du räknar 10000 * 1,035 varje år så får fram det. Finns kanske andra sätt men så gjorde jag.
Fast om detta är en skoluppgift kan jag tycka att man ska räkna bort skatten också.
du räknar 10000 * 1,035 varje år så får fram det. Finns kanske andra sätt men så gjorde jag.
Fast om detta är en skoluppgift kan jag tycka att man ska räkna bort skatten också.
Luktar matteläxa. Gissningsvis matte c eller d?
Om vi förenklar problemet och struntar i skatten på räntan så kan du använda den generella formeln för en geometrisk summa: S = a (k^n - 1) / (k - 1). I ditt fall är summan S = 130 000, a = 10 000, k = 1,035 och n = antal insättningar du behöver göra. Lös ut n från formeln (du behöver använda logaritmreglerna) och du får n = 10,9... dvs 11 insättningar.
Om den första gjordes 1/1 2011 görs den 11:e 1/1 2021. Vilket stämmer överens med Diablos uträkning.
Tar man hänsyn till skatten så åker du antagligen på en insättning till innan du är uppe över 130 000.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!