2019-08-23, 13:17
Medlem
Dags för nytt inlägg i denna tråden.

Svängde förbi tidigare nämnda Bänared häromdagen och letade upp planen, dvs på eftermiddagen när ingen var där. Ju mer man läser om detta gäng och även hört talas om genom åren, desto märkligare blir det. Och nu när jag varit på plats kan jag inte göra annat än att skaka förvånat på huvudet. Planen ligger ju mitt ute i ingenstans i en dunge där det ligger tre hus och en bondgård. Omgivningen består nästan enbart av enskildt utslängda hus och bondgårdar. Bor max 50 personer inom en radie av 3-4 km. Bänared är alltså ingen ort och det finns inte ens en skylt på vägen utanför till varken planen eller "Bänared". Däremot finns en "gul skylt" en bit in på avtagsvägen och just där ligger även planen. Och man har ett fotbollslag som nästa år fyller 75 år. Ingen U-verksamhet men väl både ett A- och ett B-lag. Och detta i en bygd där de två närmast belägda orterna Långås och Morup inte lyckats hålla igång ett A-lag utan har blivit tvingade att slå ihop sina klubbar. Ok att Tvååker ligger en bit norröver och där bor det drygt 2000 pers, men ändå. IFK Bänared är helt enkelt kult, och man lever väl även lite på det där. En del av spelarna åker dit från Falkenberg och väljer klubben för att spela för ett kul gäng före mer närbelägna klubbar. Men en del spelare kommer även från de enstaka husen runtomkring och där finns två spelare som är nästan 50 år plus då en som är en bra bit över 60 år och ibland får göra inhopp.

länk till planen (ja, ni ser själva..): https://www.google.com/maps/place/B%...5!4d12.4291386

Och på tal om planer/klubbar ute i ingenstans så kan jag berätta lite om den märkliga klubben TNS som jag besökte i somras och såg på Champions League-kval. TNS står egentligen för "Total Network Solution" som är huvudsponsor, men man kallar sig smart nog för "The New Saints" istället. Klubben har sin anläggning utslängd mitt ute i ingenstans strax utanför Oswestry i västra England, en bit från gränsen till Wales. Historiskt låg klubben just i Wales, men det är en del år sedan man byggde anläggningen utanför Oswestry fast troligen har man kvar sin registrering (eller liknande) i grannbyn på andra sidan gränsen.

Så man har alltså, trots att man spelar i England, valt att spela i ligan i Wales och tack vare sin ekonomi så vinner man alltsomoftast titeln. Regelbundet spel i Champions League-kval där man oftast åker ut och istället får kvala vidare till Europa League. Jag pratade med nån ledande snubbe i klubben före matchen (som rökare träffar man alltid folk) och han berättade att de valt just att spela i Wales för att ge sin publik spel om titlar samt spel i de europeiska cuperna, hellre än att välja spel i engelska ligasystemet och kanske som max nå League One och en tillvaro utan stormatcher. Väl tänkt, faktiskt. Men ändå väldigt väldigt udda med Champions League-kvalfotboll mitt ute på vischan i ingenstans "i England, fast vi låtsas att vi är i Wales".

länk till klubben/planen: https://www.google.com/maps/place/Th...1!4d-3.0267907

(om någon mot förmodan vill hitta dit så är bästa sättet att ta tåget till Gobowen och därefter lokal buss till Oswestry/Park Lane alternativt gå från Gobowen ca 20-30 min promenad. I Gobowen finns dessutom en pub och en närbutik och bannemej en kebabshop också.. nåt sånt finns inte i närheten av planen där TNS lirar.. på en åker.. i Champions League..).
Citera
2022-03-16, 09:10
Medlem
Coronaepidemin har inneburit att jag för närvarande ligger på 61 besökta klubbar i det traditionella engelska proffsligasystemet.
Senast besökt var St James`Park Newcastle där jag såg en draw mellan Newcastle och Wolves i Oktober 19.
Nu är emellertid Milton Keynes och Exeter planerade för April.
Jag kommer att tappa sunny Scunny denna säsong då de kommer att åka ur League 2..möjligtvis så försvinner även Oldham även om jag hoppas på att Stevenage får ta steget ned istället.
National League så ser det bra ut för steg upp gällande Stockport County.
Jag har dessutom sedan innan besökt Chesterfield samt Grimsby..vilka båda kan bli inblandade i PO spel för avancemang till League 2.

Har inget emot om Halifax skulle lyckas ta steget tillbaka heller.Deras stadium ser mycket inbjudande ut att besöka.
Citera
2022-03-16, 11:14
Medlem
regndroppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Coronaepidemin har inneburit att jag för närvarande ligger på 61 besökta klubbar i det traditionella engelska proffsligasystemet.
Senast besökt var St James`Park Newcastle där jag såg en draw mellan Newcastle och Wolves i Oktober 19.
Jag kommer att tappa sunny Scunny denna säsong då de kommer att åka ur League 2..möjligtvis så försvinner även Oldham även om jag hoppas på att Stevenage får ta steget ned istället.
Jag har dessutom sedan innan besökt Chesterfield samt Grimsby..vilka båda kan bli inblandade i PO spel för avancemang till League 2.

Har inget emot om Halifax skulle lyckas ta steget tillbaka heller.Deras stadium ser mycket inbjudande ut att besöka.
Mäktiga siffror ändå. Kanske är enklare i England där klubbarna ofta ligger väldigt tätt intill varandra sett över 4 proffsligor.
Citera
2022-03-16, 13:11
Medlem
Riktigt kul inlägg man fann,har sett de flesta arenor som finns i serie A,b,c systemet i Italien,följde slaviskt Reggina när bodde i Italien,börja när de va i serie c

Oreste granillo arenan i Reggio Calabria.
Artemio franchi i Florens

Är de finaste arenorna i Italien enligt mig om du ska ta en runda dit.
Senast redigerad av drhasch81 2022-03-16 kl. 13:16.
Citera
2022-03-17, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av regndroppen
Mäktiga siffror ändå. Kanske är enklare i England där klubbarna ofta ligger väldigt tätt intill varandra sett över 4 proffsligor.

På ett sätt så är det väl det, samtidigt är england svårt då de flesta matcher går samtidigt dvs lördag kl 16. Man måste nästan åka över jul eller påsk för att kunna plocka 3-4 nya arenor på en resa.

Håller med dig mäktiga siffror, hur lång tid har det tagit från första besöket?

Vet att det finns några svenskar som är oerhört nära nu att få The 92 komplett.
Citera
2022-03-17, 07:51
Medlem
Citat:

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Yngve Wahlander
På ett sätt så är det väl det, samtidigt är england svårt då de flesta matcher går samtidigt dvs lördag kl 16. Man måste nästan åka över jul eller påsk för att kunna plocka 3-4 nya arenor på en resa.

Håller med dig mäktiga siffror, hur lång tid har det tagit från första besöket?

Vet att det finns några svenskar som är oerhört nära nu att få The 92 komplett.

Citerar er alla tre med lite input/åsikter. Är ju sedan några år en väldigt utsuddad gräns mellan "proffsligan" och "amatörligan" i England där lag flyttas upp/ner varje säsong mellan League Two och National League. Gör det väl närmast omöjligt att försöka få ihop alla 92 arenorna i de 4 högsta serierna, då man ständigt tappar arenor. Dessutom byter en del klubbar arenor och man "måste" jaga in även dessa för att under en kort period ha uppnått alla 92. För att nästkommande säsong troligen återigen ha någon som saknas. Blir lite mission impossible som svensk, men finns säkert en handfull som klarar det.

Själv har jag suddat ut gränsen mellan L2 och National League och räknar in även National Leagues Premier och Div 1 som "godkända" arenor. Högst personligt sätt att räkna och jag jagar heller inte exakt 92. Siktar istället på bara 50 och räknar då arenor, dvs tillåter mig själv att räkna t ex Coventrys Highfield Road och Ricoh Arena som 2 st (däremot hade jag inte räknat Sixfields om jag hade sett dom där, när de lånade den av Northampton under en period). Har 40+ så kommer säkert nå mitt mål inom ett par år, gissar jag. Men som sagt ett personligt sätt att räkna, då jakten på 92 nuvarande ligalags nuvarande hemmaarena för mig är en omöjlig uppgift.
Citera
2022-03-17, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Citerar er alla tre med lite input/åsikter. Är ju sedan några år en väldigt utsuddad gräns mellan "proffsligan" och "amatörligan" i England där lag flyttas upp/ner varje säsong mellan League Two och National League. Gör det väl närmast omöjligt att försöka få ihop alla 92 arenorna i de 4 högsta serierna, då man ständigt tappar arenor. Dessutom byter en del klubbar arenor och man "måste" jaga in även dessa för att under en kort period ha uppnått alla 92. För att nästkommande säsong troligen återigen ha någon som saknas. Blir lite mission impossible som svensk, men finns säkert en handfull som klarar det.

Själv har jag suddat ut gränsen mellan L2 och National League och räknar in även National Leagues Premier och Div 1 som "godkända" arenor. Högst personligt sätt att räkna och jag jagar heller inte exakt 92. Siktar istället på bara 50 och räknar då arenor, dvs tillåter mig själv att räkna t ex Coventrys Highfield Road och Ricoh Arena som 2 st (däremot hade jag inte räknat Sixfields om jag hade sett dom där, när de lånade den av Northampton under en period). Har 40+ så kommer säkert nå mitt mål inom ett par år, gissar jag. Men som sagt ett personligt sätt att räkna, då jakten på 92 nuvarande ligalags nuvarande hemmaarena för mig är en omöjlig uppgift.

Grejen är att man räknar på det sätt som man själv tycker är relevant.
92 klubbens helt rigida regler tror jag knappt någon bryr sig om längre.
Personligen så räknar jag besök av klubb samt bevittnandet av tävlingsmatch denna klubb spelat som förutsättningar för att jag skall räkna in emot 92.Personligen räknar jag inte träningsmatcher o.d..men det är upp till var och en hur man vill förfara med detta.
Det finns flera klubbar som bytt arena sedan jag såg dem..men jag bryr mig inte om West Ham numera spelar i Stratford..jag räknar fortfarande besöket på Upton Park,Boleyn Ground som helt giltigt.
Vidare så har jag exempelvis besökt Stockport County för många år sedan och kollade där en reguljär League two match.Inte bryr jag mig om ifall Stockport sedan dess åkt ned i National League och därefter eventuellt vunnit promotion tillbaka till League two.Jag räknar utan något som helst samvetskval mitt tidigare besök som giltigt.

Det fina med 92 nuförtiden är att man sätter upp de regler som man själv anser vara relevanta.
Senast redigerad av Lookalike 2022-03-17 kl. 08:04.
Citera
2022-03-17, 09:47
Medlem
Citat:
Grejen är att man räknar på det sätt som man själv tycker är relevant.
92 klubbens helt rigida regler tror jag knappt någon bryr sig om längre.
Personligen så räknar jag besök av klubb samt bevittnandet av tävlingsmatch denna klubb spelat som förutsättningar för att jag skall räkna in emot 92.Personligen räknar jag inte träningsmatcher o.d..men det är upp till var och en hur man vill förfara med detta.
Det finns flera klubbar som bytt arena sedan jag såg dem..men jag bryr mig inte om West Ham numera spelar i Stratford..jag räknar fortfarande besöket på Upton Park,Boleyn Ground som helt giltigt.
Vidare så har jag exempelvis besökt Stockport County för många år sedan och kollade där en reguljär League two match.Inte bryr jag mig om ifall Stockport sedan dess åkt ned i National League och därefter eventuellt vunnit promotion tillbaka till League two.Jag räknar utan något som helst samvetskval mitt tidigare besök som giltigt.

Det fina med 92 nuförtiden är att man sätter upp de regler som man själv anser vara relevanta.

Nej precis det är skönt att man kan sätta sina egna regler och inte bli rättad av någon "groundhopping-polis". Själv så räknar jag för "the 92" bara de arenor som för tillfället används i de fyra högsta ligorna. Vet andra som räknar på samma sätt och för att då nå the 92 om man tex började åka på 90-talet så krävs det nog iaf att man har besökt runt 120-140 arenor i England med tanke på alla lag som byter divisioner plus alla nybyggen. Själv är man inte ens nära att klara det och kommer aldrig lyckas heller. Så uppdraget blir sjukt svårt som svensk om man har någorlunda normala arbetstider. Inte blir det lättare av alla flyttade matcher pga tv-sändningar och liknande även om det kan hjälpa till ibland.
Citera
2022-03-17, 16:48
Medlem
Räknade på det där med nya arenor..och de är faktiskt bara tre för mig i skrivande stund.
Spurs,West Ham och Brentford.
Får se om jag blir mer renlevnads92 när jag väl nått dit..:-)
Citera
2022-05-20, 21:35
Medlem
Lite svensk groundhopping 2022. Har inte varit runt på så jättemånga olika arenor men har redan nu i mitten/slutet av maj sett seriematch på gräs på varje nivå från Allsvenskan till Div 6. Märkligt nog var Div 6-matchen betydligt mer välspelad än både Div 4 och Div 5, men har väl inga direkt intressanta anekdoter att berätta. Trevligt som attan, som vanligt.
Citera
2022-05-21, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Lite svensk groundhopping 2022. Har inte varit runt på så jättemånga olika arenor men har redan nu i mitten/slutet av maj sett seriematch på gräs på varje nivå från Allsvenskan till Div 6. Märkligt nog var Div 6-matchen betydligt mer välspelad än både Div 4 och Div 5, men har väl inga direkt intressanta anekdoter att berätta. Trevligt som attan, som vanligt.

OJ, du har varit aktiv. Jag har inte hunnit med så mycket.
Superettan, division 2 - 5 på herrsidan och damallsvenskan samt division 1 - 2 på damsidan. Tänkte försöka klara av alla divisioner i Västmanlands seriesystem för vuxna(dock inte korphybriden 7 + 7) och samtliga divisioner Svenska fotbollsförbundet styr över.

Har du märkt en sak jag märkt. Ju högre upp man kommer desto mer gnäll på domarna är det. I division femmatchen jag såg var det en situation som kunde gett straff men efter att domaren lät spelet fortsätta var det ingen som gnällde. I division 2-matchen blev det straffsituation och lagkaptenen jagade efter domaren och gnällde tills det gula kortet kom.

Fick betala 30 spänn för division 5 vilket var första gången.

Korven smakar dock samma oavsett serienivå
Citera
2022-05-21, 10:11
Medlem
Citat:

Bor du i Mälardalen som jag gör så kan du enkelt skrapa ihop många lag i svenska seriesystemet högre än division 4. Bara i Stockholm med kranskommuner finns det runt 20 lag i division 3 eller högre.

Med tanke på starttider i lägre divisioner är det teoretiskt möjligt för mig att se en match i division 6 som börjar 11, sedan cykla och kolla division 2-match och sedan åka vidare och se en match i en lägre division herr eller division 1-2 dam samma dag i min stad
Senast redigerad av mattep74 2022-05-21 kl. 10:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in