• 1
  • 2
2012-04-26, 00:06
Medlem
kkasems avatar
Hej,

Tänkte ta ett lån, dock så är det enda lånet jag blivit erbjudet 30000 med 22 % ränta och effektiv på 27.5%.

Dock så fattar jag noll av sånt här och tänkte kolla ifall ni kan förklara lite kort och gott. Det är ju ett annuitetslån som ni kan se. Innebär detta att jag endast betalar 980 kr i månaden, förutsatt att räntan inte ändras? Och ifall räntan skulle ändras så kan det väl inte röra sig om mycket antar jag?

30 000 kr
4 år
Ränta: 22%
Effektiv: 27.5%
Annuitetsåterbetalning
980 kr per månad.

Uppläggningsavgift: 495 kr
Aviavgift: 35 kr
Citera
2012-04-26, 00:22
Medlem
Ta inte ett lån till den räntan är det enda tipset jag tänker ge dig.
Citera
2012-04-26, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkasem
Hej,

Tänkte ta ett lån, dock så är det enda lånet jag blivit erbjudet 30000 med 22 % ränta och effektiv på 27.5%.

Dock så fattar jag noll av sånt här och tänkte kolla ifall ni kan förklara lite kort och gott. Det är ju ett annuitetslån som ni kan se. Innebär detta att jag endast betalar 980 kr i månaden, förutsatt att räntan inte ändras? Och ifall räntan skulle ändras så kan det väl inte röra sig om mycket antar jag?

30 000 kr
4 år
Ränta: 22%
Effektiv: 27.5%
Annuitetsåterbetalning
980 kr per månad.

Uppläggningsavgift: 495 kr
Aviavgift: 35 kr

Det är en väldigt hög ränta som du får betala.
Citera
2012-04-26, 00:24
Medlem
revodnebs avatar
Jisses vilket skitlån, brutal ränta, det kommer att bli dyrt för dig.

(980 + 35 * 48) + 495 = 49215 kr kommer du att betala för 30K.

Edit:
Vad ska du köpa för något, det måste finnas lån med bättre villkor?
Senast redigerad av revodneb 2012-04-26 kl. 00:28.
Citera
2012-04-26, 01:22
Medlem
kkasems avatar
Måste ha lånet så att jag kan fixa min bil. Har redan försökt få bättre lån dock så får jag inget då jag är anställd på timbasis.
Har en säker anställning, dock så kommer jag inte upp mer än till just timbasis då jag är anställd av kuk Transcom och dom kör ju bara med 75-80% anställningar på kontrakt sen får man "jobba upp resten på övertid". Så länge lånet inte överstiger 1.3 i månaden så är jag fan villig att ta det trots den höga räntan. Måste fan ha igång bilen.
Senast redigerad av kkasem 2012-04-26 kl. 01:25.
Citera
2012-04-26, 02:34
Medlem
Nlesjems avatar
Försök med avbet på verkstaden.
Citera
2012-04-26, 17:19
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Måste ha lånet så att jag kan fixa min bil. Har redan försökt få bättre lån dock så får jag inget då jag är anställd på timbasis.
Har en säker anställning, dock så kommer jag inte upp mer än till just timbasis då jag är anställd av kuk Transcom och dom kör ju bara med 75-80% anställningar på kontrakt sen får man "jobba upp resten på övertid". Så länge lånet inte överstiger 1.3 i månaden så är jag fan villig att ta det trots den höga räntan. Måste fan ha igång bilen.

Vad är det för bil du har? För 50 000 kan du ju köpa en hyfsad bil och få ett billån med bättre ränta.
Citera
2012-04-26, 19:32
Medlem
kkasems avatar
Nissan 200SX. Har blivit nekad lån på över 30k av alla hittills. Så därför har jag bara det här alternativet just nu. Jag har igentligen inga problem alls att betala 1k i månaden för ett lån. Jag skulle ju kunna spara pengarna och använda dom senare, dock så vill jag gärna kunna nyttja bilen nu under sommaren
Citera
2012-04-26, 19:51
Medlem
antagonistens avatar
Varför har du en 200SX om du inte har råd med driftkostnaderna? Att köpa en 740 eller annan billig, hållbar bil och laga din Nissan när du har råd är väl det vettigaste du kan göra om du nu tvunget måste ha kvar den.

Vad ska du egentligen laga som kostar 50K? Det är inte möjligtvis så att du bara är ute efter pengar för att "pimpa" den med nya fälgar och annat skit...? Efter en snabb titt på Blocket så verkar du ju nästan kunna få en ny 200SX till det priset.
Citera
2012-04-26, 19:58
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Har blivit nekad lån på över 30k av alla hittills.
Ett tips är ju att inte ansöka om lån till höger och vänster, din kreditvärdighet sjunker som en jävla sten när de ser att du har fått 15 UC på dig den senaste månaden. Att samtliga av dina låneansökningar har nekats när det handlar om en så pass liten summa förbättrar inte direkt dina chanser till ett lån.

Dessutom bör du väl kanske fråga dig själv om du egentligen har råd att ta ett lån på 30K just nu med tanke på din kreditvärdighet. Har man en normal årsinkomst och inte har några betalningsanmärkningar ska det nog mycket till för att man ska bli nekad ett lån på 30K...
Citera
2012-04-26, 20:17
Medlem
kkasems avatar
454 000 i årsinkomst förra året, inga betalningsanmärkningar, och endast 1 kreditupplysning. Just nu 2 då jag körde via lendo och min privata bank. Så hur du får det till att jag har dåligkreditvärdighet vet jag inte. Precis som jag skrev innan så är det pga att anställningsformen inte är fast!
Jag har råd med bilen, dock så kan motoras hända och då blir det ganska dyrt vilken bil du än har. Visseligen händer det väl ytterstsällan, men jag hade den oturen just nu. Du får ingen 200sx för 30k i brukbart skick.
Citera
2012-04-26, 21:10
Medlem
kkasems avatar
Jag ser att min fråga är väldigt dåligt formulerad. Jag vet att räntan är väldigt hög. Men jag är som sagt novice när det gäller lån. Det jag igentligen undrar är om månadsbetalningen kan komma att överstiga 1300 kr/mån. Och gällande fastanställning; Jag har nu arbetat där ett bra tag. Borde det då räcka med att bli fastanställd och ansöka om lånet och bli beviljad direkt? eller finns det nån minimumgräns för hur länge man ska ha varit just FAST anställd?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in