Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-04-26, 19:48
  #1
Medlem
Jag har sökt till högskolan i Skövde och registrerat mig på Skövde bostäders hemsida. Var inne och kollade lediga studentlägenheter förut, men tänkte inte söka något eftersom man måste ha antagningsbevis att visa upp vid kontraktskrivningen. Längst upp i hörnet på hemsidan fanns det fält för att skriva i sina inloggningsuppgifter, så jag gjorde det och tänkte att jag bara skulle logga in och se om det stod något om antagningsbevis eftersom det inte stod något om det i beskrivningen till den här lägenheten, men istället för att bara loggas in stod det typ 'grattis, du har sökt en lägenhet'.

Vad händer nu? Jag kan inte ta bort min intresseanmälan och vill jättegärna ha lägenheten, men jag har inget antagningsbevis förrän 12 juli (om jag ens kommer in). Hur lång tid brukar det ta ifrån det att man söker en lägenhet tills det att man skriver kontrakt? Och vad händer om jag nu skulle få lägenheten utan att ha ett antagningsbevis? Blir jag skyldig att betala eller något sånt, eller kan jag bara tacka nej?

Och nej, jag har ingen erfarenhet av det här. (Därav paniken.) Jag bor fortfarande hemma och har aldrig sökt en lägenhet förut. Jag har läst lite på Skövde bostäders hemsida, men inte hittat något om hur lång tid det tar och tänkte därför kolla om någon här vet på ett ungefär. Det behöver inte vara just Skövde bostäder, utan studentlägenheter i allmänhet.
Citera
2012-04-26, 19:58
  #2
Medlem
Nejmen ärligt, vet att det låter efterblivet att råka söka en lägenhet. Men som sagt trodde jag att man bara loggade in där... iallafall så vill jag jättegärna veta hur lång tid det kan tänkas ta innan man isåfall skriver kontrakt.
Citera
2012-04-26, 20:18
  #3
Medlem
bratemos avatar
ring och fråga. brukar stå något nummer någonstans.
Citera
2012-04-26, 20:22
  #4
Medlem
Trinnits avatar
Det är väl inte så mycket att göra. I bästa fall struntar de i att du inte har fått något antagningsbesked än, i värsta så tycker de att ett sådant måste finnas och låter lägenheten gå till nästa sökande. Beror helt och hållet på Skövde bostäders god vilja.
Du kommer antagligen att få ett kontrakt hem på posten inom några dagar att skriva under och skicka tillbaka. Antingen vill de ha antagningsbeskedet då, eller så vill de ha antagningsbeskedet när du hämtar nycklarna, eller så är de inte så stränga på den punkten och bryr sig inte om att kolla upp att du faktiskt har ett antagningsbesked.

Hade jag varit du så skulle jag inte ha avsagt min intresseanmälan utan väntat och sett när och hur bostadsbolaget krävde antagningsbeviset samt vid behov påpekat att du ju kommer att ha ett antagningsbesked snart. Om det nu inte är så att du har samlat ihop dig några års kötid som du förlorar, isåfall skulle jag ringa dem och upphäva alltihop.
Citera
2012-04-26, 21:29
  #5
Medlem
Jag har själv studerat i Skövde och bodde då i studentlägenhet.
När jag ansökte om min studentlägenhet kan jag inte minnas att de frågade efter antagningsbesked och kontraktet fick jag hem bara ett par dagar efteråt. Kan ju dock vara så att de själva kollar upp det då du måste vara student för att få bo i en sådan lägenhet.

Är det en studentlägenhet (om det nu inte har ändrats) så är det först till kvarn och eftersom terminen fortfarande pågår så finns det en stor chans att även om du avsäger dig denna så dyker det upp andra som är bra. Lägenheten jag fick hittade jag samma dag som jag fick mitt antagningsbesked, kan tillägga att det var en väldigt eftertraktad sådan.

Ang. att du inte har något antagningsbesked kan du ju alltid ringa dom och fråga, är ju inte så smart att skriva på ett kontrakt och sen kanske du inte kommer in






Citat:
Ursprungligen postat av nnihil
Jag har sökt till högskolan i Skövde och registrerat mig på Skövde bostäders hemsida. Var inne och kollade lediga studentlägenheter förut, men tänkte inte söka något eftersom man måste ha antagningsbevis att visa upp vid kontraktskrivningen. Längst upp i hörnet på hemsidan fanns det fält för att skriva i sina inloggningsuppgifter, så jag gjorde det och tänkte att jag bara skulle logga in och se om det stod något om antagningsbevis eftersom det inte stod något om det i beskrivningen till den här lägenheten, men istället för att bara loggas in stod det typ 'grattis, du har sökt en lägenhet'.

Vad händer nu? Jag kan inte ta bort min intresseanmälan och vill jättegärna ha lägenheten, men jag har inget antagningsbevis förrän 12 juli (om jag ens kommer in). Hur lång tid brukar det ta ifrån det att man söker en lägenhet tills det att man skriver kontrakt? Och vad händer om jag nu skulle få lägenheten utan att ha ett antagningsbevis? Blir jag skyldig att betala eller något sånt, eller kan jag bara tacka nej?

Och nej, jag har ingen erfarenhet av det här. (Därav paniken.) Jag bor fortfarande hemma och har aldrig sökt en lägenhet förut. Jag har läst lite på Skövde bostäders hemsida, men inte hittat något om hur lång tid det tar och tänkte därför kolla om någon här vet på ett ungefär. Det behöver inte vara just Skövde bostäder, utan studentlägenheter i allmänhet.
Citera
2012-04-26, 22:21
  #6
Medlem
Tack för svaren!

Trinnit: antagningsbeskedet står det att de vill ha när man skriver på kontraktet. Det verkar som att lägenheten är väldigt eftertraktad för den stängde för intresseanmälan bara femton-tjugo minuter efter att jag fått mailet om att den var ledig, så jag tror ändå inte att chansen att jag skulle få lägenheten är särskilt stor för jag var inte speciellt snabb när jag sökte. Sen antar jag också att de inte bara skickar ut ett kontrakt sådär, utan att man blir frågad om att kanske gå på visning och sånt innan?

Evilita: Du gick alltså inte på någon visning eller något? Skickade de hem kontraktet bara sådär, utan att du sagt ja igen eller någonting? Hur längesen var det här? Fick du ingen chans att säga nej efter att du väl sökt?

Jag är ganska säker på att komma in, har 16 någonting i snitt och förra året var lägsta snittpoängen på utbildningen jag sökt 10 någonting, så jag känner mig hyfsat säker. Fast man ska ju inte ropa hej innan man hoppat över bäcken, så jag ska väl inte fira i förväg och skriva på kontrakt redan nu, nej : )

Edit: det är fortfarande först till kvarn som gäller, så jag behöver inte oroa mig för att förlora kötid. (speciellt inte då jag vart registrerad i max typ två veckor)
Citera
2012-04-26, 22:38
  #7
Medlem
Jag gick inte på någon visning, vet inte hur det går till med deras visningar heller. Lägenheterna tar slut fort i juli och jag bodde 30 mil ifrån så jag chansade. Samt att är det först till kvarn så gäller inte kötid, ligger lägenheten ute och du gör en intresseanmälan före någon annan är det du som i första hand har rätt till lägenheten. Så kan tänka mig att har du gjort en intresseanmälan så har du rätt till en visning innan du skriver på kontraktet.

Ja, de skickade hem kontraktet bara så där efter att jag ansökt om den och detta var snart 5 år sedan. Men skriver du inte under något kontrakt är ju inte lägenheten din. Det står säkert villkor i kontraktet, de skickar hem lite papper bl.a. info om lägenheten t.ex. vad som ingår, lägenhetens skick, planritning osv. Samt själva kontraktet där det står information.

Men är ju enklare att ringa Skövdebostäder och fråga
Citera
2012-04-26, 23:12
  #8
Medlem
Står det inget om tillträde då?
Citera
2012-04-26, 23:28
  #9
Medlem
Evilita: ok, tack! Jag har mejlat och frågat ringer nästa vecka om jag inte fått något svar.

Roxic: Tillträde till lägenheten? Jo, 1 augusti. Skriver man kontrakt så långt innan man får tillträde till lägenheten? Tänkte annars om jag kanske skulle hinna få mitt antagningsbevis innan kontraktskrivningen?
Citera
2012-04-27, 00:29
  #10
Medlem
Vad är det du sökt för program? Brukar det vara fullt eller fyller dem inte sitt program?

I alla fall kan du höra av dig till den högskola/universitet du sökt och se om du kan få platsgaranti, är ju i princip samma som ett antagningsbesked, och då lär det vara lungt.
Citera
2012-04-27, 01:04
  #11
Medlem
Har sökt till medvetandestudier på Högskolan i Skövde. Vet faktiskt inte om det brukar vara fullt.

Ska kolla upp det där med platsgaranti, tack för tipset!
Citera
2012-04-27, 07:07
  #12
Medlem
Trinnits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nnihil
Tack för svaren!

Trinnit: antagningsbeskedet står det att de vill ha när man skriver på kontraktet. Det verkar som att lägenheten är väldigt eftertraktad för den stängde för intresseanmälan bara femton-tjugo minuter efter att jag fått mailet om att den var ledig, så jag tror ändå inte att chansen att jag skulle få lägenheten är särskilt stor för jag var inte speciellt snabb när jag sökte. Sen antar jag också att de inte bara skickar ut ett kontrakt sådär, utan att man blir frågad om att kanske gå på visning och sånt innan? )

Jag tolkade det som att du hade erbjudits lägenheten. Nej, om den var populär och du inte har lång kötid så lär du ju inte få den. och då är det här ju inget problem alls.

Visningen är det ganska många studentbostadsföretag som struntar i, men givetvis får man reda på att man har fått lägenheten innan de skickar hem kontraktet. Ofta brukar detta meddelas med mail eller ett meddelande på din sida hos dem.

Att det står att de vill ha antagningsbeskedet när man skriver på kontraktet betyder inte att de nödvändigtvis kommer att fråga efter det eller att de kommer att vara benhårda när det gäller att visa upp det. Som sagt beror det helt på hur strikt bostadsförmedlingen är med att upphålla sina regler. Att skriva kontrakt i April/Maj för en lägenhet med inflyttning i Augusti är inte konstigt. Dock är det ju uppsägningstid på lägenheten, så att skriva på ett kontrakt nu om du inte är helt hundra på att du kommer att komma in är ju inte så värst bra.
__________________
Senast redigerad av Trinnit 2012-04-27 kl. 07:13.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback