29 146 besökare online
856 517 medlemmar • 45 800 417 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Dator och IT > Telefoni och mobiltelefoner > Tele - allmänna diskussioner
Visa resultat för omröstning: Vilket OS föredrar du?
Android 1572 65,66%
iOS 765 31,95%
Annat 126 5,26%
Flervalsomröstning. Antal röster: 2394. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara på ämne
Ämnesverktyg
Dr Tinnitus
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iGenocide
Roligt och se att argumenten är likadana efter att ha varit frånvarande i ca 2 veckor!

Japp, argumenten är i princip desamma från Androidsidan....

Liksom för iOS-sidan....

Är du den sakkunnige som kan avgöra vilka argument som är tillåtna eller felaktiga? Är det bara argument från Androidsidan som är giltiga?

Petronius
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nexus-6
Apple vill inte driva hårdvarufabriker. De vill skapa den bästa smartphonen. Hur du än väljer att se på deras slutprodukt så är det ett faktum att de säljer flest enskilda enheter och tjänar mest pengar.

Moderna företag gör de saker som de är bra på och låter andra göra de som de är bra på. Det finns idag ingen prestige i att ha en produkt som är gjorda till 100% av egna komponenter. Vilket århundrade lever du i?

Det tål att påpekas att den hårdvara Apple använder inte på något sätt är unik för just det bolaget och att Apple köper in i princip alla komponenter från elektronikjättar som Samsung och TI m fl.

Dr Tinnitus
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Det tål att påpekas att den hårdvara Apple använder inte på något sätt är unik för just det bolaget och att Apple köper in i princip alla komponenter från elektronikjättar som Samsung och TI m fl.

Jaha, nu är du där igen och påstå detta, fast jag redan förklarat att du inte har helt rätt, eller förenklar det hela rätt ordentligt.

Jag citerar därför mitt tidigare svar till dig som jag skrev när du kom med liknande påståenden tidigare. Av någon märklig anledning så verkar du ha missat att läsa det....?

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Fast det var ju inte det som jamesubu påstod, utan om man plockade bort allt som var Samsung-komponenter med Samsungs patent.

Även om Apple köper in mycket från andra tillverkare så är det ofta ändå Apple-teknik på olika sätt, därför att mycket är specifikt tillverkat för Apple, ja Apple kan t o m ha stått helt eller delvis för utvecklingen men sen lagt ut tillverkningen till andra aktörer.

Ett exempel på det är ju A5-processorn som tillverkas av Samsung men där Apple själva gjort en hel del utveckling, eller kameradelen från Sony där Apple utvecklat det vidare och bl a lagt till ett linselement till, som sen Sony tillverkar efter Apples specar.

Så, även om t ex inte BMW eller Volvo, eller vilket företag det nu än handlar om, själva tillverkar sina komponenter inom huset, eller kanske inte ens utvecklat dem inom det egna huset, så kan det ändå vara Volvo- eller BMW-teknik. Därför att man kanske har bedrivit utvecklingen av dessa komponenter utanför huset, i samarbete med andra företag med lämplig kompetens och sen får dessa även tillverka komponenten enligt kundens specifikationer utifrån det utvecklingsarbete man gjort tillsammans med kunden. I sådana lägen blir det inte helt rätt att påstå att det inte är Volvo- eller BMW-teknik och att de bara köpt in komponenterna.

Samma sak gäller ju då även i fallet Apple och många (inte alla) av de komponenter de har i sina iPhone eller andra produkter. Och det är faktiskt så att många av de komponenter som finns i t ex iPhone är unika för Apple/iPhone och inte bara hyllvara från någon annan tekniktillverkare.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2012-07-24 kl. 09:12.

Petronius
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jaha, nu är du där igen och påstå detta, fast jag redan förklarat att du inte har helt rätt, eller förenklar det hela rätt ordentligt.

Jag citerar därför mitt tidigare svar till dig som jag skrev när du kom med liknande påståenden tidigare. Av någon märklig anledning så verkar du ha missat att läsa det....?

Ja det förstår ju alla att en kameratillverkare som Sony eller en processortillverkare som Samsung behöver Apples expertis för att få ut något vettigt ur sina kamerachip och processorer.

Jag tycker det är fantastiskt hur folk som du kan sitta och faktiskt tro att Apple är bäst på precis varje liten del som de stoppar in i sina fantastiska apparater, trots att de använder andras delar hela tiden.
Senast redigerad av Petronius 2012-07-24 kl. 09:30.

Dr Tinnitus
Medlem
Citat:
Ja det förstår ju alla att en kameratillverkare som Sony eller en processortillverkare som Samsung behöver Apples expertis för att få ut något vettigt ur sina kamerachip och processorer.

Uppenbarligen så förstår du inte vad du talar om.

Man jobbar tillsammans för att få fram nya komponenter och/eller tekniker, eller för att vidareutveckla de som redan finns.

Sådana sammarbeten är mycket vanliga och sker inom de flesta branscher, och jag vet detta därför att jag själv har en mängd vänner och bekanta som jobbar med sådant inom flera olika områden.

Ta t ex Autoliv som utvecklar och tillverkar säkerhetsutrustning för fordon. De har ett mycket nära samarbete med biltillverkarnas utvecklingsavdelningar, och de tillsammans tar ofta fram nya lösningar.

Du kan ju läsa på lite om hur Apple A5-processorn kom till, så borde du fatta lite mer. Många tror att Apple bara pekade och sa ”den vill vi ha” och sen skrev under checken. Men fakta är att det var en heö hög med eget arbete av Apple och deras ingenjörer för att skapa A5, så den är unik för Apple och inget som Samsung tagit fram och bara sen säljer till Apple.

Citat:
Jag tycker det är fantastiskt hur folk som du kan sitta och faktiskt tro att Apple är bäst på precis varje liten del som de stoppar in i sina fantastiska apparater, trots att de använder andras delar hela tiden.

Jag tycker det är fantastiskt hur du kan sitta och blåljuga om mig. För jag har ALDRIG påstått att Apple har rätt i allt, gör rätt i allt, alltid är bäst på allt, aldrig gör fel, eller att alla delar de stoppar in i sina apparater alltid är bäst.

Sen det där med andras delar har du ju bevisligen inte fatta nåt om själv, fast jag förklarat det för dig. Jag tar det igen då....

Ja, Apple har i sina produkter delar som kommer från en massa olika tillverkare, men alla dessa är inte bara vanlig hyllvara som Apple pekar på och betalar. Utan många av delarna är tillverkade av andra men kan ändå vara unika för just Apple, och t o m i vissa fall helt eller delvis utvecklade av Apple eller i ett samarbete mellan Apple och aktuell tillverkare.

Att då som vissa gör (du?) påstå att Apple bara använder delar från andra tillverkare, att de inte utvecklat något själva, att det blir i princip helt tom i en iPhone om man plockar bort delar som är Samsung-teknik, är felaktigt.

Hutz
Medlem
Hutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetiepie
Alltså, det håller på att bli mycket bättre nu på Android. Nästan en gång i veckan är det något nytt App som släpps som endast fanns på iPhone tidigare eller som blivit helt omskrivet till Android 4.0's designriktlinjer. Med andra ord. Det är nu 2012 som Android-appsen börjar följa gemensamt gränssnitt och användningsmönster.

Spotify släpptes nyligen i omskriven Android version, men den Appen har under lång lång tid sett gräslig ut och mycket buggig. iOS-versionen har varit snygg och fungerat bra från första versionen.

Jupp. Och på samma sätt som Spotify till slut tycks komma till sin rätt på Android förhåller det sig även med professionella applikationer som exempelvis Citrix receiver (för att dra igång .ica-filer). Inom detta område har iOS varit fullständigt överlägset.

Så tveklöst har det skett en mycket kraftig uppryckning för Android under 2012 när det gäller applikationsutbud (utformning, buggar och flyt). Det är dock fortfarande en bit kvar för Android att eventuellt komma ikapp på tabletsidan.

Märkligt nog har det dock ändå funnits diverse Android-fanboys och mytomaner som i flera år envist hävdat att Android varken laggar eller ligger efter på applikationssidan.

Dr Tinnitus
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hutz
Jupp. Och på samma sätt som Spotify till slut tycks komma till sin rätt på Android förhåller det sig även med professionella applikationer som exempelvis Citrix receiver (för att dra igång .ica-filer). Inom detta område har iOS varit fullständigt överlägset.

Så tveklöst har det skett en mycket kraftig uppryckning för Android under 2012 när det gäller applikationsutbud (utformning, buggar och flyt). Det är dock fortfarande en bit kvar för Android att eventuellt komma ikapp på tabletsidan.

Märkligt nog har det dock ändå funnits diverse Android-fanboys och mytomaner som i flera år envist hävdat att Android varken laggar eller ligger efter på applikationssidan.

Jupp 2....

Vi har väl alla sett och läst inlägg från dessa gynnare som i alltid, i flera åt nu, påstått att Android alltid varit överlägset iOS på allt, och aldrig legat efter på något, ja du kan jargongen...

Om de hade haft rätt så är det väl helt onödigt av Android att lägga tid och slantar på att göra förbättringar gång efter annan genom åren om det ändå redan varit OK....

Nexus-6
Medlem
Nexus-6s avatar
Citat:

Vi noterar det och du kanske själv inser hur detta på intet sätt verkar ha något med slutprodukten att göra!? Poängen är att idag VILL ingen göra unika komponenter, de vill att de ska masstillverkas för att få ner priset. Apple är knappast unikt, jämför med alla andra produkter på marknaden och du ser samma mönster.

Du kan självklart bygga en unik produkt, men problemet blir att slutprodukten kostar så mycket att ingen vill ha det.

Apple strategi att lägga ut tillverkning och/eller utveckling på andra tillverkare är knappast unik. Bilindustrin var väl först ut med detta tänk och fler och fler följer efter. Apple ligger om möjligt före i sitt tänk, som de gör med mycket annat. Hur eller hur så är det bara ett strategiskt val, tillverka och utveckla allt själv vs låta andra tillverka och utveckla allt.
Mobiltelefonen: För övrigt tycker jag att Nexus-6 börjar infektera tråden lite för mycket. Jag får ta och uppgradera min Browning med ljuddämpare idag så den är redo när det blir dags att lösa det lilla problemet en gång för alla.

Behöver man medicinera Nexus-6 är det billigare för samhället att idka omedelbar, effektiv problemlösning medelst eliminering.

Nexus-6
Medlem
Nexus-6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antitrollaren
Spelar inte så stor roll varför Apple har sina egna kontakter. Det är ändå totalt värdelöst att ha helt andra kontakter än alla andra tillverkare. Sedan tror jag Apple har sina egna kontakter enbart för att kunna låsa in sina kunder ännu mer, som med i princip allt annat de gör.

Apple vill godkänna alla som gör produkter för att säkerställa kvalitet, säkerhet och användarupplevelse. Det är inte helt ovanligt. Tror Sony, Nintendo och Microsoft m.fl. gör samma sak!

Vad jag vet så tjänar de inga pengar på att externa aktörer säljer tillbehör, om de nu inte är med på deras egen hemsida. Men har du bevis för det får du gärna ta fram det...för du trollar väl inte?

Skulle det vara som så att de gör det i syfte att tjäna pengar så är de inte ensamma om det på något sätt.

Jag tycker å ena sidan att de borde behållit den gamla kontakten och om de ändrat skulle de ändrat till usb. Men jag förstår att det blir svårt att ändra till usb med deras tänk, dock finns det adapter så problemet är ju inte ett problem annat än i monetära termer.
Mobiltelefonen: För övrigt tycker jag att Nexus-6 börjar infektera tråden lite för mycket. Jag får ta och uppgradera min Browning med ljuddämpare idag så den är redo när det blir dags att lösa det lilla problemet en gång för alla.

Behöver man medicinera Nexus-6 är det billigare för samhället att idka omedelbar, effektiv problemlösning medelst eliminering.
Senast redigerad av Nexus-6 2012-07-24 kl. 12:05.

Nexus-6
Medlem
Nexus-6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hutz

Efter ett år får man äntligen medhåll från alla håll och kanter! Kul!

Inte ens med Project Butter så har ett flertal här inne erkänt att det funnits något lagg, de hävdar fortfarande att det endast är HTC Desire som om möjligt laggat, men det är ju sjävklart eftersom det är en budgetmodell.

Nej nej jag är inte bitter...

EliasAlucard
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Apple vill godkänna alla som gör produkter för att säkerställa kvalitet, säkerhet och användarupplevelse. Det är inte helt ovanligt. Tror Sony, Nintendo och Microsoft m.fl. gör samma sak!
Snacka om att du har svalt Steve Jobs' världsåskådning. Det beror inte på kvalitet, säkerhet eller användarupplevelse, utan det handlar enbart om kontroll; kontroll som säkerställer profit å Apple's vägnar. Det är exakt samma strategi Nintendo, Sony och Microsoft kör med och det är ingen slump att iPhone är lika låst som en TV-spelskonsol.

Apple vill kunna tjäna pengar på de appar som säljs via App Store och det är därför inga appar säljs där utan Apple's godkännande, inte på grund av "kvalitet", "säkerhet" eller något annat trams. Du är dum på riktigt du Nexus-6.

Och det är för övrigt också därför Apple använder proprietära lösningar så som laddaren och iOS istället för Android istället för att anpassa sig efter standarder (Android är också en standard numera), eftersom det är mer lukrativt. Proprietära lösningar äger du eller någon annan, precis som ordet antyder, att det är någons egendom ("property"), medan öppen källkod är mer eller mindre egalitär mjukvara.
“The only good is knowledge and the only evil is ignorance.” ― Socrates | “They say, a man never really knows himself, until his freedom's been taken away. I wonder... how well, do you know yourself?” — Starcraft II: Wings of Liberty
eliasalucard@gmail.com
http://www.last.fm/user/EliasAlucard

Nexus-6
Medlem
Nexus-6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Snacka om att du har svalt Steve Jobs' världsåskådning. Det beror inte på kvalitet, säkerhet eller användarupplevelse, utan det handlar enbart om kontroll; kontroll som säkerställer profit å Apple's vägnar. Det är exakt samma strategi Nintendo, Sony och Microsoft kör med och det är ingen slump att iPhone är lika låst som en TV-spelskonsol.

Apple vill kunna tjäna pengar på de appar som säljs via App Store och det är därför inga appar säljs där utan Apple's godkännande, inte på grund av "kvalitet", "säkerhet" eller något annat trams. Du är dum på riktigt du Nexus-6.

Och det är för övrigt också därför Apple använder proprietära lösningar så som laddaren och iOS istället för Android istället för att anpassa sig efter standarder (Android är också en standard numera), eftersom det är mer lukrativt. Proprietära lösningar äger du eller någon annan, precis som ordet antyder, att det är någons egendom ("property"), medan öppen källkod är mer eller mindre egalitär mjukvara.

Citat:
Skulle det vara som så att de gör det i syfte att tjäna pengar så är de inte ensamma om det på något sätt.

Mycket tyder väl på att det är både pengar, kvalitet, säkerhet och användarvänlighet.

Men visst låt oss säga att det bara är pengar och vad skiljer då Apple från ALLA andra smartphonetillverkare? Svaret är ingenting alls, de vill alla tjäna pengar.

Svara på ämne
Topp Dela »