2012-04-26, 21:13
Medlem
Oriels avatar
Är det någon skillnad på hur mycket man får i bidrag per person om man söker som ensamstående eller sambo om båda har rätt till bostadsbidrag och skall dela på en lägenhet?
Citera
2012-04-26, 21:49
Medlem
Diablo1118s avatar
Ja du får mer om du är ensamstående.
Citera
2012-04-26, 21:54
Medlem
Oriels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Ja du får mer om du är ensamstående.
Även om man delar på hyran?
Citera
2012-04-26, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oriel
Även om man delar på hyran?

Framförallt om man delar på hyran.
Citera
2012-04-26, 22:26
Medlem
Diablo1118s avatar
Det är hushållets gemensamma inkomst som vägs mot hyran. Alltså har ni mer i inkomst så får man mindre bostadsbidrag. Sen har det även betydelse vilken ålder och om man har barn. Har själv aldrig haft bostadsbidrag så jag vet inte reglerna exat men tror du kan hitta det mesta på fk hemsida.
Citera
2012-04-26, 22:54
Medlem
Oriels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Det är hushållets gemensamma inkomst som vägs mot hyran. Alltså har ni mer i inkomst så får man mindre bostadsbidrag. Sen har det även betydelse vilken ålder och om man har barn. Har själv aldrig haft bostadsbidrag så jag vet inte reglerna exat men tror du kan hitta det mesta på fk hemsida.

Vad får man ha för relation till den andra personen för att kunna söka var för sig?
Citera
2012-04-26, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oriel
Vad får man ha för relation till den andra personen för att kunna söka var för sig?

Särbo. Det handlar helt enkelt om era boendekostnader bor ni ihop så är det naturligt att man delar på hyran oavsett om ni är ett par eller ej. En lägre boendekostnad leder till ett lägre bostadsbidrag.
Citera
2012-04-27, 00:19
Medlem
Oriels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Särbo. Det handlar helt enkelt om era boendekostnader bor ni ihop så är det naturligt att man delar på hyran oavsett om ni är ett par eller ej. En lägre boendekostnad leder till ett lägre bostadsbidrag.

Så oavsett om vi har en relation eller inte kommer vi totalt få lika mycket i bidrag?
Citera
2012-04-27, 07:48
Medlem
Bostadsbidrag ja. Andra bidrag inte en aning. Har för mig att jag har läst här att socialbidraget minskar ifall man bor ihop och den ena har jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in