Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Vilket OS föredrar du?
Android
61,97%
2663 röster
iOS
33,54%
1441 röster
Annat
6,91%
297 röster
2017-08-18, 13:04
  #42961
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Apple's iPhone utklassar konkurrenterna eftersom Apple's hårdvara tillsammans med mjukvaran presterar bättre.
Tanken med en smart telefon är ändå att den ska vara just "smart". Och för mig är det viktigare att vara produktiv än att ha flest funktioner.
Den "funktionalitetsjotan" för halva priset som ändå inte går att använda är självklart gimmicks och skit. Men tids nog så kopierar konkurrenter Apple och får då användbara funktioner. Jag tänker bl.a på touchID, AV via dockningskontakt/USB, tryckkänslig touch...
Alltså. Använder man dagligen både Android och iOS så inser man snabbt att vare sig hårdvara eller mjukvara är bättre eller sämre på "andra sidan". Båda plattformar har fördelar och nackdelar.

Det är likadant på datorer egentligen. Jag har mycket svårt att säga att Windows är bättre eller sämre än macOS och vice versa. Det är helt enkelt två bra plattformar och vilken man än väljer så vinner man.
2017-08-18, 15:16
  #42962
Medlem
contractorians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Alltså. Använder man dagligen både Android och iOS så inser man snabbt att vare sig hårdvara eller mjukvara är bättre eller sämre på "andra sidan". Båda plattformar har fördelar och nackdelar.

Det är likadant på datorer egentligen. Jag har mycket svårt att säga att Windows är bättre eller sämre än macOS och vice versa. Det är helt enkelt två bra plattformar och vilken man än väljer så vinner man.
Eftersom undertecknad har använt båda över flera år så kan jag snabbt konstatera att det du skriver inte har förankring i verkligheten.

Att utveckla både hårdvara och mjukvara har sina uppenbara fördelar, Android och Windows kommer aldrig komma ikapp där såvida inte Google blir en storspelare inom hårdvara och sätter rätt fokus. Samma sak med Microsoft, men det vet vi kommer inte hända. Google och Microsoft har annat fokus än Apple, så Apple har ingen konkurrent på sin typ av produkter, det är därför de kan sätta sina priser. Konkurrenterna kommer alltid att behöva lägga sig under Apples priser eftersom de inte kan leverera likvärdigt, så de måste ha en annan pitch för att sälja, och det blir då priset.

Detta gäller tills någon tänker om, för det är inte omöjligt att kopiera Apples koncept, det är bara väldigt riskfyllt och kräver flera år av rekrytering. Eller att Apple fuckar upp det, som Nokia.
2017-08-18, 16:02
  #42963
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av contractorian
Eftersom undertecknad har använt båda över flera år så kan jag snabbt konstatera att det du skriver inte har förankring i verkligheten.
Det spelar egentligen ingen roll om du köper en iPhone, en Galaxy, Xperia eller vad du nu väljer. Du kan surfa, göra bankärenden, ta bilder, lyssna på musik, kolla Netflix, spela spel och så vidare oavsett vilken enhet du har valt. För en person helt utan känslomässiga band till ena eller andra plattform så spelar det ingen roll vilken smartphone du väljer.

Ingen är bäst på allt och i stort sett alla har en acceptabel lägstanivå. Jag bytte nyss ut min iPhone mot en Android för under tusenlappen. Och i mitt dagliga liv så är det ingen som helst skillnad för mig. Jag kan göra samma sak på min budgetlur som på min dyra iPhone. Den främsta skillnaden är kameran och byggkvaliteten. Men jag surfar lika lätt på tunnelbanan och Spotify låter precis likadant. Spelen ser likadana ut.

Citat:
Att utveckla både hårdvara och mjukvara har sina uppenbara fördelar, Android och Windows kommer aldrig komma ikapp där såvida inte Google blir en storspelare inom hårdvara och sätter rätt fokus. Samma sak med Microsoft, men det vet vi kommer inte hända. Google och Microsoft har annat fokus än Apple, så Apple har ingen konkurrent på sin typ av produkter, det är därför de kan sätta sina priser. Konkurrenterna kommer alltid att behöva lägga sig under Apples priser eftersom de inte kan leverera likvärdigt, så de måste ha en annan pitch för att sälja, och det blir då priset.
Det betyder ändå inte att Apple äger across the board när det kommer till smarttelefoner. Som konsument så är det hugget som stugget och till syvende og sidst så är det ett känslomässigt val man gör.

Citat:
Detta gäller tills någon tänker om, för det är inte omöjligt att kopiera Apples koncept, det är bara väldigt riskfyllt och kräver flera år av rekrytering. Eller att Apple fuckar upp det, som Nokia.
Vilket koncept då?
2017-08-20, 02:01
  #42964
Avstängd
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Apple's iPhone utklassar konkurrenterna eftersom Apple's hårdvara tillsammans med mjukvaran presterar bättre.
Jäklar, har du inte rätt. Tack för du äntligen öppnat våra ögon. Nu har vi alla svaret till varför Nintendo 8-bit är så överhypat och oändligt mycket bättre än både PS4, Xbox One och Wii U. Spelen startar på fläcken och det bara funkar!

Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Tanken med en smart telefon är ändå att den ska vara just "smart".
iPhone är verkligen inte en "smart" telefon, även om mainstreammedia definierar den som smartphone. iPhone är medvetet nerdummad för att smälta in bland iGnoranta teknikhatare som inte vill lära sig något om hård- eller mjukvara. Därmed kan vi konstatera att iPhone/iOS är överlägset för sin egen målgrupp: de som är ointresserade av teknik. Det är helt okej, eftersom man inte behöver vara intresserad av allt på denna planeten. Men när ni ointresserade av teknik kommer och piper över att er hård- och mjukvara skulle vara bättre, då vill vi också veta varför. Du kan inte komma och köpa en snikutrustad Golf GTI och påstå att det är en bättre bil än en maxutrustad Mercedes S-klass V12 bara för den gör 0-60 km/h på kortare tid, och i iPhone's fall, kostar dubbelt så mycket. Att ni är korkade är inte heller ett giltigt argument för iOS, även om det skapar iPhone någon form av existensberättigande (som mjölkko för Apple).

Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Och för mig är det viktigare att vara produktiv än att ha flest funktioner.
På vilket sätt blir man mer produktiv med iOS? För att man ska få tid att vänta på att andra program skall öppnas då multitasking aldrig fungerat? För att appen startar .0001 sekunder snabbare så man hinner till elektronikhandeln precis innan den stänger och kan köpa en riktig telefon?

Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Den "funktionalitetsjotan" för halva priset som ändå inte går att använda är självklart gimmicks och skit. Men tids nog så kopierar konkurrenter Apple och får då användbara funktioner. Jag tänker bl.a på touchID, AV via dockningskontakt/USB, tryckkänslig touch...
Du menar vattenskydd, widgets, hela Androids launcher, låsskärmsnotifikationer, Ambient Display, Google Now, Google Maps, Google Foton, samtalsblockering, inaktivering av bloatware, Notes m.m? Vad blir iPhone's nästkommande världssensation? Skrivbord och ett fungerande filsystem?
__________________
Senast redigerad av avc 2017-08-20 kl. 02:04.
2017-08-20, 10:49
  #42965
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Jäklar, har du inte rätt. Tack för du äntligen öppnat våra ögon. Nu har vi alla svaret till varför Nintendo 8-bit är så överhypat och oändligt mycket bättre än både PS4, Xbox One och Wii U. Spelen startar på fläcken och det bara funkar!
Du jämför med 8-bitars TV-spel. Intressant! Du är medveten om att iOS använder 64-bit i alla sina produkter* för ökad säkerhet. 64-bit var ju något som de "teknikintresserade" ansåg vara en gimmick. Vem kunde förstå att 64-bit innebar ökad säkerhet och inte högre hastighet..
*iPhone 5S (2013) och nyare

Citat:
Ursprungligen postat av avc
iPhone är verkligen inte en "smart" telefon, även om mainstreammedia definierar den som smartphone. iPhone är medvetet nerdummad för att smälta in bland iGnoranta teknikhatare som inte vill lära sig något om hård- eller mjukvara. Därmed kan vi konstatera att iPhone/iOS är överlägset för sin egen målgrupp: de som är ointresserade av teknik. Det är helt okej, eftersom man inte behöver vara intresserad av allt på denna planeten. Men när ni ointresserade av teknik kommer och piper över att er hård- och mjukvara skulle vara bättre, då vill vi också veta varför. Du kan inte komma och köpa en snikutrustad Golf GTI och påstå att det är en bättre bil än en maxutrustad Mercedes S-klass V12 bara för den gör 0-60 km/h på kortare tid, och i iPhone's fall, kostar dubbelt så mycket. Att ni är korkade är inte heller ett giltigt argument för iOS, även om det skapar iPhone någon form av existensberättigande (som mjölkko för Apple).
Och nu diskuterar du bilar... (Jag är teknikintresserad men den diskussionen tar vi i ett annat forum.)
Som jag har skrivit tidigare så handlar iOS inte enbart om hastighet. Men det är fakta att iPhone presterar mer trots sämre spec! Mycket tack vare att Apple skräddarsyr mjukvaran för specifik hårdvara.


Citat:
Ursprungligen postat av avc
På vilket sätt blir man mer produktiv med iOS? För att man ska få tid att vänta på att andra program skall öppnas då multitasking aldrig fungerat? För att appen startar .0001 sekunder snabbare så man hinner till elektronikhandeln precis innan den stänger och kan köpa en riktig telefon?
Det är min personliga erfarenhet. För mig är produktivitet att jag får gjort något som jag kan ha nytta av. Resultatet är det som räknas. För mig fungerar iOS precis som jag vill. Och eftersom jag är teknikintresserad så förstår jag vad jag gör.

Citat:
Ursprungligen postat av avc
Du menar vattenskydd, widgets, hela Androids launcher, låsskärmsnotifikationer, Ambient Display, Google Now, Google Maps, Google Foton, samtalsblockering, inaktivering av bloatware, Notes m.m? Vad blir iPhone's nästkommande världssensation? Skrivbord och ett fungerande filsystem?
Nej, jag tänker på tekniken bakom TouchID som gör det möjligt att legitimera sig med sitt fingeravtryck. Något som Google har anammat i sitt API för fingeravtrycksläsaren.
Menar du vattenskyddad/vattentålig mobil så är det inget som varken Google eller Android har tagit fram. Vill minnas att både Nokia och Ericsson hade vattentåliga mobiler...
Ambient display? Hade inte min Nokia N9 något liknande...
Apple har redan ett fungerande filsystem anpassat för flashminne. Det heter Apple File System (APFS). Men du kanske tänkte på något annat som har diskuterats flitigt här. Filhanterare var kanske det du var ute efter. Det har iOS också men det ser inte ut som det har gjort. Apple har gått sin egen väg.
Apple har också utvecklat tekniken bakom switchade nätaggregat, något som nästan alla mobiltelefontillverkare använder idag.
__________________
Senast redigerad av Raggarspinn 2017-08-20 kl. 11:33.
2017-08-21, 11:24
  #42966
Medlem
contractorians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det spelar egentligen ingen roll om du köper en iPhone, en Galaxy, Xperia eller vad du nu väljer. Du kan surfa, göra bankärenden, ta bilder, lyssna på musik, kolla Netflix, spela spel och så vidare oavsett vilken enhet du har valt. För en person helt utan känslomässiga band till ena eller andra plattform så spelar det ingen roll vilken smartphone du väljer.
Japp. Precis som jag kan ta mig från punkt A till B i a) en Rolls Royce, b) en Skoda och c) på en cykel. Jag når alltid till punkt B, frågan är hur bekvämt jag gör det.

Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Vilket koncept då?
Att utforma både hårdvara och mjukvara själv. Till skillnad från produkter med Windows, Linux och Android, där det nästan uteslutande handlar om flera aktörer bakom den färdiga produkten. Apples koncept ger bättre integration då de har kontroll över hela leveransen.
2017-08-21, 12:16
  #42967
Avstängd
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Du är medveten om att iOS använder 64-bit i alla sina produkter* för ökad säkerhet. 64-bit var ju något som de "teknikintresserade" ansåg vara en gimmick. Vem kunde förstå att 64-bit innebar ökad säkerhet och inte högre hastighet..
*iPhone 5S (2013) och nyare
Ökad säkerhet? Måste vara det töntigaste icke-argument jag hört. Sanningen är att Apple hypade upp 64-bit som fan för att vara "först", trots att 64-bit käkar mycket mer systemresurser än 32-bit för att drivas, och enda egentliga argumentet för det är att adressera >4GB RAM (vilket iFail 5 inte hade). Apple valde att utmana kommande konkurrens trots att iPhone's hårdvara i dåläget var otillräcklig, och Apple var medvetna om detta. Och ni iPhonefjortisar föll precis som väntat pladask för skiten

Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Du jämför med 8-bitars TV-spel. Intressant!
Ja, det är en ypperlig liknelse med argumenten du framför. Vad jag förstår på dig är att den bästa telefonen på marknaden uppfyller två kriterier: den fungerar (precis som alla andra telefoner på marknaden), och gör sitt jobb till minimal tidsåtgång. Som parallell råkar även NES vara en pryl som fungerar (precis som alla andra konsoler på marknaden), och gör sitt jobb till minimal tidsåtgång. Så då borde du väl tycka att 8-bit är vida överlägset Xbox One och PS4 också? Eller blir då plötsligt hårdvara, gameplay, realism, grafik och spelkänsla plötsligt relevant lyx du inte väljer bort som med iPhone, eftersom det råkar vara Nintendo och inte Apple som tillverkat den lamaste, mest överhypade spelkonsolen genom tiderna?

Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Och nu diskuterar du bilar... (Jag är teknikintresserad men den diskussionen tar vi i ett annat forum.)
Nej, jag drar ännu en parallell till dina anti-intellektuella argument för Apple, iPhone och iOS. Jag börjar fundera på om du är ett troll eller bara sorgligt insiktslöst grundlurad av Applepropaganda? Alla mina liknelser verkar du ju haja, men du kan för allt i världen inte förstå varför man väljer ett Androidmonster över en undermålig iPhone. För inte fan köper du väl en Golf 1.6 över en S600? Och om inte, varför i helvete väljer man ens iPhone?

Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Som jag har skrivit tidigare så handlar iOS inte enbart om hastighet. Men det är fakta att iPhone presterar mer trots sämre spec! Mycket tack vare att Apple skräddarsyr mjukvaran för specifik hårdvara.
Och då är vi där igen: NES presterar bättre än alla nya spelkonsoler med sin brutalt utdaterade 1MHz processor skräddarsydd för NES brutalt utdaterade mjukvara. Någonting måste man ge avkall på, och samma sak gäller iPhone. Du kan få bilen att gå fortare med samma svaga motor om du lättar den, på bekostnad av funktionalitet och lyx.

Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Det är min personliga erfarenhet. För mig är produktivitet att jag får gjort något som jag kan ha nytta av. Resultatet är det som räknas.
Du kan knappast påstå att man är mer produktiv med en telefon som fungerar sämre och saknar mängder av funktionalitet. Det håller liksom inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
För mig fungerar iOS precis som jag vill. Och eftersom jag är teknikintresserad så förstår jag vad jag gör.
Så du som teknikintresserad har alltså bemästrat tekniken i att bruka en idiotanpassad telefon? Gratulerar
__________________
Senast redigerad av avc 2017-08-21 kl. 13:03.
2017-08-21, 12:46
  #42968
Medlem
contractorians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Sanningen är att Apple hypade upp 64-bit som fan för att vara "först", trots att 64-bit käkar mycket mer systemresurser än 32-bit för att drivas, och enda egentliga argumentet för det är att adressera >4GB RAM (vilket iFail 5 inte hade).
Du är väldigt dåligt påläst. 64-bit ARM drar mindre resurser än 32-bit, och anledningen för Apple var inte att gå över 4GB minne. Det har man fortfarande inte gjort, för det har inte behövts och minne är resurshungrigt, men det är nu naturligtvis förberett för när den dagen kommer.

Ur axplocket:

But smartphones going 64-bit has other benefits—things like fetching even more data per cycle (and faster), better encryption, and overall moving to new 64-bit chips—specifically the ARMv8 architecture—with improved features, like power efficiency.

https://goo.gl/skuTBp

Raggarspinn har således helt rätt i det han skriver.
2017-08-21, 13:04
  #42969
Medlem
Raggarspinns avatar
Sanningen är att Apple aldrig hypade upp 64-bit som snabbare eller kunde adressera mer RAM. 64-bit var en nödvändighet för att kunna kryptera och lagra säkerhetsnycklar för touchID.
Något som verkar vara helt okänt för de så kallade "teknikintresserade" som bara räknar antal funktioner.
iPhone 5S var först med 64-bit och touchID som uppvisade samma säkerhet som tidigare bara kunde uppnås med smartcard tillsammans med fingeravtrycksläsare.
__________________
Senast redigerad av Raggarspinn 2017-08-21 kl. 13:07.
2017-08-21, 14:41
  #42970
Medlem
contractorians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Sanningen är att Apple aldrig hypade upp 64-bit som snabbare eller kunde adressera mer RAM. 64-bit var en nödvändighet för att kunna kryptera och lagra säkerhetsnycklar för touchID.
Apple marknadsförde, helt korrekt, 64-bits-plattformen som snabbare tack vare 64-bits-arkitektur, något som flera sedan verifierade via tester. Det tekniskt ej insatta inte förstår är på vilket sätt den blev snabbare. Det var inte en allmän prestandaförbättring utan för vissa uppgifter, som t ex kryptering, där prestandaskillnaderna var stora. Även skapande av objekt blev märkbart snabbare. Så deras marknadsföring var det inget fel på ur den aspekten.

Minnesadresseringen marknadsförde de inte, också det korrekt, eftersom det inte var anledningen till att man hoppade på 64-bit-racet med iPhone 5S. Däremot så bäddade det för framtiden, så när de väl vill kliva över 4GB så är det bara att göra det.

Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
iPhone 5S var först med 64-bit och touchID som uppvisade samma säkerhet som tidigare bara kunde uppnås med smartcard tillsammans med fingeravtrycksläsare.
Eftersom Apple var så våldsamt före all konkurrens så kunde Apples kunder åtnjuta Touch ID som var den snabbaste fingeravtrycksläsaren som serietillverkats för mobiltelefoner och datorer. I flera år låg man före tack vare denna introducktion, tills konkurrensen hann ifatt.
__________________
Senast redigerad av contractorian 2017-08-21 kl. 14:44.
2017-08-21, 15:18
  #42971
Avstängd
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av contractorian
Du är väldigt dåligt påläst. 64-bit ARM drar mindre resurser än 32-bit, och anledningen för Apple var inte att gå över 4GB minne. Det har man fortfarande inte gjort, för det har inte behövts och minne är resurshungrigt, men det är nu naturligtvis förberett för när den dagen kommer.

Ur axplocket:

But smartphones going 64-bit has other benefits—things like fetching even more data per cycle (and faster), better encryption, and overall moving to new 64-bit chips—specifically the ARMv8 architecture—with improved features, like power efficiency.

https://goo.gl/skuTBp

Raggarspinn har således helt rätt i det han skriver.
Snarare du som inte är påläst, eller inte förstår skillnaden mellan förbrukning och prestanda: Why you will (and won’t) want a 64-bit Android phone

"For most apps, a 64-bit processor doesn’t offer much benefit. Most of the apps we use on our phones and tablets really don’t have much need for 64-bit integer operations, or more than 4GB of memory per program. In fact, a 64-bit app can sometimes run slower than a 32-bit app, because using all those 64-bit memory pointers can make the app larger, sucking up more cache and RAM."

Jag var faktiskt tvungen att googla det, öppensinnad som jag är , trots att det för oss som kört både x86 och x64 ända sedan Vista vore fullkomligt anti-logiskt att 64-bit plötsligt skulle dra en tredjedel så mycket RAM bara för det är ARM-arkitektur (Windows Vista/7 x64 drar uppemot tre gånger så mycket arbetsminne som x86 i idle). Och det handlar inte om att Windows är dåligt och Mac OS är överlägset, bäst, snabbast, barnlåstast eller andra slumpmässiga glorifikationspseudonymer ur tomma intet; utan för att det alltid fungerat så i verkligheten. 64-bit = mer kod = mer utrymme måste dedikeras. No shit? Windows x64 har alltid påståtts vara snabbare för datorer med väldigt mycket RAM, men även ätit upp enorma mängder RAM för att köras, och haft usel programvarukompatibilitet i alla fall från början.

Det där ryggdunkartramset angående säkerhet kan mycket väl stämma. Jag är alldeles för ointresserad för att vilja låsa ner min telefon som dels är för krånglig för iDioterna att rota igenom, och ändå inte innehåller något av intresse.
__________________
Senast redigerad av avc 2017-08-21 kl. 15:26.
2017-08-21, 16:00
  #42972
Medlem
contractorians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Snarare du som inte är påläst, eller inte förstår skillnaden mellan förbrukning och prestanda: Why you will (and won’t) want a 64-bit Android phone

"For most apps, a 64-bit processor doesn’t offer much benefit. Most of the apps we use on our phones and tablets really don’t have much need for 64-bit integer operations, or more than 4GB of memory per program. In fact, a 64-bit app can sometimes run slower than a 32-bit app, because using all those 64-bit memory pointers can make the app larger, sucking up more cache and RAM."
Jag har inte motsatt mig någon detalj i citatet, men citatet motsätter sig inte mina påståenden heller, så du är fortfarande tillrättavisad.

Om du istället för att cherry-picka någonting ur din länkade artikel som du tror skall kunna styrka din fallerande argumentation, och läser det väsentliga, så hittar du:

ARMv8 includes a whole host of improvements. It takes all the ARMv7 instructions that today’s processors must handle by default, and streamlines them. New instructions for modern applications have been added, and old, depreciated instructions have been thrown out. Special instructions applicable to encryption have been added, too. What’s more, the spaces inside a processor where commonly used instructions and data are stored—they’re called registers—have roughly doubled in number in ARMv8. That’s a big deal, because it means an ARMv8 processor will spend less time pulling data from memory.

Så din länk fortsätter att gå emot din egen argumentation.

Att alla skulle gå över till 64-bit och ARMv8 på grund av uppenbara fördelar i prestanda och funktion, var uppenbart. Det hela handlar om att Apple var snabbast, som så ofta förut, och detta stack i ögonen på fåren i hagen hos motståndaren på marknaden.
__________________
Senast redigerad av contractorian 2017-08-21 kl. 16:17.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback