Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-04-26, 18:30
  #1
Medlem
Hej!

Jag tänkte köpa mig en ny dator eller ipad.. Ska kanske börja plugga och då skulle det vara bra
med en MBP men samtidigt vill jag ha en ipad som är lätt att ta med sig överallt.

De jag gör på min dator nu är:

- Lyssnar på musik
- Laddar ner filer (ej olagliga så klart...) hehe
- Social media
- Skriva
- Surfar runt på olika hemsidor
- Internetbanken

Jag tror jag har fått med allt där, skulle en ipad fixa allt de? Eller är de i överkant för en sånn?
Citera
2012-04-26, 18:45
  #2
Medlem
Absolut en dator. Paddan begränsar dig ganska mycket. Köp en liten MBA om du vill ha något lätt och smidigt.
Kan tillägga att du inte gärna sitter och antecknar på en iPad på föreläsningar.
Citera
2012-04-26, 19:10
  #3
Medlem
Det är så alltså? Misstänkte det, damn :P Får vänta lite och se när de nya MBP kommer.
Citera
2012-04-26, 19:13
  #4
Medlem
Vill du ha något som är lätt att ta med så varför inte en macbook air? den enda begränsningen är ju då prestandan men det ska väl inte vara så viktigt om du inte spelar spel eller håller på med program som kräver mycket av datorn..

Men jag skulle rekomendera en mba
Citera
2012-04-26, 21:30
  #5
Medlem
Rivess avatar
Håller med om mba, en på 11 tum är inte så långt ifrån iPaden i storlek. Visst du du får inte suverän batteritid & annat gott som iPad bjuder men en mba är en riktig dator. Den kan du göra "allt" med och den vägen ett enstaka kilo.
Citera
2012-04-26, 23:15
  #6
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 200lbs
Hej!

Jag tänkte köpa mig en ny dator eller ipad.. Ska kanske börja plugga och då skulle det vara bra
med en MBP men samtidigt vill jag ha en ipad som är lätt att ta med sig överallt.

De jag gör på min dator nu är:

- Lyssnar på musik
- Laddar ner filer (ej olagliga så klart...) hehe
- Social media
- Skriva
- Surfar runt på olika hemsidor
- Internetbanken

Jag tror jag har fått med allt där, skulle en ipad fixa allt de? Eller är de i överkant för en sånn?

Internetbanken vet jag inte. Ladda ner filer går inte, det går med lite jobb om du jailbreakar men det är lite krånligt att inte kunna använda senaste mjukvaran om det är en maskin du faktiskt är beroende av.

Köp en Macbook, hands down. Macbook Air om du prioriterar portabiliteten, men är bärbar helt klart.
Citera
2012-04-27, 00:50
  #7
Medlem
DolphinMelters avatar
Macbook alla dagar i veckan, IOS är ett jävla piss os. Hoppas för allt i världen att det kommer en riktig uppgradering snart. Önskar man kunde förena det bästa av två världar, Hårdvaran i Ipad och Mjukvaran från Android. KÖR
Citera
2012-04-27, 07:13
  #8
Medlem
MB Pro . Ungefär som att jämnföra en mini pc och ett bärbart kraftpaket
Citera
2012-04-27, 17:24
  #9
Medlem
Anledningen att de inte blir en Air är för att jag vill kunna bränna ut skivor och spela skivor och som jag har fattat har de ingen brännare/cd/dvd-läsare. Inget jag skulle vilja köra externt heller.

Kollade lite på Cdon, är de senaste modellen de säljer nu? (Hur kan man kolla det?)
Eller är det någon gammal som de säljer billigare?

http://cdon.se/hemelektronik/13inch_...rw_13-17075210
Citera
2012-04-27, 17:37
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 200lbs
Anledningen att de inte blir en Air är för att jag vill kunna bränna ut skivor och spela skivor och som jag har fattat har de ingen brännare/cd/dvd-läsare. Inget jag skulle vilja köra externt heller.

Kollade lite på Cdon, är de senaste modellen de säljer nu? (Hur kan man kolla det?)
Eller är det någon gammal som de säljer billigare?

http://cdon.se/hemelektronik/13inch_...rw_13-17075210
Det är den senaste, men problemet är att den är gammal i betydelsen att ersättaren är på gång.

Men om du behöver en intern skivläsare kanske du ska slå till på en ändå eftersom det inte alls är säkert att uppföljaren får en sådan (se vad som hände med Mac Mini).
Citera
2012-04-27, 18:00
  #11
Medlem
Cuntidoos avatar
Kör på Macbook Air, så får du det bästa av båda världar! Har själv haft både Macbook Pro, Macbook Air (13" och 11") samt iPad 2. iPad känns mest som en stor iPhone, medan Macbook Air är en riktig dator som är precis likadan storleksmässigt. Funkar väldigt bra att göra allt det du nämner på en Macbook Air, plus att du kan göra en massa fler saker.

iPad är en modeaccessoar, helt meningslöst enligt min mening. Macbook Air 11" är 1000 gånger bättre på alla sätt och vis, och minst lika lätt att ta med sig (plus att du slipper oroa dig för att repa skärmen).
Citera
2012-05-10, 18:49
  #12
Medlem
Inför sista terminen på gymnasiet bytte jag min HP-laptop mot en iPad 2. Till en början var det mycket trevligt att ha en så smidig enhet. Att skriva arbeten och göra powerpoints etc fungerar helt klart med program som Pages och Keynote. Precis alla funktioner finns emellertid inte och jag själv tycker att det är smidigare med styrplatta/mus och tangentbord. Vidare finns det vissa mindre saker som jag har stört mig på. Bristen på Flash är inte en av dessautan det handlar om andra mindre grejer som att vissa komponenter på sidor inte går att använda eller att ens klicka på. Exempelvis min skolas plattform fungerar inte bra med iPad, jag kan inte läsa av varken närvaro eller betyg och att ladda upp dokument lirar inte heller bra. Det absolut mest frustrerande med min iPad är dock att jag under dessa senaste ytterst skoltrötta veckor inte har kunnat ladda ner filmer. Otaliga gånger har jag lackat sönder över detta iPad-specifika problem.

Till en början ville jag inte inse det men jag känner mig nu tvungen att erkänna att iPad fungerar bäst som komplement till en dator. Det är bland annat av denna anledning jag inom kort planerar att köpa en Macbook Air som verkar ha precis rätt egenskaper för mig. Mer än väl kapabel till allt jag ägnar mig åt samtidigt som den är riktigt smidig. Ska bara se till att vänta in hösten för att se vad det blir för uppdateringar av Air respektive Pro.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback