du alla över samma kant och påstår att Androidanvändare bara ser spec och inget annat.
För att det är genomgående i texterna från androidsidan här i tråden. Istället för att fokusera på vad telefonerna egentligen gör, så fokuseras på speclistor. Det spelar ingen roll att Apples chip i iPhones springer cirklar runt Snapdragon och Eynox, det är siffrorna på pappret som gäller, inte resultaten.

Citat:
Ursprungligen postat av calamato
Köper jag en ny telefon så ser jag först och främst användarvänligheten som prio ett spec och liknande kommer längre ner på listan.
Just därför blev det en iPhone 10 för mig, hittade ingen annan lur med vettig implementation av ansiktsavläsning även för betalningar. Det är helt exklusivt iPhone 10, precis som med Touch ID en gång i tiden, tog konkurrenterna två år att komma ikapp. Face ID och elektroniska betalningar får gammeldags kreditkort att se ut som flinta och sten.

Citat:
Ursprungligen postat av calamato
Klart du inte har haft några problem med din iPhone det är det ju ingen som har om man frågar runt utan den bara tuffar på med buggar och batteriproblem, önskar min 8S var så problemfri som din iPhone är.
Samtliga lurar har samma batteriproblem, samtliga lurar har buggar, du beskrev precis hela marknaden, inte bara Apple. Skillnaden är att Apple ger en lösning till det problemet, medans Samsung, mobilbranschens Skoda, gick ut och sa att man inte kommer hjälpa sina kunder med detta, man låter lurarna starta om sig slumpmässigt istället.
2018-01-31, 15:37
  #45980
Medlem
miloudots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av contractorian
Japp, eftersom jag gör inställningar för fler appar och inte vill starta en ny app för varje förändring jag kör när det gäller rättigheter, bakgrundskörning osv.

Sen har apparna inställningar som typ slå på/av musik osv inne i appen.

För att det är så det funkar i iOS och det är så jag vill ha det. Det har ingenting att göra med hur det fungerar eller inte fungerar i Android, alls. Du är helt ute och cyklar.

Du får väl ta det med någon som har uttalat sig om det, jag har inte det. Kom in i matchen och börja läs texterna ordentligt innan du kommenterar dem.

Exakt så som det funkar i Android alltså!!

När ska polletten trilla i...?
2018-01-31, 15:37
  #45981
Medlem
calamatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av contractorian
Det tjänar naturligtvis sitt syfte om man inte har någonting bättre.

Redan i grundskolan lär man sig att inte blanda ihop ett par åsikter på internet som absolut sanning. Du och Mildout har lite att lära där.

Jo, det gäller då samtliga telefoner med glas på framsidan vilket är en väldig majoritet på marknaden.

För att det är genomgående i texterna från androidsidan här i tråden. Istället för att fokusera på vad telefonerna egentligen gör, så fokuseras på speclistor. Det spelar ingen roll att Apples chip i iPhones springer cirklar runt Snapdragon och Eynox, det är siffrorna på pappret som gäller, inte resultaten.

Just därför blev det en iPhone 10 för mig, hittade ingen annan lur med vettig implementation av ansiktsavläsning även för betalningar. Det är helt exklusivt iPhone 10, precis som med Touch ID en gång i tiden, tog konkurrenterna två år att komma ikapp. Face ID och elektroniska betalningar får gammeldags kreditkort att se ut som flinta och sten.

Samtliga lurar har samma batteriproblem, samtliga lurar har buggar, du beskrev precis hela marknaden, inte bara Apple. Skillnaden är att Apple ger en lösning till det problemet, medans Samsung, mobilbranschens Skoda, gick ut och sa att man inte kommer hjälpa sina kunder med detta, man låter lurarna starta om sig slumpmässigt istället.
Det är ju inte bara ett par åsikter och du vet lika väl som jag vad Apple haft och har för problem. Varför byta ut ett betalsätt som fungerar mot något som inte ens fungerar överallt? Ska jag bli tvungen att byta affärer bara för att kunna utnyttja Apple Pay när jag redan har en fungerande betaltjänst som fungerar i samtliga affärer? Fast specar är ju något som verkligen varit det primära för iPhoneanvändare, det och Touch ID. Touch ID tycker jag är bra när man bara använder fingret i bank id tex annars är det bara en fingerupplåsning i mängden. iPhone X ansiktsupplåsning kommer nog bli bra när Apple passerat beta stadiet för så bra som du vill påskina att det fungerar gör det inte, det är dessutom krångligt när man vill svara på ett sms lite diskret eller att man hela tiden måste ta upp telefonen för att skicka ett meddelande, här är Touch ID överlägset. Samtliga lurar har absolut inte det problemet att man måste klocka ner processorn för att telefonen ska fungera och vilka är dom här alla telefonerna som är likadana som iPhone? Jag har som sagt ett gäng Androider och dom har aldrig slutat fungera pga låg batterinivå, du skrev det själv att man ska inte tro på allt som skrivs på internet.
2018-01-31, 16:26
  #45982
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av contractorian
Japp, eftersom jag gör inställningar för fler appar och inte vill starta en ny app för varje förändring jag kör när det gäller rättigheter, bakgrundskörning osv.

Sen har apparna inställningar som typ slå på/av musik osv inne i appen.

För att det är så det funkar i iOS och det är så jag vill ha det. Det har ingenting att göra med hur det fungerar eller inte fungerar i Android, alls. Du är helt ute och cyklar.

Du får väl ta det med någon som har uttalat sig om det, jag har inte det. Kom in i matchen och börja läs texterna ordentligt innan du kommenterar dem.

Inte har väl tex kamerappen inställningar i appen för att ändra upplösning, storlek osv?

Har väl sagts att apple inte kommer göra så mycket direkt i ios 12 förutom att fixa massa buggar typ och sen i v13 kommer de väl kanske börja flytta ut inställningar till respektive app.

Nästan på gränsen till komiskt hur de lyckas göra ett så ostabilt och buggigt os. Själv vill man ju använda telefonen och inte behöva trilskas med appkrascher och en massa andra buggar stup i kvarten.

Bra av apple att införa en svepgest som kraschar telefonen: https://www.youtube.com/watch?v=61Xq...=youtu.be&t=27

Citat:
Ursprungligen postat av contractorian
Instämmer, samtliga tre Samsung-lurar jag har började stänga av sig när batteriet blev sopigt. Med min S4:a började det hända redan efter ett halvår eftersom Samsung gillar att sälja telefoner med defekta batterier (inte bara Note 7).

Nytt batteri åtgärdade det hela. Jag hade önskat en nedklockningsfunktion då.

Det är ju skillnad på ett tillverkningsfel som batteriet på din s4:a hade och batterierna till iphone. Eller menar du att det är tillverkningsfel på alla batterier till iphones också?

Citat:
Ursprungligen postat av contractorian
Alla mobiler får problem när batteriet passerar en viss gräns, det är inget Appleproblem.

Konstigt att just apple har problem med var och varannan telefon efter så kort tid jämfört med alla andra.
__________________
Senast redigerad av or99 2018-01-31 kl. 16:33.
2018-01-31, 16:37
  #45983
Medlem
mphummers avatar
Det är ju ingen hemlighet att alla nya gester man kan göra med iPhone X har blivit hyllade, Oneplus tyckte dom var så bra så dom implementerade dom i sin senaste uppdatering.

Never Settle eller vad är det dom brukar säga..


https://www.theverge.com/2018/1/31/1...plus-editorial
2018-01-31, 17:30
  #45984
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calamato
Vad gör jag när iCloud är fullt och inte har lust att betala för mer minne? Dotterns 6S är inte backupad på 30 dgr för att det är fullt, med min Android följde det 200gb lagringsutrymme gratis. Är det en strategi från Apple att skinna sina användare på mer pengar än överpriset man redan betalat?

Du kan väl använda Googles fototjänst i iOS precis som i Android? Vad jag vet har de typ oändligt med utrymme med begränsning att det inte är RAW samt att de naturligtvis dataminear allt.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback