2015-02-14, 22:51
Medlem
All ost bör förvaras svalt en del ostar kräver kylskåpstemperatur. Förvara osten i plastburk med lock, plastpåse eller plastfolie utom när det gäller ost med stark arom. Den förvaras bäst i aluminiumfolie. Endast en ost per förpackning, annars kan de ta smak av varandra. Använd torra förpackningar. I en fuktig miljö börjar osten lätt mögla. Tror osten ska stå framme en timme ungefär innan man ska äta den. Då får den mer rätt konsistens och doft/smak. Men jag vet inte hur hygieniskt det är med att ha maten framme i rumstemperatur flera timmar
Citera
2015-02-15, 16:13
Medlem
Jag köttar ner min i en plastpåse som passar ca 3 liter, under ostens livstid kan det bli 3-4 byten av påse beroende på när den känns "solkig".
Citera
2015-02-15, 16:21
Medlem
Itons avatar
Det ska finnas speciellt ostförvaringspapper men hittar den tyvärr inte i butiken. Det kanske kan fungera med smörpapper (bakplåtspapper?) som substitut.

Just nu lindar vi in den i hushållspapper och lägger in den i kylen på en tallrik.
Citera
2015-02-17, 15:07
Medlem
Fleamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iton
Det ska finnas speciellt ostförvaringspapper men hittar den tyvärr inte i butiken. Det kanske kan fungera med smörpapper (bakplåtspapper?) som substitut.

Just nu lindar vi in den i hushållspapper och lägger in den i kylen på en tallrik.
Blir inte pappret flottigt/fuktigt och äckligt?
Citera
2015-02-26, 19:54
Medlem
jag har också min ost i plastpåse typ 3-5 L.
Men nu har jag köpt en ostkupa på ikea, funkar stålande.
Citera
2015-02-27, 02:51
Medlem
KTKs avatar
Förvarar den i smör papper med plastpåse runt om och man ska tydligen inte röra osten med fingrarna om man ska va en peete nicklas pga av bakterikulturen går ur osten då och sabbar smaken
Citera
2015-02-27, 15:53
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
jag har också min ost i plastpåse typ 3-5 L.
Men nu har jag köpt en ostkupa på ikea, funkar stålande.
Jag hittade ingen ostkupa på ikeas hemsida.. Blir inte osten 'torkad' och så i en ostkupa? Jag kan tänka mig när man ätit upp hälften att det är för mycket luft där inne som torkar ut den?
Citera
2015-02-28, 13:13
Medlem
Finns säkert några bra sätt, Ett sätt en god vän till mig var att han tog halva sedan och la det i en påse i kylskåpet o sedan halva i vakuum med hjälp av en vakuumförpackare.
Citera
2015-02-28, 20:36
Bannlyst
Ost smakar givetvis bäst i rumstemperatur! Det har hänt att jag har glömt en vanlig hårdost kvar och kommit hem och sett den. Satt mig ner och tagit en skiva.. sen är det kört. Fan vad gott!

Däremot förvarar man givetvis all ost svalt. Men för sakens skull. Dom ska ha rumstemperatur vid serveringen. Då är alla ostar som allra godast.
Senast redigerad av Taff 2015-02-28 kl. 20:43.
Citera
2015-02-28, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taff
Ost smakar givetvis bäst i rumstemperatur! Det har hänt att jag har glömt en vanlig hårdost kvar och kommit hem och sett den. Satt mig ner och tagit en skiva.. sen är det kört. Fan vad gott!

You gotta be kidding me...

Jag förvarar ost i ICA-kassar.
Citera
2015-02-28, 20:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Klopski
You gotta be kidding me...

Jag förvarar ost i ICA-kassar.

Det är inte ett optimalt förvaringsställe... Det är en sak. Du har många andra fel också.

ICA-kassar .. vadå? Plastkassar? Är du en kille som fortfarande går omkring med plastkassar när det finns tygkassar?

Alla jag känner använder tygkassar! Det borde du också fundera på att göra!

Vi behöver inte fler plastpåsar i vårt samhälle.
Senast redigerad av Taff 2015-02-28 kl. 20:53.
Citera
2015-03-01, 06:51
Medlem
Iloveludas avatar
Min erfarenhet är att förvaringen inte spelar så stor roll så länge den är lufttät och kall.
Kupa eller påse spelar ingen roll.
Funktionen är den samma att stänga ute syret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in