Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-04-30, 10:51
  #1
Medlem
Hej
Mina föräldrar köpte hus i Torrevieja igår, jag har aldrig hört talats om stan innan så skriv allt ni vet! kanske är det nån som varit där?


Lite frågor:

Finns det bra ute ställen i Torrevieja, eller måste man åka till någon större stad?

Hur är åldersfördelningen mellan folk som åker dit, mycket yngre eller äldre?

Vad är det för turism som är vanligast där? Festa? sol o bad? shopping? etc.

Hur är klimatet?

Hur är stränderna?

Hur är havet?

Brukar det vara mycket turister?

Är det ett bra ställe att åka till med polarna/flickvännen?

Sen vad ni som har vart där har fått för intryck av staden, är ni sugna på att åka igen? vad var bäst/sämst med Torrevieja?

Allt ni kan komma på om Torrevieja!

Tackar på förhand!
Citera
2012-04-30, 11:16
  #2
Medlem
R0bbanhs avatar
Hej! Jag var i Torrevieja sommaren 2010.

Finns det bra ute ställen i Torrevieja, eller måste man åka till någon större stad?
- Det finns bra ute ställen i staden, sen längs La Mata (en väldigt lång sandstrand) finns det ett par fräscha barer.

Hur är åldersfördelningen mellan folk som åker dit, mycket yngre eller äldre?
- Det är blandat, mycket äldre turister men också många unga.

Vad är det för turism som är vanligast där? Festa? sol o bad? shopping? etc.
- Sol och bad är nog det största med tanke på stranden La Mata.

Hur är klimatet?
- När jag kom dit fick jag en chock, var van med det svenska halvtorra sommarvädret. Där är det riktigt varmt, och på kvällarna är det ganska fuktigt ute. Så det är ett skönt väder, men mycket vatten är ett måste.

Hur är stränderna?
- Jag var mest på La Mata. En 2km (?) lång sandstrand med mycket parasoll och solstolar. Spanjorer som går runt med kylväska och ropar med en lätt läspning "Coca-Cola, Cerveza, Fanta, Agua!". Så det är rätt skönt där. Sen mycket topless-brudar som solar & badar!

Hur är havet?
- Salt, haha! Det är varmt och skönt!

Brukar det vara mycket turister?
- Det är mycket turister, mycket skandinaver!

Är det ett bra ställe att åka till med polarna/flickvännen?
- Ja det är det, händer mycket roliga saker där! Finns bra restauranger för en romantisk middag.

Sen vad ni som har vart där har fått för intryck av staden, är ni sugna på att åka igen? vad var bäst/sämst med Torrevieja?
- Jag är sugen att åka igen, var riktigt trevligt där! Det bästa var nog barturerna, badturerna och maten! En liten negativ sak är att det är mycket turister, vissa restauranger har norsk/svensk meny.

Hoppas det hjälpte dig att få en liten inblick på det hela iallafall!
Citera
2012-04-30, 11:23
  #3
Medlem
ettens avatar
Jag var där för 7år sedan, och jag trivdes bra där med värmen.
Kommer inte ihåg vilka veckodag dom har marten/marknaden ute, men den var gigantisk iaf.
Jag för mig att det är 25000st scandinavier har hus/lägenheter í den staden..
Och jag skulle kunna tänka mig att bo där också vi ålderns höst...
Citera
2012-04-30, 11:55
  #4
Medlem
dppetts avatar
Jag är där nere ungefär två-tre gånger om året för att jag har släkt där nere. Torrevieja väldigt "turistigt", dock inte något ställe man chartrar till utan i Torrevieja bor väldigt väldigt mycket pensionärer under vinterhalvåret. Skandinaver, britter, belgare, tyskar med flera. Så det är inget charterparty resemål. Hela den kusten såkallad Costa Blanca är fyllt av just denna sorts turister. Torrevieja i synnerhet har blivit en liten skandinavkoloni.

Vädret är skönt. Är alltid där under påsk och då är vädret redan ungefär som svensk sommar. Dock är havet för kallt för att bada i. Stränderna La Mata och Playa Del Curas är fina stränder !
Citera
2012-04-30, 12:00
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av etten
Jag var där för 7år sedan, och jag trivdes bra där med värmen.
Kommer inte ihåg vilka veckodag dom har marten/marknaden ute, men den var gigantisk iaf.
Jag för mig att det är 25000st scandinavier har hus/lägenheter í den staden..
Och jag skulle kunna tänka mig att bo där också vi ålderns höst...
Torrevieja kallas i spanien den laglösa staden,mordstatistiken e högst i hela spanien,
ryssar litauer öst europeiskt folk styr med maffia metoder,
om man inte involverar sig med dessa kan man ha ett fantastiskt liv i torrevieja,
de flesta populära natt klubbarna ligger inne i stan på Avenida Habaneras.
åker du taxi och säger att du ska till en natt klubb så blir du körd till ett hor hus,
nightclubs=horklubbar,,du ska be o få komma till discoteques
Markanden som är europas största är på fredagar,
Playor i innestan är El Cura, toppen fin nära barer o resturanger o bara enstaka steg från promenad stråket,
Playa Los Locos= de galnas playa, alltid mkt folk, lite mkt trafik på gatan utanför,
Miljoner lägenheter till salu i staden, folk blir mer eller mindre lurade att köpa där,man blir inte av med det om man vill sälja,
ska man köpa mot alla odds,,så gå in på bankernas hemsida,kolla lediga hus där,och köp till priset av
det folk / ägarna innan som inte lyckats betala av sina lån, en 3,a mitt i centrala stan kan du hitta för 400 tusenb svenska kr,men räkna med att gifta dig med lägenheten,,som sagt oerhört mkt till salu där, och allt står still pga krisen,,men lycka till o ha kul
ps,, sorry för stora o små bokstäver,lite kommatecken o punkter här o var,,men ligger obekvämt o skriver.,
Citera
2012-06-16, 23:17
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fantalight
Torrevieja kallas i spanien den laglösa staden,mordstatistiken e högst i hela spanien,
ryssar litauer öst europeiskt folk styr med maffia metoder,
om man inte involverar sig med dessa kan man ha ett fantastiskt liv i torrevieja,
de flesta populära natt klubbarna ligger inne i stan på Avenida Habaneras.
åker du taxi och säger att du ska till en natt klubb så blir du körd till ett hor hus,
nightclubs=horklubbar,,du ska be o få komma till discoteques
Markanden som är europas största är på fredagar,
Playor i innestan är El Cura, toppen fin nära barer o resturanger o bara enstaka steg från promenad stråket,
Playa Los Locos= de galnas playa, alltid mkt folk, lite mkt trafik på gatan utanför,
Miljoner lägenheter till salu i staden, folk blir mer eller mindre lurade att köpa där,man blir inte av med det om man vill sälja,
ska man köpa mot alla odds,,så gå in på bankernas hemsida,kolla lediga hus där,och köp till priset av
det folk / ägarna innan som inte lyckats betala av sina lån, en 3,a mitt i centrala stan kan du hitta för 400 tusenb svenska kr,men räkna med att gifta dig med lägenheten,,som sagt oerhört mkt till salu där, och allt står still pga krisen,,men lycka till o ha kul
ps,, sorry för stora o små bokstäver,lite kommatecken o punkter här o var,,men ligger obekvämt o skriver.,

Tja, vet du vad månadsavgiften ligger på en lite mindre lägenhet 1:a eller 2:a?
Citera
2012-12-25, 02:18
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cashew30
Tja, vet du vad månadsavgiften ligger på en lite mindre lägenhet 1:a eller 2:a?


Typ ett halvår sent men men! Har spenderat ganska många somrar på Calle Ghandi, i torrevieja! Var där för exakt ett år sedan och såg då ett "lägenhetshotell" 2or där månadshyran låg på 250€ så priserna är inte höga. Det är som sagt kris där, mycket norskar och engelsmän. Eller ja. Massor av skandinavier ö.ht.

Ganska kriminellt dock, iaf nattetid. Har haft inbrott för ca 6 år sedan då jag och min mor blev gasade med någon typ av sömngas. De hade då preparerat vårat galler för balkongen så den inte gick att låsa. Annars en trevlig stad om man är en vanlig skandinavier.

Räknade även tomma lägenheter i ett höghus. 64 tomma lägenheter i samma hus, så boende finns!
Citera
2013-01-07, 23:51
  #8
Medlem
En stad för pensionärer .Som dessutom har en hög brottslighet.Dö trist
Citera
2013-01-27, 12:04
  #9
Medlem
Flyribs avatar
Det är den staden/orten som är absolut populärast att köpa hus och lägenhet i just nu för svenskar http://spanienforum.se/torrevieja/
Trevlig stad som ligger bra till vädermässigt då den anses ha en s k mikroklimat, skyddar från blåst och dåligt väder. Billigt är det också, kom därifrån förra veckan, ca 20 000 euro kan du få en liten lägenhet för.:)
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1859329

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback