Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-04-27, 00:38
  #1
Medlem
toxicvaccines avatar
Det är så att jag börjat köra crosstrainer på gymmet.. Kör 10 min/kvart tre dagar i veckan! Så jag undrar, när man tar "fatburner" på crosstrainern så kör man som fan i 10 minuter och är helt svettig efteråt. Om man inte käkat på typ 2 timmar, styrketränar och sen kör crossen de sista i passet så lär de ju ta fett på kroppen! För finns de ingen energi (mat) i magen så tar ju träningen de överflödiga, alltså fettet! Min fråga är, bränner man fettet i just de ögonblicket man tränar? Alltså minskar de fett på min kropp undertiden jag kör eller är de på natten allt bränns?
Citera
2012-04-27, 00:41
  #2
Medlem
Boomshiggabangs avatar
Fettet försvinner om du ligger på kcal-underskott, inte när du står och svettas på en crosstrainer.
Däremot kan den träningen göra att du hamnar på ett kcal-underskott, men det är inte träningen i sig som är fettförbrännande.
Citera
2012-04-27, 00:45
  #3
Medlem
toxicvaccines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boomshiggabang
Fettet försvinner om du ligger på kcal-underskott, inte när du står och svettas på en crosstrainer.
Däremot kan den träningen göra att du hamnar på ett kcal-underskott, men det är inte träningen i sig som är fettförbrännande.

Så om jag käkar nyttig mat som är snålt på kolhydrater så bränns de inte nåt? Verkar väldigt konstigt att man måste ligga på underskott för att få fastare kropp! Jag tror de räcker att käka nyttigt, sova rätt och motionera intensivt! Jag är inte överviktig, mer vältränad med rätt lagom med underhudsfett.. Det jag vill är inte att gå ner i vikt för jag är inte fet! Vill bara göra min kropp fastare
Citera
2012-04-27, 00:53
  #4
Medlem
Boomshiggabangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toxicvaccine
Så om jag käkar nyttig mat som är snålt på kolhydrater så bränns de inte nåt? Verkar väldigt konstigt att man måste ligga på underskott för att få fastare kropp! Jag tror de räcker att käka nyttigt, sova rätt och motionera intensivt! Jag är inte överviktig, mer vältränad med rätt lagom med underhudsfett.. Det jag vill är inte att gå ner i vikt för jag är inte fet! Vill bara göra min kropp fastare

Uttrycket "nyttig mat" är ett ord jag hoppas dör ut någon gång under min livstid.

Spelar ingen roll om din kost består av 110% nyttig mat, äter du mer än du förbrukar kommer du gå upp i vikt, och går du upp i vikt kommer din kropp inte bli fastare.
Jadu, att du tycker det låter konstigt att man måste ligga på underskott för att förlora fett (eller fastare kropp som du uttrycker det) är väl ungefär lika relevant som att jag tycker att kaffe smakar förjävligt.
Vad du tror och tycker är tyvärr totalt ointressant.
Citera
2012-04-27, 01:03
  #5
Medlem
toxicvaccines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boomshiggabang
Uttrycket "nyttig mat" är ett ord jag hoppas dör ut någon gång under min livstid.

Spelar ingen roll om din kost består av 110% nyttig mat, äter du mer än du förbrukar kommer du gå upp i vikt, och går du upp i vikt kommer din kropp inte bli fastare.
Jadu, att du tycker det låter konstigt att man måste ligga på underskott för att förlora fett (eller fastare kropp som du uttrycker det) är väl ungefär lika relevant som att jag tycker att kaffe smakar förjävligt.
Vad du tror och tycker är tyvärr totalt ointressant.

Och att du tycker kaffe smakar förjävligt är mer ointressant än vad jag tycker och tror i min egna tråd

Ok, du säger att man går upp i vikt av att äta mer än vad man förbrukar.. Jag äter chips typ 4 dagar i veckan, jag äter vitt bröd ofta, dricker coca cola och de händer att jag käkar pizza! Jag har stått på samma kilosiffra i 2 år fast dock gick jag ner 8 kg för ett tagsen så de ör väl de som ändrat vikten.. Men nu är jag på min vanliga vikt igen Jag som käkar flera 1000 kalorier över mitt behov flera dagar i veckan

Och vadå att du hoppas "nyttig mat" försvinner. Du är fett dum om du inte vet skillnad på nyttig mat och onyttig mat
__________________
Senast redigerad av toxicvaccine 2012-04-27 kl. 01:06.
Citera
2012-04-27, 01:13
  #6
Medlem
Boomshiggabangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toxicvaccine
Och att du tycker kaffe smakar förjävligt är mer ointressant än vad jag tycker och tror i min egna tråd

Ok, du säger att man går upp i vikt av att äta mer än vad man förbrukar.. Jag äter chips typ 4 dagar i veckan, jag äter vitt bröd ofta, dricker coca cola och de händer att jag käkar pizza! Jag har stått på samma kilosiffra i 2 år fast dock gick jag ner 8 kg för ett tagsen så de ör väl de som ändrat vikten.. Men nu är jag på min vanliga vikt igen Jag som käkar flera 1000 kalorier över mitt behov flera dagar i veckan

Och vadå att du hoppas "nyttig mat" försvinner. Du är fett dum om du inte vet skillnad på nyttig mat och onyttig mat

Det var en metafor för att visa hur irrelevant det var.

Antingen så äter du inte lika mycket som du tror, eller så är det helt enkelt så att du äter mindre andra dagar i veckan vilket gör att det jämnar ut sig.

Jag sa att jag hoppas uttrycket försvinner, inte att maten försvinner. Har du problem med att läsa eller bara dålig läsförståelse?
Att tro att det räcker att äta "nyttig mat och motionera" för att gå ner i vikt är väldigt naivt då, som jag sa tidigare, det är kcal in vs kcal ut som gäller.

Äter du bara sallad, men äter så mycket sallad så du får i dig över 3 000 kcal och bara förbränner 2 000, då kommer du inte gå ner i vikt även om just salladen är jättenyttig.
Citera
2012-04-27, 09:27
  #7
Medlem
PierreKirbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toxicvaccine
Och att du tycker kaffe smakar förjävligt är mer ointressant än vad jag tycker och tror i min egna tråd

Ok, du säger att man går upp i vikt av att äta mer än vad man förbrukar.. Jag äter chips typ 4 dagar i veckan, jag äter vitt bröd ofta, dricker coca cola och de händer att jag käkar pizza! Jag har stått på samma kilosiffra i 2 år fast dock gick jag ner 8 kg för ett tagsen så de ör väl de som ändrat vikten.. Men nu är jag på min vanliga vikt igen Jag som käkar flera 1000 kalorier över mitt behov flera dagar i veckan

Och vadå att du hoppas "nyttig mat" försvinner. Du är fett dum om du inte vet skillnad på nyttig mat och onyttig mat


Ditt inlägg är så imbecillt att det är ett under att någon bemödar sig om att svara. Det spelar ingen roll vad du tror, får du i dig mer kalorier än du förbrukar går du upp i vikt. Du motsäger dessutom dig själv när du säger att man bara går upp i vikt av att äta onyttig mat och sedan hävdar att du äter onyttig mat och ändå inte går upp i vikt. Det spelar ingen roll hur mycket cola, chips och vitt bröd du äter, är det totala kaloriintaget mindre än du förbrukar kommer du fortfarande tappa vikt. Tror förresten inte ett ögonblick på att du äter "flera 1000 kalorier över ditt behov".

Ps. Det händer att jag äter pizza också!
Citera
2012-04-27, 11:09
  #8
Medlem
Adriadnes avatar
Till Boomshiggabang och PierreKirby, ursäkta en kanske dum fråga... Men jag tycker mig känna många människor som faktiskt äter väldigt kaloririk mat väldigt ofta och som inte alls motionerar, men som trots det fortsätter att vara smala och ligger stilla i vikt. Beror det alltså på att de helt enkelt har en högre ämnesomsättning, att deras kroppar behöver mer kalorier (än exempelvis min) i viloläge och att deras kalori in och kalori ut ligger på en mycket "högre nivå" än vad min gör? Alltså. De kanske äter 3000 kalorier mat om dagen, och rör inte på sig, men förbränner ändå 3000 kalorier bara genom att leva. Medan jag förbränner 1300 kalorier om dagen i viloläge och alltså inte kan äta mer än 1300 kalorier om dagen utan att gå upp i vikt om jag inte förbränner mer genom motion. Har jag fattat fel?
Citera
2012-04-27, 11:14
  #9
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toxicvaccine
Och att du tycker kaffe smakar förjävligt är mer ointressant än vad jag tycker och tror i min egna tråd

Ok, du säger att man går upp i vikt av att äta mer än vad man förbrukar.. Jag äter chips typ 4 dagar i veckan, jag äter vitt bröd ofta, dricker coca cola och de händer att jag käkar pizza! Jag har stått på samma kilosiffra i 2 år fast dock gick jag ner 8 kg för ett tagsen så de ör väl de som ändrat vikten.. Men nu är jag på min vanliga vikt igen Jag som käkar flera 1000 kalorier över mitt behov flera dagar i veckan

Och vadå att du hoppas "nyttig mat" försvinner. Du är fett dum om du inte vet skillnad på nyttig mat och onyttig mat
Du ligger inte på kcallöverskott, då hade du gått upp i vikt.

Du som är så smart och bra, du kan väl förklara för oss mindre kunniga vad som är nyttig mat och vad som är onyttigt. Förklara också anledningarna till att det är nyttigt. Ifall du vill in på överkurs, förklara i vilket sammanhang också.

Citat:
Ursprungligen postat av Adriadne
Till Boomshiggabang och PierreKirby, ursäkta en kanske dum fråga... Men jag tycker mig känna många människor som faktiskt äter väldigt kaloririk mat väldigt ofta och som inte alls motionerar, men som trots det fortsätter att vara smala och ligger stilla i vikt. Beror det alltså på att de helt enkelt har en högre ämnesomsättning, att deras kroppar behöver mer kalorier (än exempelvis min) i viloläge och att deras kalori in och kalori ut ligger på en mycket "högre nivå" än vad min gör? Alltså. De kanske äter 3000 kalorier mat om dagen, och rör inte på sig, men förbränner ändå 3000 kalorier bara genom att leva. Medan jag förbränner 1300 kalorier om dagen i viloläge och alltså inte kan äta mer än 1300 kalorier om dagen utan att gå upp i vikt om jag inte förbränner mer genom motion. Har jag fattat fel?
Ja, de förbrukar mer på diverse olika sätt. Ligger man på kcalöverskott så går man på ett eller annat sätt upp i vikt.
Citera
2012-04-27, 12:40
  #10
Medlem
Boomshiggabangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adriadne
Till Boomshiggabang och PierreKirby, ursäkta en kanske dum fråga... Men jag tycker mig känna många människor som faktiskt äter väldigt kaloririk mat väldigt ofta och som inte alls motionerar, men som trots det fortsätter att vara smala och ligger stilla i vikt. Beror det alltså på att de helt enkelt har en högre ämnesomsättning, att deras kroppar behöver mer kalorier (än exempelvis min) i viloläge och att deras kalori in och kalori ut ligger på en mycket "högre nivå" än vad min gör? Alltså. De kanske äter 3000 kalorier mat om dagen, och rör inte på sig, men förbränner ändå 3000 kalorier bara genom att leva. Medan jag förbränner 1300 kalorier om dagen i viloläge och alltså inte kan äta mer än 1300 kalorier om dagen utan att gå upp i vikt om jag inte förbränner mer genom motion. Har jag fattat fel?

Är du med dessa personer dygnet runt och har koll på hur mycket energi de stoppar i sig?
Det kanske verkar som att dessa personer äter väldigt mycket när du är med dem, men det är kanske (nästan) all mat de stoppar i sig på en dag?

Det finns ju folk som påstår att de har sån fruktansvärt hög förbränning så de kan sitta och äta sju pizzor och dricka öl varje dag utan att gå upp i vikt. Oftast äter dessa personer kanske en pizza (eller liknande) om dagen, problemet är bara att de endast äter denna pizza och sedan utgår från att de är supermänniskor som kan äta allt utan att gå upp i vikt.

Men ja, vi förbränner alla olika mycket. En man bränner mer än en kvinna. En man på 100 kg bränner mer än en man på 70 kg.
Men om vi säger att du och dina kalorislukande människor väger lika mycket och är lika långa, men ändå kan de äta 1 700 kcal mer än dig varje dag utan att gå upp i vikt, då är det någon okänd faktor med i bilden du inte vet om.
Citera
2012-04-27, 13:17
  #11
Medlem
DoDaDas avatar
Här har vi lite basic nivå som inte alla tänker på. Många är inne i tankar om att man ska träna länge och vissa speciella övningar ger mer fettförbränning. Bullshit!! (nästan)

Musklernas energi är kolhydrater. Det är därför man säger att man ska äta någonting direkt efter träning, för att fylla på musklernas energi. Om du får i dig mer energi (kalorier) än vad musklerna behöver, så kommer kroppen att spara undan den här överbliva energin för att kunna ta den dagen som du inte får i dig tillräckligt. Denna undansprade energin kallas även för fett.

När musklerna inte får nya kolhydrater så kommer kroppen att ta från fettet för att fylla på musklerna. Så för att du ska bli av med fett så behöver du äta mindre än vad du gör av med.

Förenklad matematik med siffror enkla att räkna med
Energi in - energi ut = Behov
50-50=0

Alltså. Om du får i dig mindre energi än vad kroppen behöver kommer du gå på ett så kallat "kalori underskott".
20 - 50 = -30

Dessa "-30" kommer kroppen att ta ifrån ditt fett för att jämna ut till en "nolla", fylla upp ditt "behov".

Så det absolut enklaste är att äta mindre än vad du gör av med. Finns formler att räkna på bara du söker på google. Sen finns det självklart träning som du gör av mer energi på. Tex att springa 30 eller promenera 30 minuter, det säger sig själv vad som tar mest energi!

Här är en bra artikel att läsa: http://www.svensktkosttillskott.se/#...branning_del_1
Citera
2012-04-27, 13:27
  #12
Medlem
Adriadnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boomshiggabang
Är du med dessa personer dygnet runt och har koll på hur mycket energi de stoppar i sig?
Det kanske verkar som att dessa personer äter väldigt mycket när du är med dem, men det är kanske (nästan) all mat de stoppar i sig på en dag?

Det finns ju folk som påstår att de har sån fruktansvärt hög förbränning så de kan sitta och äta sju pizzor och dricka öl varje dag utan att gå upp i vikt. Oftast äter dessa personer kanske en pizza (eller liknande) om dagen, problemet är bara att de endast äter denna pizza och sedan utgår från att de är supermänniskor som kan äta allt utan att gå upp i vikt.

Men ja, vi förbränner alla olika mycket. En man bränner mer än en kvinna. En man på 100 kg bränner mer än en man på 70 kg.
Men om vi säger att du och dina kalorislukande människor väger lika mycket och är lika långa, men ändå kan de äta 1 700 kcal mer än dig varje dag utan att gå upp i vikt, då är det någon okänd faktor med i bilden du inte vet om.

Nja, ett par av dem har varit pojkvänner, som jag faktiskt iakttagit i stort sett dygnet runt - ja. Klart att de var för det första män, och för det andra längre än mig (jag är 164 cm, de var 188/190 cm). Men de åt kanske fyra rostade mackor med smör och marmelad, juice samt müsli och fil till frukost, en rejäl lunch, fikabröd till kaffet, en stor middag med mycket kolhydrater (pasta, pizza, ris, hamburgare, friterat, vad som helst) och sen gärna chips och öl till kvällen. Och de gick inte upp i vikt. Och de tränade mycket sporadiskt eller inte alls. Medan jag måste räkna kalorier som en idiot och motionera varje dag för att hålla vikten. Men jag missbedömer kanske mitt eget, eller deras, kaloriintag/förbrukning ändå så att det bara känns orättvist
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback