Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Vilket OS föredrar du?
Android
61,97%
2663 röster
iOS
33,54%
1441 röster
Annat
6,91%
297 röster
2016-10-19, 19:01
  #41641
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rocsif
Fast man vill inte ha den inbyggd eftersom den aldrig används. Man vill ha modern teknik som tar upp den platsen istället.

Känns ju sisådär om du ska föra talan för alla mobilanvändare i världen? Det är mycket "jag" i dina texter vilket hade varit ok om tråden hade hetat "Android vs iOS vs resten [Vilken plattform är bäst för dig?].

Jag tex skulle också klara mig utan 3.5mm-uttaget, men jag ser 2 skillnader på hur du resonerar gentemot hur jag gör det.
Jag vet om att det jag tycker är inte detsamma som alla andra här i världen samt att även om jag inte planerar att använda 3.5mm-uttaget så ser jag hellre att det sitter ett än att det inte gör det.

Btw, det var bra av apple att utnyttja platsen som blev ledig med modern teknik. En gjuten plastbit blev det. Hurra för en gjuten plastbit! Modern teknik så det skriker om det. Plastbiten skulle för övrigt kunna vara hälften så stor och vips så hade ett 3.5mm-uttag fått plats. Funktionen på den där moderna plastbiten hade ju knappast ändrats av en förminskning.

Btw, om man har en 256gb iphone 7+ och fyller den rätt rejält, den tar backup varje dag typ? Även för de som inte betalar för utrymme? (de har 5gb eller nått?)

Iaf, om man då skaffar sig en iphone 6 16gb och lägger in backupen från 7:an, hur fungerar det? Packar den ihop filerna? Eller fungerar det inte med en backup till en 16gb iphone från en iphone som har större minne och använt det mesta? Isf låter det ju kasst att gå från en svindyr telefon till en annan svindyr telefon och så fungerar det inte, håller du inte med?
2016-10-19, 19:21
  #41642
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Har man minneskortplats så har man inte det problemet. Alternativ, möjligheter och anpassningar. Alltid en fördel och aldrig något man får med iPhone.
Du menar på allvar att en backup gjord på en androidmobil med 64GB internminne går utmärkt att återställa på en androidmobil med bara 16GB internminne, förutsatt att du stoppar i ett minneskort på minst 48GB?
2016-10-19, 19:28
  #41643
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av disobedience
Du menar på allvar att en backup gjord på en androidmobil med 64GB internminne går utmärkt att återställa på en androidmobil med bara 16GB internminne, förutsatt att du stoppar i ett minneskort på minst 48GB?
Nej, det bör krävas 64 GB minneskort minimum, 16 GB internminne innebär inte 16 GB ledigt utrymme. Dessutom så ger ett 64 GB minneskort bara omkring 58 GB ledigt utrymme. Men detta är detaljer och inte särskilt spännande att diskutera. Det intressanta är att man kan bygga ut minnet.
2016-10-19, 19:30
  #41644
Medlem
contractorians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Nej, det bör krävas 64 GB minneskort minimum, 16 GB internminne innebär inte 16 GB ledigt utrymme. Dessutom så ger ett 64 GB minneskort bara omkring 58 GB ledigt utrymme. Men detta är detaljer och inte särskilt spännande att diskutera. Det intressanta är att man kan bygga ut minnet.
Eller så köper man en telefon som inte har behovet av att byggas ut, eftersom den är färdigbyggd vid leverans. Tycker jag är smidigare.
2016-10-19, 19:55
  #41645
Medlem
Jag är öppen för nya möjligheter och framsteg. Därför är mitt val iOS. Jag har gott om alternativ om jag vill använda den förgångna tekniken. Som till exempel teleplugg, antingen en äldre enhet eller extern DAC. iOS har alla tre alternativen.
Android tillför ingenting! Mer än ett effektivt verktyg för informationsinsamling!
__________________
Senast redigerad av disobedience 2016-10-19 kl. 19:59.
2016-10-19, 20:48
  #41646
Medlem
TheQues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocsif
Det gäller väl att passa på då, 3.5mm kommer fasas ut i Androidvärlden också nu, de svansar ju efter Apple. HTC var först ut, mer är att vänta.

Vi vet att du älskar att prisa Apple, men ingen svansar efter Apple med pluggen. Apple kopierade Lenovo/Motorola och svansar alltså efter detta företag.
2016-10-19, 20:52
  #41647
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Inte om du väljer iOS, då är valen extremt begränsade och det vet du mycket väl. Inlåst, instängd och styrt med järnhand av Appel, iOS.
Ge dig. Med Android har jag inget annat val än att koppla in mobilen till lastbilens multimediaanläggning via telepropp med distorsion och dåligt ljud. Dessutom ytterligare en kabel för att hålla liv i batteriet. Var är den där valfriheten som du så väl talar om? Jag förstår att du känner dig utelåst men då du förespråkar android så har du alla möjligheter att välja.
Android är inget alternativ, det är en kompromiss!
2016-10-19, 21:18
  #41648
Medlem
Övervakning eller inte skiter jag i. Det är det faktum att någon eller något kartlägger mitt liv in i minsta detalj och samtidigt gör stora pengar bakom min rygg. Att frivilligt lämna ifrån sig allt bara för att det är gratis faller inte mig i smaken. Jag kan välja vad som helst utan Android. Men ska man kunna ta de av tjänster i samhället så krävs det idag antingen en Android eller iOS mobil. Till och med Windows Phone är ute. Spelar ingen roll hur bra de är eller hur många telepluggar den är utrustad med om nödvändiga appar saknas.
2016-10-19, 22:02
  #41649
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av or99
Om bilder och videor blir bra utan ois så spelar det väl ingen roll? Nu har jag inte pillat på en pixel så jag vet inte hur den är på detta. Såg någon video som hade spelats in och den såg väl helt ok ut, den använder väl accelerometern 200 ggr/s som en form av ois. Hur bra detta fungerar vet jag inte förutom den där videon jag såg.
Men då du skriver att det är ett skämt att inte ha den så borde du vara en som har en pixel just nu? Inte lust och lägga upp ett filmklipp taget med den så får man se hur dåligt det är utan ois?

Sen att tex pixel och pixel xl saknar trådlös laddning är ett skämt. Inte ip67 eller högre är också ett skämt. Klart värdelöst.

Det här med full backup på ios, är ios verkligen så pass ostabilt att man är tvungen att återställa stup i kvarten? Min gamla nexus 5 blev inte återställd på 3 år, min nuvarande har jag inte återställt på 1 år och kommer troligen inte att göra det heller.

Sen det här med backup, vad är det egentligen som är så grymt med backupen på ios vs android?
Dvs, vad är det som är så viktigt att den tar backup på?
Det är ju inte kontakter, email, kalender, webläsarsync, wifipasswords och inställningar, layout på hemskärm, appar, appdata(såvida inte 3:e partutvecklaren inte valt det), foton, anteckningar, fitnessdata, dokument, filer(drive), böcker, filmer, musik, nyheter & väder, persondetaljer, samtalslogg, tangentbordsgrejer, klocka(gissar på tidszon, alarm osv) och säkert mera.

Skulle jag personligen göra en fabriksåterställning så är det väl av en anledning, dvs att mobilen skulle strula. I detta fall så skulle jag iaf valt att installera om telefonen som en ny telefon och inte lägga tillbaka gammal data.
Samma sak på tex windows, där kan man ju iof skapa en image som man kan lägga tillbaka, men det blir ju i princip som en nyinstallation.

Men iaf, vad är det då för inställningar eller data som gör ios backup så överlägsen?

Vet inte hur det är med ringsignalen, men tror t.om den sparar vilken man använde på android. Är lite osäker så vi kan säga att den inte gör det. Är det isf detta som gör ios backup överlägsen? =)

Du har ännu inte kommenterat mitt svar på iOS-backup! Inställningar behövs i praktiken inte. Jag väljer bara "Säkerhetskopa På" när jag skaffat en ny iPhone. Sedan gör jag inget mer förrän två år senare när jag byter iPhone och aktiverar "Säkerhetskopia På" på den nya luren. Ett fararande som inte ens tar 5 sekunder.

(FB) Android vs iOS vs resten (Vilken plattform är bäst?)
2016-10-19, 22:26
  #41650
Medlem
saganshuss avatar
Jag har bytt androidmobil hur många gånger som helst och det har aldrig varit ett bekymmer. Vissa saker får man rätta till, men det är bagateller. Inga problem alls. Alla viktiga saker som bilder, video, bokmärken, länkar, mejl och så vidare är där de ska vara. Inställningarna är de samma så långt det går (ibland har mobilerna väldigt olika inställningsmöjligheter).

Växlar man däremot mellan exempelvis två Sonymobiler så är det i princip ingenting man behöver rätta till, allt är som tidigare.
__________________
Senast redigerad av saganshus 2016-10-19 kl. 22:30.
2016-10-19, 22:31
  #41651
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av or99
Sen har väl subjektivitet inte ett skit att göra med om det är bra eller dåligt om en telefon har ett 3.5mm-uttag? Läs nu inte denna mening som bra för dig, eller dåligt för dig osv.

Så med andra ord så fungerar inte full backup på iphones sinsemellan beroende på modell? På nexustelefoner har man såvitt jag vet inte det problemet. Hur som helst så började du yra om en samsungtelefon och en pixeltelefon som inte har mycket gemensamt. (MEN DE KÖR JU ANDROID!!!!)
Inte insatt i hur samsungtelefonerna fungerar, men tror deras program fixar en full backup så köper man en ny samsunglur kan man bara lägga in den. Dvs fungerar i princip lika bra som på iphone. En gissning.
Men slutsatsen man kan dra efter läst dina inlägg är att backupen på iphonen är totalt överlägsen för att varenda androidtelefon inte fungerar att köra backup på och lägga in på hur som helst. Bra nivå... tror jag ska till skroten och köpa en motor till min bil, märke, modell, årsmodell och allt det där spelar ingen roll, bara det är en bensinmotor så ska det ju passa rakt av. Ungefär så är din syn på android.

Jag gav dig igår ett antal exempel på vad som ingår iniOS-backupen, det vill säga precis allt. Trots att både min iPhone 6 och iPad Air har 64 GB och är fyllda till drygt två tredjedelar så rymma de i de
50 GB iCloud-utrymme jag har. Hur går det ihop? Jo, mina dryga 300 appar på iPhone och lika många på iPad tar inte utrymme i anspråk i backupen. Köpt och nedladdad musik och appar från iTunes Store och App Store laddas ner helt automatiskt från från respektive "Store" när man lägger in den senaste backupen.

Har Android någon motsvarighet?

(FB) Android vs iOS vs resten (Vilken plattform är bäst?)
2016-10-19, 22:35
  #41652
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Jag har bytt androidmobil hur många gånger som helst och det har aldrig varit ett bekymmer. Vissa saker får man rätta till, men det är bagateller. Inga problem alls. Alla viktiga saker som bilder, video, bokmärken, länkar, mejl och så vidare är där de ska vara. Inställningarna är de samma så långt det går (ibland har mobilerna väldigt olika inställningsmöjligheter).

Växlar man däremot mellan exempelvis två Sonymobiler så är det i princip ingenting man behöver rätta till, allt är som tidigare.

Men det är fortfarande långt ifrån en riktig "total-backup". Se mitt tidigare inlägg inlänken nedan.

(FB) Android vs iOS vs resten (Vilken plattform är bäst?)

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback