• 1
  • 2
2012-04-25, 14:26
Medlem
frozendragons avatar
http://www.idg.se/2.1085/1.445467/sp...for-genombrott
Citat:
Michael Larabel som driver sajten Phoronix har fått en exlusiv inblick bakom kulisserna hos Valve på deras kontor i Washington och rapporterar att Valve satsar stenhårt på Linux.

Enligt Larabel är Valve i full gång med att porta spelet Left 4 Dead till Linux som sedan ska distribueras via Steam på Linux. Efter det ska flera titlar följa. Anledningen till att det blev Left 4 Dead ska vara att kodbasen är stabil och relativt enkel att porta.

Inga speciallösningar ska krävas, inget Windows-gränssnitt som Wine behövs. Allt utvecklas direkt för Linux.
Vad tror ni kan det här vara början till en ny era för Linux? Jämt när jag tar upp Linux så är det alltid för att spel inte finns som det blir nedskjutet på en gång. Nu när Valve kommer satsa på Linux tror ni att det kan komma att slå igenom hos Svensson?
Citera
2012-04-25, 14:35
Moderator
vhes avatar
Ah, Linuxvärldens Aftonbladet rapporterar - igen - att Valve trixelipular med Linuxversioner av sina grejer. Jag tror mina underkläder kommer förbli torra tills dess att jag har sett en källa för påståendet. En riktig, alltså.
Citera
2012-04-25, 15:41
Medlem
Sproxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Ah, Linuxvärldens Aftonbladet rapporterar - igen - att Valve trixelipular med Linuxversioner av sina grejer. Jag tror mina underkläder kommer förbli torra tills dess att jag har sett en källa för påståendet. En riktig, alltså.

Finns ju bilder på Left 4 Dead 2 som körs "native" i Linux på datorerna i Valves högkvarter. Så nog är det bekräftat att de jobbar på en Linuxklient. Sen så kan ju mycket hända på vägen, utvecklingen kan läggas ner osv.

Men just nu verkar det rätt säkert att Valve håller på att utvecka en Linuxklient. Gabe Nevell själv ska ha flyttat sitt skrivbord till "Steam for Linux-avdelningen" på Valve.
Citera
2012-04-25, 16:34
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sproxx
Finns ju bilder på Left 4 Dead 2 som körs "native" i Linux på datorerna i Valves högkvarter.

Absolut. Det finns även bilder på bigfoot och dissikerade rymdvarelser i Area 52.

Alltså, jag köper att Valve mycket väl kan ägna sig åt detta. Det är rimligt av flera orsaker. De påstådda problemen med att porta spel till Linux är i allmänhet klart överdrivna (detta har diskuterats här på Flashback förut), Valve har allt att vinna på att vara först in på den marknaden, och har dessutom inget eget intresse av att låsa sig till en plattform till skillnad från sina största konkurrenter i speldistributionssammanhang. De är dessutom redan representerade på multipla plattformar (Steam finns till Mac) och har, i brist på bättre sätt att uttrycka det, en historia av att agera överlag vettigt och shysst (Steam är ju bl.a. den i särklass "bästa" och minst osunda DRM-plattformen).

Men, min poäng kvarstår, så länge enda källan är Phoronix (och det verkar även vara därifrån bilderna kommer) så litar jag lika mycket på detta som jag gör på en godtycklig aftonbladet-artikel (tidningen som uppfinner befolkade planeter mellan Venus och Jorden). Detta kan vara allt från fullständig sanning, via uppriktigt missförstånd, till rent påhitt, givet källan.

Lite mer OnT: Jag tror inte detta kommer ha någon större direkt effekt. Steam i all ära, men det viktiga är givetvis spelen, och även om Valve själva producerar en hel del riktigt bra spel så kommer ingen Windows-gamer byta så länge det inte är ett avsevärt mycket större utbud än Valve-spel. Speciellt inte då Valve-spel generellt funkar rätt bra i Wine redan, så de gamers som nöjer sig med dessa och är intresserade av att köra en Linux-desktop nog redan gör det.
På lång sikt kan det givetvis vara oerhört viktigt, om det visar sig vara en trendbrytare som får saker i rullning.
Citera
2012-04-25, 17:47
Medlem
Sproxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Absolut. Det finns även bilder på bigfoot och dissikerade rymdvarelser i Area 52.

--snip--

Men, min poäng kvarstår, så länge enda källan är Phoronix (och det verkar även vara därifrån bilderna kommer) så litar jag lika mycket på detta som jag gör på en godtycklig aftonbladet-artikel (tidningen som uppfinner befolkade planeter mellan Venus och Jorden). Detta kan vara allt från fullständig sanning, via uppriktigt missförstånd, till rent påhitt, givet källan.

Jag håller inte med om din jämförelse om bilderna på Bigfoot osv. Tror du på fullaste allvar att Phoronix skulle ha någon dold agenda bakom detta, och medvetet lura folk? De annonsintäkter de får in på detta "scoopet" skulle förloras illa kvickt då förtroendet för sajten skulle rasa, och det är en rätt väletablerad sida.

Det finns tydliga (alltså inte suddiga eller osäkra) bilder på datorer som kör Left 4 Dead 2 på Ubuntu 11.10.

Reportern har själv blivit inbjuden till Valve, och har själv fått se mycket av arbetet och även testat programvaran.

Jag vet att reportern i fråga skrev en kanske lite för sensationell artikel om just detta ämne för ett år sedan, men nu är det mer konkret.

Man måste vara mycket konspiratoriskt lagd om man tvivlar på detta. Sen att du även köper att idén att Valve skulle göra detta, ja då blir det för mig obegripligt att du tvivlar på detta.

Om Steam för Linux släpps eller inte är fortfarande inte klart, det är fortfarande Vaporware tills det kommer ett officiellt uttalande av Valve. Men det allra mesta tyder på att utvecklingen är i full gång, och att Steam troligen är på väg.

OT: Jag tror att Valve ser negativt på hur utvecklingen sker på Windows (kolla bara 8an) samt Mac (Mac App Store).

Tror de som första steg släpper sin klient till Linux, för att sedan kanske göra en egen lösning (Steambox?), för att stå emot konkurrensen från Microsoft och Apple.
Citera
2012-04-26, 11:37
Medlem
Themelois avatar
Det var väl på tiden då Steam har börjat förstå att folk vill helt enkelt sluta betala skatt till microsoft och frigöra sig från Microsofts tyranni. Linux har ett stort potential och kan bli nästa gen gamer platform. Mac har fåt steam men den kommer aldrig att bli en gamer platform utan bara en "fancy-face" och inget annat.
Citera
2012-04-26, 11:53
Medlem
Torvpipas avatar
det känns som att Gaben har gnu/linux .deb som uppvärmning sen blir det kanske Linux Android..de som faktiskt betalar mest på humble bundle är ju dom som kör med fri programvara.
Citera
2012-04-26, 20:01
Medlem
FlyingMachines avatar
En långt mer intressant läsning är artikeln hos Phoronix själva. Komplett med bilder och hela faderullan.

Valve har arbetat på klienten sedan långt tillbaka, men har nu, som jag uppfattar det, börjat anställa fler och fler till utvecklingen av Linux-klienten. Bland annat gick de ut och sökte OpenGL-kunniga samt kernel hackers tidigare i månaden (varav åtminstone den första tjänsten har blivit ansatt).

Om vi i sann IDG-anda ska spekulera lite, så tror jag att en betaversion släpps innan årsslutet. Får de bara igång produktionen på riktigt lär det inte vara något problem. Däremot kommer det dröja ett bra tag innan Wayland kommer att slå igenom (senaste version är 0.85, och där är en lång väg kvar till 1.0). Prestandavinsten kommer dock otvivelaktigt medföra ett ökat intresse för Linux som spelplattform.
Citera
2012-04-27, 12:24
Medlem
Themelois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlyingMachine
En långt mer intressant läsning är artikeln hos Phoronix själva. Komplett med bilder och hela faderullan.

Valve har arbetat på klienten sedan långt tillbaka, men har nu, som jag uppfattar det, börjat anställa fler och fler till utvecklingen av Linux-klienten. Bland annat gick de ut och sökte OpenGL-kunniga samt kernel hackers tidigare i månaden (varav åtminstone den första tjänsten har blivit ansatt).

Om vi i sann IDG-anda ska spekulera lite, så tror jag att en betaversion släpps innan årsslutet. Får de bara igång produktionen på riktigt lär det inte vara något problem. Däremot kommer det dröja ett bra tag innan Wayland kommer att slå igenom (senaste version är 0.85, och där är en lång väg kvar till 1.0). Prestandavinsten kommer dock otvivelaktigt medföra ett ökat intresse för Linux som spelplattform.

Fyfan det här låter för bra för att vara sant om steam släpps till linux kommer många windows användare dra sig ur den sjunkande skeppet mer och mer
Citera
2012-04-29, 00:57
Medlem
FlyingMachines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Themeloi
Fyfan det här låter för bra för att vara sant om steam släpps till linux kommer många windows användare dra sig ur den sjunkande skeppet mer och mer
Nja, det tvivlar jag på. Vad jag däremot tror kommer att ske är att en större del av de som dualbootar kommer att dumpa Windows för evigt. Det vill säga de som spelar enbart de stora Steam-distribuerade spelen.

Det finns fortfarande så otroligt många spel som aldrig kommer att portas till Linux, av vilka inte alla fungerar ens i Wine/dylikt. Jag har själv aldrig ens försökt mig på att spela något Windows-spel i Wine, utan jag kör dualbootar fortfarande Windows för att kunna spela problemfritt, trots många års flitigt Linux-användande. Det som skulle krävas för att folk skulle migrera är alltså att nya spel portas till Linux, för att i framtiden till och med utvecklas primärt till Linux.
Citera
2012-07-18, 02:52
Medlem
FlyingMachines avatar
En trevlig nyhet angående Steam på Linux: Valve har startat en officiell blogg för utvecklingen för Linux-system

Tillika diskuterar Phoronix hur Steam för Linux kommer att påverka Linux framtid (artikel här), vilket jag själv också har gått och grubblat över ett bra tag. Phoronix är inne och snuddar vid att Valve direkt kommer att gå in och bidra med kod till diverse öppna källkodsprojekt som är viktiga för spelindustrin (exempelvis drivrutiner). Personligen tror jag snarare att allt eftersom Linux blir attraktivare som spelplattform, kommer grafikkortstillverkarna själva att satsa mer på sina proprietära drivrutiner som en följd av tryck utifrån - dels från användaren, men även från Valve och likartade företag.

Hur som helst, mycket trevligt initiativ från Valves sida. Dessutom ges en kort presentation över de utvecklargänget som för tillfället består av elva Linux-entusiaster.
Citera
2012-07-18, 08:11
Medlem
ganglere2s avatar
Linux kan mycket väl slå igenom hos medelsvensson fast då måste det nog säljas färdiginstallerat i datorer. Tyvärr så har Microsoft kontroll över vår del av världen. I ex.vis Östeuropa och Sydostasien så säljs det datorer med Linux förinstallerat i nästan alla elektronikbutiker.
Spel är viktigt för många och trots att det finns massor med spel till Linux så är det en brist. Kommer det fler stora kommersiella spel portade till Linux så är det givetvis bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in