Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-05-01, 21:35
  #181
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Ptja fast det beor ju på om Björn Cederberg menar individer eller samhällen. Det är en jävla skillnad. Jag har ingen direkt koll på just vallhumlans samhällsstorlek, men humlesamhällen i allmänhet hyser mellan några tiotal inivider till flera hundra. Så är det individer han pratar om ska sifrorna minskas med 1-2 magnituder.

Men rimligen är det samhällen det gäller, med tanke på Skånes storlek och att vallhumlan är livskraftig där (och det vore ju desutom idiotiska sifror att gå ut med individantalet). Så nej, det har sannolikt ingen större negativ effekt å Skånes popultion av arten.

Nikki Gammans förtydligar med "10 000 - 100 000 spring queens" i ett annat twitterinlägg.

Det som dock irriterar mig är att Björn Cederberg inte själv går ut med informationen utan låter Gammans publicera andrahandsuppgifter. Om det är någon som behöver mediaträning så är det Cederberg. Det enda uttalandet som jag har läst av honom var att det var hans "expertåsikt" att man kan tillåta en sådan åderlåtning av humlebeståndet i Skåne.

Snacka om klumpigt uttalande.
__________________
Senast redigerad av cactus99 2012-05-01 kl. 22:23.
Citera
2012-05-01, 23:33
  #182
Medlem
Hafsols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kompiiiten
Då kan väl du som är expert i ämnet förklara för en enkel lekman som mig allvaret i det hela.
Jag långt ifrån någon expert, men vad jag har förstått, genom vanlig hederlig logik och lite snabb läsning på Internet är att IFALL det nu är så att även våra humlor hamnar i risk zonen till att bli/blir helt utrotade så kommer det ge förödande konsekvenser för växtligheterna. Det är ganska allvarligt om du frågar mig. Nu vet jag ju inte ifall de riskerar att bli utrotade eller inte eftersom jag inte orkat läsa igenom det hela. Men som sagt, konsekvenserna kan bli allvarliga ifall de blir utrotade.
Citera
2012-05-02, 09:02
  #183
Moderator
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cactus99
Nikki Gammans förtydligar med "10 000 - 100 000 spring queens" i ett annat twitterinlägg.

Jamendåså

Citat:
Ursprungligen postat av cactus99
Det som dock irriterar mig är att Björn Cederberg inte själv går ut med informationen utan låter Gammans publicera andrahandsuppgifter. Om det är någon som behöver mediaträning så är det Cederberg. Det enda uttalandet som jag har läst av honom var att det var hans "expertåsikt" att man kan tillåta en sådan åderlåtning av humlebeståndet i Skåne.

Snacka om klumpigt uttalande.

Håller med. Rätt vanligt hos forskare faktiskt. Framför allt i dagens informationssamhälle där nästan allt man gör snokas reda på och det så jävla lätt blir proteststormar och folk "rasar" till höger och väster påeldade av journalister som ju aldrig kollar upp fakta innan de skriver. I sådana lägen är det extremt korkat att inte begripa att en simpel förklaring på 10 meningar gör väldigt stor nytta.

Jag tror det beror på endera eller flera av 3 orsaker:

1) forskaren begriper inte bättre och har ingen känsla för hur stor effekt allmänhetens och journalisters åsikter kan ha.

2) forskaren skiter i det och anser att folk ändå är idioter och det går inte att förklara så de begriper

3) forskaren tycker det är jobbigt och är inte van att hamna i fokus och är inte bekväm med att förklara sin forskning (blyg/rädd helt enkelt)

(en fjärde förklaring är ju också att han helt enkelt haft annat för sig och inte kunnat ta del av debatten. En kollega till mig råkade ut för det när hon var iväg på konferens utomlands och flera journalitser skrev att "xxx vill inte svara på frågor", när de inte kunde få tag på henne på en vecka.)
__________________
Senast redigerad av najas 2012-05-02 kl. 09:05.
Citera
2012-05-03, 11:59
  #184
Medlem
Stor skillnad på 10000 och 100000. Jag undrar om den skånska experten som uttalade sig negativt i början av rapporteringen håller med om dessa siffror.
Citera
2012-05-03, 14:32
  #185
Medlem
Exakt var i skåne är forskarna?
Citera
2012-05-03, 21:55
  #186
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lajlajlaj34
Exakt var i skåne är forskarna?

De brittiska forskarna har haft samråd med länsstyrelsen i Skåne idag enligt bestämmelser i miljöbalken.
Länsstyrelsen har gett sitt tillstånd till insamling med följande villkor:

Vallhumlorna kommer att samlas in på ett flertal olika platser längs två stråk mellan Landskrona och Lund, respektive mellan Trelleborg och Ystad. På varje plats får högst fem st humlor fångas in och länsstyrelsen förbjuder dessutom insamling i naturreservat.

Sammanlagt får högst 100 vallhumlor samlas in.

Till sist, orsaken till att de har valt att enbart samla in humlor i Skåne och inte på andra platser i Sverige, är att klimatet i Skåne mest liknar klimatet i Kent där humlorna ska släppas ut.
__________________
Senast redigerad av cactus99 2012-05-03 kl. 22:09.
Citera
2012-05-18, 13:23
  #187
Medlem
NickShadows avatar
Som någon slags epilog kan det konstateras att projektet med infångandet varit framgångsrikt enligt forskarna.

http://subt.bumblebeeconservation.org/

De ska ha lyckats fånga nästan hundra humlor enligt Nikki Gammans blog.
Humlorna är nu i karantän i väntan på att släppas ut i frihet och förhoppningsvis bli en del av den brittiska faunan igen.

Många pejorativ har här i tråden utdelats mot projektet, britter, svenskar, forskare, andra deltagare i tråden och meningsmotståndare i allmänhet.

Vi får hoppas att det var värt det och att djuren som vi behöver för vår överlevnad också överlever oss.

I kontemplation över vår tillvaro på denna jord lyssnar vi till:
http://www.youtube.com/watch?v=Yvaw2NtJgDc
__________________
Senast redigerad av NickShadow 2012-05-18 kl. 13:26.
Citera
2012-05-23, 02:59
  #188
Medlem
Jävla skitbiologer. Kan paja näten för dem och rädda humlorna?
Citera
2012-05-31, 00:26
  #189
Medlem
NickShadows avatar
Björn Cedergren har skrivit en bok om Sveriges humlor:

http://urplay.se/170002

Sympatisk herre.
Förstår varför han inte hade tid att va på hugget när det hade behövts.
Han filade på sin bok helt enkelt.
Citera
2012-05-31, 00:56
  #190
Medlem
Ils avatar
Det är inte 100 helt vanliga humlor dom tänker sno, det är 100 drottningar! eller?
Citera
2012-05-31, 11:54
  #191
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Il
Det är inte 100 helt vanliga humlor dom tänker sno, det är 100 drottningar! eller?
Det var 100 drottningar, det gick bra, alla är glada och du behöver inte oroa dig för att din favoritart bland humlor ska försvinna från Skåne.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback