Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-04-27, 23:48
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Så ni hittade inte någon ursprungskälla till Kissingercitatet som jag frågade efter? Och ni lyckades inte tänka ut någon fiffig bortförklaring till varför u-länderna ökat istället för minskat sin befolkning trots de ondskefulla depopulationsprogrammen. "Det tar tid" är en djävligt lam undanflykt, den köper jag inte. Då kan man komma farande med precis vilken urflippad teori som helst och när den inte slår in så säger man bara vänta lite till. Nä du, tänk en gång till eller börja tänka över huvud taget vore väl en bra start.

Bortsett från icke existerande depopulationsprogram av de slag som tråden handlar om så undrar jag om ni anser det önskvärt/nödvändigt att hejda befolkningsökningen. Om inte, hur många miljarder till kan den här planeten försörja och vid vilken levnadsstandard? Har vi i den rika delen av världen rätt att hålla tillbaka den materiella standarden i u-länderna? Det tror jag inte ni tycker och i så fall inser ni väl att när varje kines, afrikan etc. ska ha en egen bil så går det ju åt helvete med naturen.

Jag påstod mig inte ha någon ursprungskälla till det citatet, men jag länkade källan (Kissinger-rapporten från 1974) där han uttryckligen påstod att det var USA's mål att begränsa populationsökningen i vissa U-länder för att hålla dessa länder stabila nog för att USA skulle kunna pumpa ut så mycket råvaror som möjligt ur dem.

Om din poäng är att detta inte har något att göra med en allmän depopulationsstrategi globalt så håller jag med dig om detta.

Angående dina många frågor så är det ju mycket som tyder på att man planerar att ta ner västvärldens konsumtion och välstånd (se den pågående konstruerade finanskrisen) och jobba för att få upp tredje världens nivå. Det låter ju fint och solidariskt vid första anblicken, men när man vet att planen är att upplösa alla nationsgränser och få alla folkslag att mixas och alla kulturer att överges så inser man att det inte är för någons bästa alls. Jag tror inte att planen är att "alla" ska lyftas upp till en välståndsnivå som här i väst, utan snarare att hela världen ska tas ner till en väldigt begränsad nivå. Jag tror själv att depopulationen kommer att ske mycket gradvis, kanske till och med omärkbart för de flesta.
Citera
2012-04-28, 01:47
  #14
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caveat_emptor
Jag påstod mig inte ha någon ursprungskälla till det citatet, men jag länkade källan (Kissinger-rapporten från 1974) där han uttryckligen påstod att det var USA's mål att begränsa populationsökningen i vissa U-länder för att hålla dessa länder stabila nog för att USA skulle kunna pumpa ut så mycket råvaror som möjligt ur dem.

Om din poäng är att detta inte har något att göra med en allmän depopulationsstrategi globalt så håller jag med dig om detta.

Angående dina många frågor så är det ju mycket som tyder på att man planerar att ta ner västvärldens konsumtion och välstånd (se den pågående konstruerade finanskrisen) och jobba för att få upp tredje världens nivå. Det låter ju fint och solidariskt vid första anblicken, men när man vet att planen är att upplösa alla nationsgränser och få alla folkslag att mixas och alla kulturer att överges så inser man att det inte är för någons bästa alls. Jag tror inte att planen är att "alla" ska lyftas upp till en välståndsnivå som här i väst, utan snarare att hela världen ska tas ner till en väldigt begränsad nivå. Jag tror själv att depopulationen kommer att ske mycket gradvis, kanske till och med omärkbart för de flesta.
Bortsett från att snacket om upplösande av nationsgränser och en agenda för aktivt mixande av folkslag är protektionistist, xenofobiskt, nationalistiskt, rasistiskt skitsnack så tycker jag du resonerar vettigt. Det finns ingen sådan agenda. Det är inte det frihandel och globalisering handlar om. Vad finns det egentligen för universellt gångbart försvar för tullar? Jag vet att det suger som fan när jobb försvinner från höglöneländer, särskilt Sverige och det kanske gått för fort men att bygga tullmurar mot andra länder för att vi inte klarar deras konkurrens är som att dopa sig i idrott.

Avskaffande av handelshinder och multilateralt samarbete är inte upplösande av nationsgränser. Det gör mig rent förbannad att höra sådant dravel och jag har hört det så många gånger om t ex FN. Om varje nation bara tänker på sig själv så driver det hela planeten i fördärvet. Om min granne eldar bildäck så blir även jag drabbad av röken, om han tömmer sin brunn så sinar även min till slut.

Var det det enda du grundade tron på depopulationen på så är det väl skönt att kunna släppa det? Om världens befolkning slutar öka och kanske långsamt minskar igen genom att vi inte knullar fram så förbannat mycket ungar så är det kanon. För hundra år sedan fanns knappt två miljarder människor i världen, nu är vi över sju miljarder och förbrukar ofantligt mer resurser per skalle också. Ingen ska avrättas men det får fan användas lite mer preventivmedel om ekvationen ska gå ihop i framtiden.
Citera
2022-12-22, 21:31
  #15
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d1rtj4m
Min polare påstod en gång att UNESCOs grundare, ellerl liknande, är släkt med Darwin, och att UNESCO och FN är en del av Agenda 21 programmet som inte hymlar med att man vill förminska befolkningen på jorden.

Har jag uppfattat han fel, eller kn någon konfirmera detta?
Sen den här tråden skapades så har världens befolkning ökat med 1000,000,000,000,
dvs en miljard människor.


Så oavsett vad FN ville, så blev det inte så, eftersom FN inte har makten.
Men foliehattarna tror att FN är någon slags världsregering med makt över suveräna stater.

Hade det inte varit bättre om världens befolkning hade minskat, istället för att öka med 1000 miljoner människor?
FN hade rätt och världen borde ha lyssnat.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback