Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Vilket OS föredrar du?
Android
61,97%
2663 röster
iOS
33,54%
1441 röster
Annat
6,91%
297 röster
2014-04-18, 23:49
  #18649
Medlem
lorebfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Ja du vill ha kvalitet du men det är ju inte ovanligt med skrammel på iPhone, även 5s. Skrammel är ju inte direkt kvalitet. Min "Plastiga" s4 som är ca ett år gammal är då knäpptyst vid skakningar och baksidan har intet en förnimmelse av repor.

Berätta gärna hur enkelt och snabbt du byter baksidan. Hur gör du sen med garantin?
Det skulle vara riktigt intressant att få se doktorn byta baksida på sin 5s..
Aluminiumet har ju en tendens att väldigt lätt få repor. Detta syns tydligt på den svarta varianten. Det är ju högintressant om dr Tinnitus vet något lätt sätt att byta ut baksidan. Jag tar tacksamt emot tips
2014-04-19, 00:10
  #18650
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskhanduk
Nej du ska inte knäböja och säga "Android är bäst, överlägset på allt", för Android är inte överlägset på allt. Det är till och med så att Android fungerar ganska dåligt gällande uppdateringar, eftersom alla OEMs måste in och pilla innan en ny version skickas ut (undantaget är väl Nexus/Google Play Edition). Där är Apple duktiga, och det är dessutom bra att Apple (speciellt i USA) sagt ifrån att även carriers ska lägga sig i processen. Så Apples strikthet och "inlåsning" är ibland bra...

Om vi sen pratar mer specifikt att uppdatera systemappar, så kan jag varken se att det finns några NACKDELAR med Googles lösning, eller FÖRDELAR med Apples lösning (blanda nu inte samman med det ovan, nämligen att uppdatera övriga mjukvaran, där Apple äger).

Och jag har inte påstått att Apples lösning är bäst i alla avseenden, och jag har för rätt många inlägg sedan redan skrivit att det kan vara bra det som man valt för Android. Duger inte det för dig?
2014-04-19, 00:15
  #18651
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Ja du vill ha kvalitet du men det är ju inte ovanligt med skrammel på iPhone, även 5s. Skrammel är ju inte direkt kvalitet. Min "Plastiga" s4 som är ca ett år gammal är då knäpptyst vid skakningar och baksidan har intet en förnimmelse av repor.

Berätta gärna hur enkelt och snabbt du byter baksidan. Hur gör du sen med garantin?


Skrammel betyder inte automatiskt dålig kvalitet, det kan faktisk vara helt normalt och ha rent tekniska orsaker, ett exempel på det är att det kan skramla lite från kameraoptiken, och det är helt normalt och har med autofokusens konstruktion att göra, och detta skrammel kan även finnas på en rad andra mobiler eller andra kameror med liknande konstruktion på optiken.

Sen finns det skrammel som från t ex knapparna på iPhone, det är ofta helt obetydligt för funktion och man hör det oftast bara om man skakar på luren nära örat. Detta lilla skaller är inte kul och kan säkert irritera många om man börjar lyssna på det. Min egen 5S har detta och jag gillar det inte även om det inte direkt stör mig i vardagen. Detta borde Apple kunna få tyst på.
2014-04-19, 00:31
  #18652
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lorebf
Har du bytt baksida på din 5s? Det är inte lätt, utan det krävs att man värmer bort glaset.. Värmer man för mycket så har man dessutom sönder kameran, så det bästa sättet är att plocka isär mobilen i molekyler först.


Det jag skrev om att det var lätt att byta ut baksidan var mer generellt menat till iPhone, inte direkt menat om just iP5/5S.

Jag tror knappast alubaksidan på iP5/5S är lättrepad då det är en hårdanodiserad yta. Jag kan i alla fall inte se minsta märke på min eller andras iP5 även om de är välanvända. Allt går givetvis att repa, men tänker man sig för lite så lär baksidan hålla sig repfri länge. Det är då sannolik lättare att få mikrorepor på glasbaksidan på iP4.

Men allt hänger ju på hur man hanterar sin lur. Jag har polare som kan få vilken lur som helst att se ut som den varit med i kriget på bara ett par månader, men det är då inget man kan skylla på luren utan det är helt enkelt de själva som är ena rediga slarvpellar som inte kan förstå att deras lurar ser ut som de gör, de tycker de är normalförsiktiga. Fast de slänger upp luren på svetsbordet bland slipdamm och elände, skjuter den över bord som är fulla med skräp och skit, trycker ner den i fickor fulla med verktyg o s v...
2014-04-19, 00:34
  #18653
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det jag skrev om att det var lätt att byta ut baksidan var mer generellt menat till iPhone, inte direkt menat om just iP5/5S.

Jag tror knappast alubaksidan på iP5/5S är lättrepad då det är en hårdanodiserad yta. Jag kan i alla fall inte se minsta märke på min eller andras iP5 även om de är välanvända. Allt går givetvis att repa, men tänker man sig för lite så lär baksidan hålla sig repfri länge. Det är då sannolik lättare att få mikrorepor på glasbaksidan på iP4.

Men allt hänger ju på hur man hanterar sin lur. Jag har polare som kan få vilken lur som helst att se ut som den varit med i kriget på bara ett par månader, men det är då inget man kan skylla på luren utan det är helt enkelt de själva som är ena rediga slarvpellar som inte kan förstå att deras lurar ser ut som de gör, de tycker de är normalförsiktiga. Fast de slänger upp luren på svetsbordet bland slipdamm och elände, skjuter den över bord som är fulla med skräp och skit, trycker ner den i fickor fulla med verktyg o s v...

Sluta snacka skit..

http://www.gottabemobile.com/2013/05...ratch-problem/
2014-04-19, 07:16
  #18654
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iGenocide
Sluta snacka skit..

http://www.gottabemobile.com/2013/05...ratch-problem/


Där kom kaxiga du igen, du med bl a grava lässvårigheter....

Kan du peka ut på de bilderna du länkade till, repor på baksidan av luren....? Vad jag kan se så handlar det bara om skavanker på kanterna, vilket inte var vad vi talade om utan baksidan baksidan baksidan. Alltså är det snarare du som snackar skit och återigen kastar dig in med spydiga påhopp utan att ha koll på fakta eller vad vi talar om. Starkt jobbat så där på påsklovet ditt....

Kanterna lär bli väldigt svåra att få tåliga mot nötning då det är en skarp kant där vilket gör att oavsett ytbehandling så blir det en svagare punkt i ytbehandlingen just på kanten, och Aluminium är rätt mjukt och deformeras lättare än stål vid t ex punktbelastning. Detta är ingen ursäkt eller bortförklaring utan bara en förklaring.

Lättast att minska risken för märken på denna kant är att göra den med en radie, men då försvinner ju en del av poängen med denna design. Det handlar som vanligt om att kompromissa.

Blir nu nästa iPhone som det ryktas om så är saken sannolikt löst eller i alla fall förbättrad.
2014-04-19, 07:47
  #18655
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Och jag har inte påstått att Apples lösning är bäst i alla avseenden, och jag har för rätt många inlägg sedan redan skrivit att det kan vara bra det som man valt för Android. Duger inte det för dig?
Jag har flera gånger sagt att Apple är duktiga på en hel del saker. Jag skulle vara nöjd om du antingen berättade de nackdelar med Androids lösning som du menar finns (och fördelar med Apples lösning i det här specifika fallet), eller istället bara håller med om att Android har lyckats bättre gällande den här skitiga detaljen. Säg det, så är jag nöjd!
2014-04-19, 08:02
  #18656
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskhanduk
Jag har flera gånger sagt att Apple är duktiga på en hel del saker. Jag skulle vara nöjd om du antingen berättade de nackdelar med Androids lösning som du menar finns (och fördelar med Apples lösning i det här specifika fallet), eller istället bara håller med om att Android har lyckats bättre gällande den här skitiga detaljen. Säg det, så är jag nöjd!

Du försöker alltså återigen tvinga mig till ett svar enligt dina krav, fast jag redan givit dig ett svar. Men tvång viker jag mig inte för, så jag rekommenderar dig att läsa vad jag redan skrivit och begrunda detta. kanske du då inser att jag redan svarat på saken, om inte så får du nog bara leva med det.

Jag tror Mungus var inne på denna sak lite med tidigare, vilket verkade intressant.
2014-04-19, 08:29
  #18657
Medlem
lorebfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det jag skrev om att det var lätt att byta ut baksidan var mer generellt menat till iPhone, inte direkt menat om just iP5/5S.

Jag tror knappast alubaksidan på iP5/5S är lättrepad då det är en hårdanodiserad yta. Jag kan i alla fall inte se minsta märke på min eller andras iP5 även om de är välanvända. Allt går givetvis att repa, men tänker man sig för lite så lär baksidan hålla sig repfri länge. Det är då sannolik lättare att få mikrorepor på glasbaksidan på iP4.

Men allt hänger ju på hur man hanterar sin lur. Jag har polare som kan få vilken lur som helst att se ut som den varit med i kriget på bara ett par månader, men det är då inget man kan skylla på luren utan det är helt enkelt de själva som är ena rediga slarvpellar som inte kan förstå att deras lurar ser ut som de gör, de tycker de är normalförsiktiga. Fast de slänger upp luren på svetsbordet bland slipdamm och elände, skjuter den över bord som är fulla med skräp och skit, trycker ner den i fickor fulla med verktyg o s v...
Du kanske menar iPhone5C? eller kanske 3GS/3G? eller var 2G lätt att byta bakstycket på?
Majoriteten av iPhones är inte speciellt lätt att byta bakstycket på.. iPhone 4/4S är den enda det är hyfsat lätt på, och inte ens den är speciellt lätt..
Man måste ha en specialskruvmejsel för att få bort bakstycket. Denna typ av skruv finns ENBART på iPhone (kanske nån mer Apple-produkt)
Sedan passar inte skalet mellan 4/4S, så man måste även där vara mycket noga med att välja rätt skal.

Problemet med senaste iPhonen är att det är aluminium som är lackat. Detta blir extremt repkänsligt, och ditt påstående om att den inte är lätt repad är inte annat än skitsnack.. Alla jag sett har massor av synliga repor. De enda som det inte syns på är den vita varianten.
Aluminium repas väldigt lätt, och att någon skulle trycka ner sin iPhone i en ficka där det redan finns verktyg tror jag faktiskt inte ett skit på.. Inte en jävel är väl så dum i huvudet?? Minsta lilla dessa verktyg trycker till iPhonen så har du en spräckt skärm.
2014-04-19, 08:40
  #18658
Medlem
endaghenderdets avatar
Har en liten fråga till er som köper iphone..
Varför? Är det på grund av att ni behöver ha det era kompisar har eller att ni tror att telefonen är värt pengarna?

Ni vet väl att det inte går att få mer minne i utan ni får betala tusenlappar extra för lite mera minne.... Hmmm undrar hur eran tanke är i hela iphone grejen...
2014-04-19, 10:02
  #18659
Medlem
Sweetiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endaghenderdet
Har en liten fråga till er som köper iphone..
Varför? Är det på grund av att ni behöver ha det era kompisar har eller att ni tror att telefonen är värt pengarna?

Ni vet väl att det inte går att få mer minne i utan ni får betala tusenlappar extra för lite mera minne.... Hmmm undrar hur eran tanke är i hela iphone grejen...
Det finns några stycken kvar i tråden som tycker iPhone/iOS är bättre än Android-telefoner helt enkelt. Vissa av dem har t.om köpt iPhone 5S 64 GB som kostar 8 295 kr, tro det eller ej.

Om du tar upp en enda fördel som talar för Android eller en nackdel för iPhone så får du en lång text som kommer fram till att denna funktion är "onödig för dem" och "kanske viktig för dig", oavsett vad det är för fördel/nackdel. Slutsatsen blir alltid densamma, iPhone och iOS är helt perfekt för dem, det finns inget dåligt och det finns inget som saknas.
2014-04-19, 10:58
  #18660
Medlem
lorebfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetiepie
Det finns några stycken kvar i tråden som tycker iPhone/iOS är bättre än Android-telefoner helt enkelt. Vissa av dem har t.om köpt iPhone 5S 64 GB som kostar 8 295 kr, tro det eller ej.

Om du tar upp en enda fördel som talar för Android eller en nackdel för iPhone så får du en lång text som kommer fram till att denna funktion är "onödig för dem" och "kanske viktig för dig", oavsett vad det är för fördel/nackdel. Slutsatsen blir alltid densamma, iPhone och iOS är helt perfekt för dem, det finns inget dåligt och det finns inget som saknas.
Bara själva tankesättet är helt otroligt... Tänk att vara 100% nöjd med nånting... Själv är jag sällan helt nöjd, och jag vet att nästa pryl jag köper kommer vara bättre än den förra..
Jag kan även rada upp en hel del saker jag inte gillar med Android, men det finns fler irritationsmoment med en iPhone.

Överpriset på iPhone är lite svårt att kontrollera, men det märks tydligt när man jämför datorer.
Priset på en iMac (eller vad de heter) låg på ca 12000kr... En kompis frågade mig om det var ett bra pris..
Jag plockade ihop en dator med identisk hårdvara, eller bättre i de fallen det inte fanns samma, och hamnade på runt 4000kr med låda.. 5000kr komplett med skärm... (lika stor som macen). Denna dator hade även till en låg kostnad kunnat få ett rejält grafikkort och extra mycket minne.
Visst är macen rätt snygg, men är det verkligen värt 7000kr extra? Eller är det en dold kostnad man får betala för OSx?
Lådan jag hade valt var dessutom rätt snygg och slimmad.. Inte en såndär stor ful klump som man brukar få i närmsta datoraffär.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback