Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-04-29, 12:08
  #1
Medlem
Någon som vet något om bolaget? Enligt deras hemsida verkar det bestå av ett gång forskare från Lund som fått för sig att applicera neurala nätverk på valutamarknaderna. De har även fått för sig att börsnotera bolaget på direkten innan de lyckats få något varaktigt resultat, vilket får mig att tro att de endast är intresserade av att sälja programvara till sig själva och betala med aktieägarnas kapital.
Citera
2012-04-29, 13:00
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freelunch
Någon som vet något om bolaget? Enligt deras hemsida verkar det bestå av ett gång forskare från Lund som fått för sig att applicera neurala nätverk på valutamarknaderna. De har även fått för sig att börsnotera bolaget på direkten innan de lyckats få något varaktigt resultat, vilket får mig att tro att de endast är intresserade av att sälja programvara till sig själva och betala med aktieägarnas kapital.
Hur fick du nys om detta lilla företag?
Citera
2012-04-29, 13:11
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgMorot
Hur fick du nys om detta lilla företag?

Googlade på "genetiska algoritmer + aktier".
Citera
2012-04-29, 14:03
  #4
Medlem
Rutendos avatar
Någon som är med på en pump&dump?


EDIT:
http://www.redeye.se/intervju/75-av-vinsten-delas-ut-0
__________________
Senast redigerad av Rutendo 2012-04-29 kl. 14:07.
Citera
2012-04-29, 17:54
  #5
Medlem
Baserat på deras resultat i år ligger deras annualiserade avkastning på ~11%, aningen under 25% som är deras mål. De verkar även ha spenderat nästan hälften av kapitalet 2011 på infrastruktur. Tror inte att de kan klämma ut så mycket avkastning ur EUR/USD, det råkar vara det mest omsatta och överanalyserade saken man kan handla.
Citera
2012-04-29, 18:13
  #6
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freelunch
Baserat på deras resultat i år ligger deras annualiserade avkastning på ~11%, aningen under 25% som är deras mål. De verkar även ha spenderat nästan hälften av kapitalet 2011 på infrastruktur. Tror inte att de kan klämma ut så mycket avkastning ur EUR/USD, det råkar vara det mest omsatta och överanalyserade saken man kan handla.

25% som mål? önsketänkande?
Citera
2012-04-29, 19:20
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels
25% som mål? önsketänkande?

De har gjort simuleringar för de senaste 10 åren, och jag antar att deras risknivå nås vid 25 pa.
Citera
2015-09-07, 14:24
  #8
Moderator
HelgeBuks avatar
Vad säger ni om att de gått upp 600% på en vecka? Hur tänker folk?

Vet nån mer om vad som är på gång (bolaget köper en av ägarnas egna företag som han har på sidan om? Eller har jag missförstått?) och vad det betyder för bolaget egentligen?

Jag är inte intresserad av att köpa, men fascinerad av såna här stora rörelser i okända företag.
Citera
2015-09-07, 16:59
  #9
Medlem
Fattar noll oxå. Man ska starta fiond med minst 50 milj kr men det finns inga pengar bindande till fonden ännu???

Bara det att man inte ens äger rättigheten till handelsprogrammet utan att bolagets vd drar in 0,5 milj kr plus vinstdelning per till sitt egna bolag är väl lustigt?
Citera
2015-10-09, 12:02
  #10
Medlem
Hypen i bolaget är enorm just nu, men en fråga som är viktig att ställa sig är:
Varför väljer skaparna att notera bolaget istället för ett belåna sig järnet och använda formeln för att avkasta på sina egna pengar? För mig är det helt ologiskt om formeln är så bra som de säger att den är! Om formeln är så bra som de vill få den att framstå så skulle de kunna förvalta sina pengar privat och 265 dubbla dessa på 25 år, detta helt utan hävstång. Om de istället belånar sig upp över huvudet och använder "den säkra formeln" så skulle denna summa vara långt mycket högre.. För mig luktar bolaget skumt
Citera
2016-01-27, 11:59
  #11
Medlem
SnobbenLs avatar
Oavsett hur så har dom förhandlat fram att starta fonden nu.

För alla som frågat mig i PM vad ska man köpa för aktier... Här är svaret

Jag ser en potential att tiodubbla sin investering under 2016
Citera
2022-07-05, 00:07
  #12
Moderator
HelgeBuks avatar
Har för skojs skull kollat in FXI till och från de senaste åren och det är verkligen fascinerande att det går att hålla en sån här bluff(?) levande, dessutom börsnoterat.

Kolla in senaste årsredovisningen t.ex. https://mb.cision.com/Public/11630/3...b942e4b9df.pdf

Resultat från valutahandel = 0.

Resultat -8 MSEK.

Nettoomsättning: -3,6 MSEK!

De sålde konsulttjänster för 244 000 kr. Det gör en normal enmanskonsult som ingenjör eller dylikt på ett par-tre månader.

De är två anställda, som delar på ca 1,6 MSEK i lön. Alltså i snitt ca 65-70 000 kr/mån vardera.

Och trots allt detta (att de har två personer som gör...vad? och får mycket bra betalt för det, samt inte tjänar några pengar utan exakt det motsatta) lyckas de få in nära 14 MSEK på en nyemission i år.


Fascinerande företag, minst sagt. Det vore kul om nån orkade göra ett "gräv" i detta, för det har nog förekommit en hel del fuffens genom åren.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback