Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-04-26, 15:50
  #1
Medlem
MightyMacAttacks avatar
I många fall visar sig krog och cafébranschen vara en smutsig värld. Det är kriminella och annat löst folk som driver och ligger bakom många krogar och caféer.

I flera fall är det ett sätt att tvätta pengar och i andra fall ett sätt att dra in "svarta" pengar.

Det förekommer i många fall att man inte får något kvitto och i vissa fall får man endast "förnotan" och detta är inget kvitto!
Om konsumenterna alltid begärde kvitto och inte bara förnotan så skulle branschen bli något bättre.

Jag vill att alla är med och bidrar till kollektivet, dvs skola, myndigheter, äldreomsorg mm..

Jag tar alltid kvitto! Detta gynnar samhället och indirekt mig själv! Gör detsamma!
Citera
2012-04-26, 16:03
  #2
Medlem
mungs avatar
Om restaurangen tar betalt svart eller ej är ingenting som påverkar mig som konsument alls. Kvitton är jobbiga. Jag ser ingen anledning för mig att stödja din kamp, men önskar dig lycka till.
Citera
2012-04-26, 16:05
  #3
Medlem
WhiteDynamites avatar
Jag tar alltid kvitto. Dock inte för att motarbeta svarta marknaden. Utan för att ha en bättre översikt över min egen ekonomi
Citera
2012-04-26, 16:06
  #4
Medlem
Napis avatar
Jag bryr mig inte heller om de tar betalt svart.
Citera
2012-04-26, 16:08
  #5
Medlem
Om alla tar kvitto kommer de inte kunna sälja lika mycket svart och det kommer i sin tur leda till att de måste höja priserna för att tjäna lika mycket pengar.

Det blir alltså dyrare för mig som konsument.
Citera
2012-04-26, 16:14
  #6
Medlem
Varför avstå från ett så utmärkt sätt att passivt främja "den svarta marknaden"?
Citera
2012-04-26, 16:34
  #7
Medlem
zappy2s avatar
Vad är det för skillnad på förnota och kvitto när du t ex köper en öl ute?
Citera
2012-04-26, 16:39
  #8
Medlem
TheMournbringers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zappy2
Vad är det för skillnad på förnota och kvitto när du t ex köper en öl ute?

En förnota torde ju bara vara en kvittens så du kan se att din beställning stämmer, jag tror inte det är registrerat i kassan förens du får ditt "slutkvitto".

Detta är bara en gissning dock.
Citera
2012-04-26, 16:56
  #9
Medlem
MightyMacAttacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zappy2
Vad är det för skillnad på förnota och kvitto när du t ex köper en öl ute?

En förnota får du innan du betalat för att se hur mycket du ska betala. När du sedan betala ska du få ett kvitto, men långt ifrån alla ger dig ett kvitto. Det enda du får är förnotan, vilket liknar och väldigt ofta tas som ett kvitto.

Det krogen eller cafét gör när du betalat är att gå in i kassasystemet och tar bort ordern och vips så har de inkasserat svarta pengar..

Jag vill inte lägga mina pengar i kriminellas fickor! Jag tycker det är viktigt att de betalar skatt på mina pengar så även de är med och bidrar till välfärden!
Citera
2012-04-26, 17:36
  #10
Medlem
AnonymousSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MightyMacAttack
I många fall visar sig krog och cafébranschen vara en smutsig värld. Det är kriminella och annat löst folk som driver och ligger bakom många krogar och caféer.

I flera fall är det ett sätt att tvätta pengar och i andra fall ett sätt att dra in "svarta" pengar.

Det förekommer i många fall att man inte får något kvitto och i vissa fall får man endast "förnotan" och detta är inget kvitto!
Om konsumenterna alltid begärde kvitto och inte bara förnotan så skulle branschen bli något bättre.

Jag vill att alla är med och bidrar till kollektivet, dvs skola, myndigheter, äldreomsorg mm..

Jag tar alltid kvitto! Detta gynnar samhället och indirekt mig själv! Gör detsamma!

Med tanke på att en sådan liten del av skatten faktiskt går till det som skatt bör gå till så ser jag inget större problem i "svarta" pengar.
Citera
2012-04-26, 17:44
  #11
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MightyMacAttack
Jag tycker det är viktigt att de betalar skatt på mina pengar så även de är med och bidrar till välfärden!
Alternativet vore att du själv FRIVILLIGT betalade för din och andras välfärd, precis som du själv frivilligt betalar för din krogmat.

Bara 0.4% av BNP går till behovsprövade bidrag, alltså människor som har ansökt om bidrag därför att de saknar förmåga att försörja sig själva. Alltså försörjningsstöd (socialbidrag) och vissa små bostadsbidrag.

Skattetrycket är däremot ca 45% av BNP! Över 100 gånger större!!!

Nästan alla dina skattepengar betalas ut till människor som inte alls är i något behov av bidrag för sin försörjning. Det är en myt, en total lögn, att skattepengar skulle gå till några behövande. Så gott som all skatt är en kostnad, resurser som förstörs och gör oss alla fattigare. Jämför Nordkorea med Sydkorea för att se konsekvenserna över tid, om du nu kräver empiri och vägrar tro på de logiska bevisen.

Om man slopade moms och bolagsskatt, så skulle inget företag behöva ha någon bokföring eller kassaapparater alls. Det skulle underlätta enormt för alla som kommer på en enkel idé att skapa mervärden för sina medmänniskor! Utan moms och bolagsskatt skulle Sverige ändå ha högre skattetryck än medel i OECD, så det vore bara ett måttligt steg mot normalisering för oss.
__________________
Senast redigerad av Fri 2012-04-26 kl. 17:48.
Citera
2012-04-26, 17:55
  #12
Medlem
ja hemska tanke att någon som redan har världens sämsta lön och jobbar 12 timmar om dagen ska ha några hundringar extra för att hålla sin affär flytande
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback