Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Vilket OS föredrar du?
Android
61,97%
2663 röster
iOS
33,54%
1441 röster
Annat
6,91%
297 röster
2017-05-07, 18:38
  #42241
Medlem
miklons avatar
Ja, Android är en schweizisk armékniv som kan göra vad som helst med rätt kunskaper.

Iphone å sin sida fungerar klockrent precis hela tiden för det som den är avsedd som, dvs som smartphone.

Jag vill verkligen gilla Android, men det går inte när telefon efter telefon slöar ner sig och funkar frustrerande dåligt. Jag har gått igenom en uppsjö webbläsare för att hitta någon som inte blir outhärdligt seg efter ett tag på min Nexus 6p, men det verkar vara lögn i helvetet, samtidigt som Safari tickar på i bra fart hela tiden. När jag trycker på hemknappen på telefonen vill jag inte vänta 2-3 sekunder på att få fram ikonerna.

Jag tror inte att det går att utse något OS/system som är objektivt bäst, men rent subjektivt, för mig, så är iOS en så mycket bättre användarupplevelse. Jag är begränsad till vad Apple tycker att jag ska få göra, ja, men alla produkter är begränsade till vad tillverkaren möjliggör.
2017-05-07, 18:38
  #42242
Medlem
calamatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majongq
Går inte streama en illegal live match på wiziwig.com medan på android fungerar det utmärkt. Allt ska kosta när det gäller apple fast att de är det rikaste företaget i världen. Girighet har inga gränser. Inga reor, inga rabatter alltså ingenting. hos android är det reor var o varan dag och det andra är gratis som kostar på applestore

Sen att iphone 7 och 7+ kostar mer än senaste samsung s8 edge är en gåta när samsungen springer 8or runt iphone

Sen ser apples ios samma ut som första iphone 3 som kom 2007. exakt samma ikoner i samma rutnät. Går inte att byta till något mer personligt

En android mobil i 500kr klassen går att göra typ allt du nämnde även spela de mer krävande spelen då det e inga PC spel så inget banbrytande kraft behövs för klara det felfritt utan lagg
Angående appar mm så finns det helt enkelt en större betalningsvilja för dom som har en Apple produkt än hos Android ägare och det beror nog till viss del att man kan sideloada appar till en Android utan att behöva betala men så kan man inte göra med en iPhone. Att säga S8 springer åttor kanske är lite att ta i, bara för S8:an på pappret är en kraftfullare telefon betyder det ju inte att den är bättre. Jag har på min S8 tex microlagg trots kraftig hårdvara och det är helt enkelt så att operativet inte är lika bra optimerat som tex på en iPhone. Angående operativsystemet så ser det väl inte likadant ut på dom nya telefonerna jämfört med äldre, ja det statiska skrivbordet finns kvar men en hel del nytt är det nog allt. Jag själv kör Android men kan se vissa fördelar med en iPhone också, jag skulle däremot inte kunna äga en iPhone då jag inte kan med inlåsningen som är på en iPhone och inte kunna ändra telefonen så den blir som jag vill.
2017-05-07, 18:49
  #42243
Medlem
calamatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Ja, Android är en schweizisk armékniv som kan göra vad som helst med rätt kunskaper.

Iphone å sin sida fungerar klockrent precis hela tiden för det som den är avsedd som, dvs som smartphone.

Jag vill verkligen gilla Android, men det går inte när telefon efter telefon slöar ner sig och funkar frustrerande dåligt. Jag har gått igenom en uppsjö webbläsare för att hitta någon som inte blir outhärdligt seg efter ett tag på min Nexus 6p, men det verkar vara lögn i helvetet, samtidigt som Safari tickar på i bra fart hela tiden. När jag trycker på hemknappen på telefonen vill jag inte vänta 2-3 sekunder på att få fram ikonerna.

Jag tror inte att det går att utse något OS/system som är objektivt bäst, men rent subjektivt, för mig, så är iOS en så mycket bättre användarupplevelse. Jag är begränsad till vad Apple tycker att jag ska få göra, ja, men alla produkter är begränsade till vad tillverkaren möjliggör.
Det där med seghet känner jag igen, har en 6P som är ca 2år och den började bli seg som sirap trots en annan rom mm även wifit har blivit fruktansvärt segt också, batteriet började det också gå snabbt utför med och mot slutet höll det inte en hel dag. Har nu pensionerat den till förmån för en S8+ och det är som natt och dag och det borde det ju vara. Kan verkligen rekommendera S8, det är nog den bästa telefon jag haft tror jag, jag hatade Samsung förut med deras touchwis men det är väldigt nertonat nu, det jag däremot har svårt för är edgedelen då vissa bokstäver är svåra att träffa ibland och hade här hellre sett en flatscreen men förutom det är den klockren.
2017-05-07, 19:36
  #42244
Medlem
Största felet med iPhone är priset.......
Nästan vem som helst har råd med en. Om de dubblar priset så blir det lite mer exklusivt och en riktig statussymbol. Det är väl det redan idag till viss del, eftersom snåla och fattiga väljer android, men det skulle kunna göras tydligare. Ja, jag bara skojar, men visst var det lite roligt?! Android är ett jättebra OS.
2017-05-08, 09:51
  #42245
Medlem
calamatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weallknowit
Största felet med iPhone är priset.......
Nästan vem som helst har råd med en. Om de dubblar priset så blir det lite mer exklusivt och en riktig statussymbol. Det är väl det redan idag till viss del, eftersom snåla och fattiga väljer android, men det skulle kunna göras tydligare. Ja, jag bara skojar, men visst var det lite roligt?! Android är ett jättebra OS.
Undrar var alla får ifrån att Android ägare skulle vara fattiga?
2017-05-08, 13:56
  #42246
Medlem
bog11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calamato
Undrar var alla får ifrån att Android ägare skulle vara fattiga?

Skröna som folk gillar att upprepa.

Den enda riktiga undersökning jag sett, var en brittisk undersökning som visade att iPhone-ägare hade lägre genomsnittlig inkomst, jämfört med Androidmobilägare. Men det var några år sen, och dessutom behöver den ju inte alls vara relevant i Sverige.

Jag personligen lägger iPhone i samma kategori som Dacia, dansbandsmusik, Hänt i veckan, Paradise Hotel och annan "högklassig" underhållning.
2017-05-08, 14:48
  #42247
Medlem
miloudots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calamato
Undrar var alla får ifrån att Android ägare skulle vara fattiga?

Det känns väl bra att säga när man inser att man betalt upp emot 10 papp för något som man med ett konkurrerande OS kan få för en bråkdel av 10 papp.

Ett sätt att försöka rättfärdiga en dålig affär, helt enkelt.
2017-05-08, 17:06
  #42248
Medlem
calamatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bog11
Skröna som folk gillar att upprepa.

Den enda riktiga undersökning jag sett, var en brittisk undersökning som visade att iPhone-ägare hade lägre genomsnittlig inkomst, jämfört med Androidmobilägare. Men det var några år sen, och dessutom behöver den ju inte alls vara relevant i Sverige.

Jag personligen lägger iPhone i samma kategori som Dacia, dansbandsmusik, Hänt i veckan, Paradise Hotel och annan "högklassig" underhållning.
Haha Dacia var en bra jämförelse, mycket funktioner men urdålig kvalite. Tror generellt att iPhone användare är fattigare, jag menar hur stor månadslön har en fjortis? Det är ju fjortisar, obegåvade och teknikhandikappade människor Apple vänder sig till.
2017-05-08, 17:12
  #42249
Medlem
calamatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miloudot
Det känns väl bra att säga när man inser att man betalt upp emot 10 papp för något som man med ett konkurrerande OS kan få för en bråkdel av 10 papp.

Ett sätt att försöka rättfärdiga en dålig affär, helt enkelt.
Ja det var väl en 2000:- Android som var nästan lika bra som en 6S? Kan i min vildaste fantasi förstå hur man kan betala så mycket pengar för något som är sämre, iPhone 7S var väl iallafall bättre än Samsung S8 läste jag någonstans så det är ju roligt att dom kan skryta om det för kvaliten är ju inget vidare och det mest korkade dom gjort var att tabort 3.5mm uttaget, men det är klart man fick ju en adapter som är lätt att tappa bort.
2017-05-08, 18:32
  #42250
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calamato
Undrar var alla får ifrån att Android ägare skulle vara fattiga?
Ja, det kan man undra! Jag är en av dem som påstått att android användare är fattiga. Jag baserar det uttalandet på oviljan att betala för sig. Betalappar hämtas gratis från en alternativ appbutik, det används appar för att kunna åka gratis med kollektivtrafik, musik kopieras och sparas på minneskort istället för att lagligt streamas eller köpas, film, serier och sportarrangemang streamas från olagliga servrar. Detta eftersom de anser sig äga sin mobil och har således rätt att göra vad de vill.
Jo, jag vet. Jag har också varit en snål jävel. Använde linux för att kunna se satellit-kanaler gratis och gjorde script som automatiskt skannade av internet efter linux-boxar och kopierade filerna med serveradresser.
Jag har däremot växt upp och saknar inte gratisalternativen utan kan betala för mig. En app för 7kr eller molnlagring för 9kr/mån gör mig inte fattig. Fri musik för 99kr/mån är helt ok. Trådlösa hörlurar för 1500kr inga problem men visst finns det trådade hörlurar för nio kronor med 3,5mm...

(FB) Android vs iOS vs resten (Vilken plattform är bäst?)
(FB) SL Access SMS-Biljett
(FB) Fejkbiljett för Android
(FB) Sätt att få android appar gratis
__________________
Senast redigerad av Tab4Active 2017-05-08 kl. 18:50.
2017-05-08, 20:15
  #42251
Medlem
Brochets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calamato
Haha Dacia var en bra jämförelse, mycket funktioner men urdålig kvalite. Tror generellt att iPhone användare är fattigare, jag menar hur stor månadslön har en fjortis? Det är ju fjortisar, obegåvade och teknikhandikappade människor Apple vänder sig till.
Uppfattningen jag får av denna tråd är att androidanvändare oftast känner sig hotade av iPhone-användare då dessa personer har både högre lön, bättre utbildade och antagligen tillhör det högre skiktet (lite mer Alfa) i samhället kontra androidfåren som antagligen är arbetslös/lågavlönad(Beta).

Androidanvändaren förstår att Samsung och andra märken är konstant puck2:a efter iPhone och känner sig därför hotad.
Förut klagade androidfåren att man inte kunde byta ut batteriet på iPhone som man kunde på sin android och nu klagar man på att man inte kan använda sina billiga trådbunda hörlurar man fick med sin billiga huawei-telefon.
Hur som helst så har androidanvändare alltid varit emot utveckling och vill hålla hårt i allt gammalt t.ex. att man hellre vill skicka bilder över bluetooth än att skicka det över internet eller sms och helst av allt hade man haft kvar Fm-radio i telefonen.
2017-05-08, 20:32
  #42252
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calamato
Haha Dacia var en bra jämförelse, mycket funktioner men urdålig kvalite. Tror generellt att iPhone användare är fattigare, jag menar hur stor månadslön har en fjortis? Det är ju fjortisar, obegåvade och teknikhandikappade människor Apple vänder sig till.

Dacia är inte direkt kända för att ha många funktioner, dessutom så tycker jag snarare att det är många Android-mobiler som verkar ha mycket funktioner och dålig kvalitet. Min erfarenhet är att både iPhone och iPad tål väldigt mycket (utom 4/4S då med glasbaksidan).

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback