Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-05-02, 15:44
  #121
Medlem
LandochHavs avatar
Ett annat tips för TS och övriga som vill testa på "vildmarken" kan vara att vandra istället för att bara campa på samma plats. Fördelen då är att man fördriver dagarna på ett meningsfullt sätt.

Uppfattade att TS är från Skåne. Jag är från Blekinge, och har gått Blekingeleden. Dock inte hela. Leden börjar i Olofströmstrakten (Halen tror jag) i västra Blekinge, och slingrar sig igenom, och slutar i Brömsebro vid Kalmarsundskusten i östra Blekinge. Leden är ca 20-30 mil.

Det finns stationer längs med leden med ca 20-30 km mellanrum. Och vid varje station finns ett vindskydd, eldplats och ibland färdighuggen ved. Ofta ligger dessa stationer belägna vid nån vacker sjö.

Då kan man gå en eller två etapper per dag, och sen sova i vindskydden. Då har man nåt att göra om dagarna och man ser nya platser, men kanske inte minst - man har ett mål med varje dag. Men då är det en fördel med så lätt packning som möjligt.

Kanske nåt att rekommendera?
Citera
2012-05-02, 15:49
  #122
Medlem
LandochHavs avatar
Ett annat tips för TS och övriga som vill testa på "vildmarken" kan vara att vandra istället för att bara campa på samma plats. Fördelen då är att man fördriver dagarna på ett meningsfullt sätt.

Uppfattade att TS är från Skåne. Jag är från Blekinge, och har gått Blekingeleden. Dock inte hela. Leden börjar i Olofströmstrakten (Halen tror jag) i västra Blekinge, och slingrar sig igenom, och slutar i Brömsebro vid Kalmarsundskusten i östra Blekinge. Leden är ca 20-30 mil.

Det finns stationer längs med leden med ca 20-30 km mellanrum. Och vid varje station finns ett vindskydd, eldplats och ibland färdighuggen ved. Ofta ligger dessa stationer belägna vid nån vacker sjö.

Då kan man gå en eller två etapper per dag, och sen sova i vindskydden. Då har man nåt att göra om dagarna och man ser nya platser, men kanske inte minst - man har ett mål med varje dag. Men då är det en fördel med så lätt packning som möjligt.

Kanske nåt att rekommendera?
Citera
2012-05-02, 18:18
  #123
Medlem
Du måste TA MED mat, inte fånga mat. Utöver det är det ju fullt möjligt om vädret tillåter.
Citera
2012-05-02, 20:30
  #124
Medlem
PhasersOnFunks avatar
Jag funderar på att bosätta mig ute i skogen året runt. Fan skall man med lägenhet till? Bara massa meck. Solar / turbine och bra gear så är man set. Sedan instickare till "byn" nån gång då och då för att köpa förnödenheter, och för att få, seck ett gött, litet knull, som Eddie Meduza sade.

Take that, new world order!
Citera
2012-05-02, 22:14
  #125
Medlem
mEaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhasersOnFunk
Hur länge får man hålla sig på en plats under campingliknande former? Om jag slår upp ett basläger ute i ödebyggden, får jag bo där i fem år då utan att länsman kommer och föser iväg mig? Finns det någon karta som visar hur marken ägs i sverige btw?

"Något enstaka dygn" enligt allemansrätten. Dvs utan tillåtelse från markägaren.
Citera
2012-05-03, 00:50
  #126
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhasersOnFunk
Jag funderar på att bosätta mig ute i skogen året runt. Fan skall man med lägenhet till? Bara massa meck. Solar / turbine och bra gear så är man set. Sedan instickare till "byn" nån gång då och då för att köpa förnödenheter, och för att få, seck ett gött, litet knull, som Eddie Meduza sade.

Take that, new world order!

De e inte billigt om du ska ha klass på det.

Desutom va fan tror du får för brudar till din hydda - nått me hö i muttan o nävertrosor som röker crack.

Ja har la en 50-100 utenätter per år mest i samband me fiske men jag skulle till o me få me näbbgäddan paris hilton till min episka tillfälliga bas - om hon nu red förbi på sin 3 milles jävla häst - allstå ute liv me kvalite.
Citera
2017-04-04, 12:20
  #127
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hausti
Kolla på svenska överlevdnadssällskapets kurser i överlevnad innan du ger dig ut...

I övrigt kommer du ju ha ganska tråkigt relativt ofta, så ta med en bok, eller ganska många.

Som typ alla andra sagt ovan; du verkar inte ha så stor koll på skogen. Ta 1-3 dagar först. Gå sen hem och duscha/ät. Sen går du ut igen i 2-5 dagar.


vadå tråkigt ?
Dra ditt under svampsäsongen , plocka toppisar o kantareller är väl ingen dum idee? 60 tonnfisk burkar o lite ris .
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback