Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-04-25, 19:29
  #1
Medlem
narlysimpeltons avatar
http://www.forsvarsmakten.se/sv/Inte...d-av-vagbomb2/

Att kunna argumentera 202 år av fred är ett starkt koncept på flera plan. Är vi nu inte längre ett land av fred. Har svenskar skjutit afghaner i afghanistan? Är 202 år av fred borta?
Citera
2012-04-25, 19:58
  #2
Medlem
Mord-Siths avatar
Ja, tyvärr är det nog så. 202 av fred är nu borta, tack vare krigshetsare i riksdagen. Att påstå att vi inte är i krig, är som att påstå att en åsna är en åsna. Fredrik Reinfeldt är åsnan i detta fall. För inte så länge sen försökte ju en man spränga sig själv i Stockholm, delvis pga detta krig som Sverige är inblandat i.
Citera
2012-04-25, 20:02
  #3
Medlem
Eller varför inte Libyen som var en suverän stat som Sverige attackerade helt utan anledning.
Citera
2012-04-25, 20:26
  #4
Medlem
leprasjuklings avatar
Kongo 1961
Citera
2012-04-25, 20:51
  #5
Medlem
Moderaterna har bäddat först och främst för ett inbördeskrig mellan svenskar och "andra". Jag vill gärna se Reinfeldt försöka försvara sin bostad från en hord hungriga somalier med argumentet "Sverige har haft fred i över 200 år".
Citera
2012-04-25, 21:01
  #6
Medlem
ganglere2s avatar
Som leprasjukling tar upp så har vi de facto varit i krig ett flertal gånger under de senaste 200 årens "fred". Militärer jag pratat med har sagt att Kongo var rätt tufft, de som var med skulle absolut säga att det var krig. Vid ett flertal andra tillfällen så har vi också varit i strid, krig om man vill kalla det så. Även andra världskriget ex.vis. Vi bombades, vårt land hade tusentals soldater i krig om än under annan flagg. Bara i Finland så stred många tusen svenskar. Sverige hade fler soldater aktiva under kriget än flera av de länder som officiellt var med. Har läst forskare och historiker som sagt att Sverige i praktiken var i krig under andra världskriget och att orsaken till att vi inte officiellt var med är att de krigshandlingar som vi var med om skedde så pass långt från de centrala delarna av landet. I norra Sverige, i andra länder o.s.v.

Sverige är naturligtvis ett krigförande land i Afghanistan. Jag anser att vi inte har där att göra.
Citera
2012-04-25, 21:03
  #7
Medlem
BaalZeBubs avatar
Framförallt är det ju så att vi i Afghanistan låter våra svenska pojkar dö för en riktigt vidrig regim, som försökte legalisera våldtäkt och som ger dödsstraff till den som inte längre tror på Muhammed.
Citera
2012-04-25, 21:32
  #8
Medlem
Aquaracers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Som leprasjukling tar upp så har vi de facto varit i krig ett flertal gånger under de senaste 200 årens "fred". Militärer jag pratat med har sagt att Kongo var rätt tufft, de som var med skulle absolut säga att det var krig. Vid ett flertal andra tillfällen så har vi också varit i strid, krig om man vill kalla det så. Även andra världskriget ex.vis. Vi bombades, vårt land hade tusentals soldater i krig om än under annan flagg. Bara i Finland så stred många tusen svenskar. Sverige hade fler soldater aktiva under kriget än flera av de länder som officiellt var med. Har läst forskare och historiker som sagt att Sverige i praktiken var i krig under andra världskriget och att orsaken till att vi inte officiellt var med är att de krigshandlingar som vi var med om skedde så pass långt från de centrala delarna av landet. I norra Sverige, i andra länder o.s.v.

Sverige är naturligtvis ett krigförande land i Afghanistan. Jag anser att vi inte har där att göra.

Nu ber jag inte om källa för att vara dryg utan för att detta lät väldigt intressant.
Citera
2012-04-25, 21:39
  #9
Medlem
Numes avatar
Tror inte många svenskar ens är medvetna om att vi fortfarande har soldater där. Det är väl en sorglig sak. Om vi ska vara med på det ruttna släptåget USA pressat fram, borde det väl rapporteras mer om dessa krig rent allmänt ...svenska soldater eller inte, och föra debatt. Det handlar ju trots allt om krigshandlingar, vart är debatten och kanske engagemanget.....

Som liberal och inte låtsasliberal som regeringen, tycker jag det är alldeles förkasteligt att över huvud taget gå in och "sprida demokratin & stabilitet" på något sätt alls, efter ett oerhört skämt vad gäller skälen dessa krig och massmord startades.

Så äckligt enkelt att vinkla orden. Men dödssiffrorna säger sitt. Men dem är bara nummer tyvär, inte personer med ansikten......

Äcklad ett långt tag nu över detta..... Vad man borde gjort är att publikt, ifrån första början, kritisera USA och alla som blandar sig in med deras krigsapparatur (som har gått totalt åt hellskotta sedan länge) fortsätta och fortsätta med det.

Kommer bli skitkul och se fler terrordåd här i Sverige f.ö........jättejätteroligt.................men det är priset man får betala för FRED.

KRIG ÄR FRED
Citera
2012-04-25, 21:50
  #10
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aquaracer
Nu ber jag inte om källa för att vara dryg utan för att detta lät väldigt intressant.

Tar inte illa upp men tyvärr så har jag ingen källa att hänvisa till så här direkt.
Jag skrev bara en del som jag har hört och läst genom livet. Jag har alltid varit intresserad av historia så det har blivit en del trots att jag inte är supergammal ännu.

Jag själv har flera släktingar som stred i Finland. En stupade i strid också. Över 8000 svenskar stred tillsammans med den gode Mannerheim i vårt fina grannland.
Finns mycket att hitta på nätet som vanligt. Sök, det är mycket intressant.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%...3%A4rldskriget
http://sv.wikipedia.org/wiki/Finska_vinterkriget
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sverige...3%A4rldskriget

Finns andra och bättre källor än wikipedia också.
Citera
2012-04-26, 19:10
  #11
Medlem
Stroh-M.D.s avatar
Vi har skjutit kongoleser i Kongo och serber i Serbien i tidigare FN-operationer, dessutom har den svenska styrkan i Afghanistan varit inblandad i eldstrider tidigare, så jag har svårt att se varför just den här incidenten skulle vara annorlunda.

Man kan tycka vad man nu vill om det, men fredsbevarande insatser i FN-regi brukar normalt inte ses som krig. Det är väl ungefär det enda undantag som accepteras internationellt.

EDIT:

Citat:
Tar inte illa upp men tyvärr så har jag ingen källa att hänvisa till så här direkt.
Jag skrev bara en del som jag har hört och läst genom livet. Jag har alltid varit intresserad av historia så det har blivit en del trots att jag inte är supergammal ännu.

Jag själv har flera släktingar som stred i Finland. En stupade i strid också. Över 8000 svenskar stred tillsammans med den gode Mannerheim i vårt fina grannland.
Finns mycket att hitta på nätet som vanligt. Sök, det är mycket intressant.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%...3%A4rldskriget
http://sv.wikipedia.org/wiki/Finska_vinterkriget
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sverige...3%A4rldskriget

Finns andra och bättre källor än wikipedia också.

Det inkluderade även en hel flygflottilj med sammanlagt 17 jaktflyg. Man kanske kan två sina händer angående frivilla som ger sig iväg utan militärens kontroll, men det är lite svårare att förklara varför man tillät piloterna ta med sig en tredjedel av flygvapnets jaktflyg.

I slutändan sköt flottiljen ner tolv sovjetiska plan och förlorade 6 egna, med tre stupade piloter.

Och Afghanistan skulle "grusat 202 år av fred"? Tss.
__________________
Senast redigerad av Stroh-M.D. 2012-04-26 kl. 19:24.
Citera
2012-04-26, 22:01
  #12
Medlem
Roadworkers avatar
Frågan är väl egentligen om vi är neutrala idag,
eller har politikerna haft nått möte där dom la ner det totalt
och sedan glömde berätta det för folket.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback