Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-08, 09:03
  #937
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 120311
Hur överlever ni vardagen? går ni runt med en ständig oro av att det helt plötsligt ska hända något som gör att ni måste fly för era liv?

Den som är förberedd har större chans att överleva. MSB vill att man ska förbereda sig för min 72 timmar men beräknar att strömmen troligen blir borta 4 - 6 veckor i den stundande kollapsen. Tänk ett scenario som inte är helt otroligt vid ett längre strömavbrott, De flesta utanförskaps områden i de större städerna kommer förvandlas till rent krigstillstånd då maten tar slut efter tre dagar, 4 dagar utan vatten dör barn och äldre som flugor, sjukdomar bryter ut. Anarkin ett faktum där den starkaste överlever. Med det primitiva tänk de flesta som Bor i dessa områden har, blir det till att skydda sin familj med våld, om man inte har hunnit undan. I de mer välbärgade områden finns inte den grundläggande överlevnads instinkten då dom tror att någon annan löser deras problem. Dom stryker med dom med. Vem och varför är inte intressant i detta läget, men vi importerar fienden som avskyr oss och hatar vårt samhälls struktur. öppna ögonen och förbered dig eller räkna med att du inte klarar dig.

Fakta: det sker varje dag attacker mot vår samhälls struktur. Bara man vill se dom.
Sabotage mot reservkraft, elnät, rakelsystemet. Sjukhus, polis och brandförsvar går på knä av resursbrist. Hela organisationer urholkas av besparingar. Och inte minst vårt militära försvar.

I händelse av krig finns det skyddsrum för ca 7 milj svenskar, men ingen reserv av mat eller vatten.
Ca 3 milj invånare saknar skydd.

Alla svenska myndigheter har fått order om att förbereda sig för krig eller "händelse av stor vikt".
Svensk militär stabsfunktion är numera utplacerade på respektive förband, inte decentraliserade som dom var för ett års sedan. Poliser och civilanställda är numera krigsplacerade vid sitt tjänsteställe. Kommuner är ålagda att informera sina invånare om 72 timmars regeln, vilket oftast har resulterat i en liten notis på respektive web plats som alla läser.....

Stat och kommun förbereder sig för "händelse av stor vikt", men hur många invånare är medvetna ??

Natostyrkor i Tyskland övar strid i bebyggelse mot mål städer som Visby, Malmö, Kalmar, Hälsingborg m.m

Ja jag och min familj sover gott för vi är förberedda med mat, vatten, vapen och annan utrustning. Utrustning som man samlat på sig under en tid och inte tar någon större plats, lätta att ta med vid akutsituation.
Citera
2017-06-08, 09:06
  #938
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loqita
Ja, alltså, om det verkligen handlar om en kris i vilken man behöver kunna klara sig själv under 72 timmar (som är situationen samhället rådet oss att hantera här, det är exemplet) så kommer jag inte att lämna min lägenhet. Hjälp skulle alltså anlända efter 72 timmar. Så då handlar det ju om att själv ha mat, värme, ljus och vatten under 72 timmar. Det låter ganska enkelt, inte sant, men jag har faktiskt inte tillräckligt av något i min lägenhet för att hålla värmen under 72 timmar fryskall vinter, eller tillräckligt med vatten etc...

Det kommer ingen hjälp efter 72 timmar. MSB tror inte svensken är mottaglig för en längre tid än 72 timmar. Där av tidsgränsen. Tyska myndigheter rekommenderar minst en vecka...
Citera
2017-06-08, 09:14
  #939
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UrbanSpaceman3
Lagra vatten i vanliga vita plastdunkar 5, 10, 25 liters....vad ska man ha för utbytesintervall på det för att vara säker? Bästa lagringsförhållande? Finns det bättre alternativ?

Beställde en sån här, fungerar kanon, renar ca 2000 l vatten innan man måste rengöra.
https://www.wish.com/m/c/585110aa02c68555428e96d0

Då slipper man släpa på tunga dunkar.
Citera
2017-06-08, 09:43
  #940
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atlas.
Funderar på viket det effektivaste sättet att bevara värmen från ljus egentligen är.

Det finns ju gott om billiga värmebevarande konstruktioner i likhet med denna:

http://www.tradera.com/item/340963/2...h-ljushallare-

Effektivisering av värme och fler ljus..

Utmanar ljuslyktor en fotogenlampa i effektivitet?

Jakt: Kaniner och höns är ju oslagbart. Men det är väl inte realistiskt att många sitter
med dessa i sina bostäder när en eventuell apokalyps inträffar.

Pilbågar snaror och nät förvarar man ju med en annan lätthet.

Om du är själv i skogen en kall natt kan du gräva ett hål i marken där du stoppar ner ditt värmeljus, naturligvis med en liten luftkanal som går snett ner i hålet, har man sen en typ rejäl regnrock att krypa under blir det tillräckligt varmt för att överleva, samt att ljusskenet inte syns utåt.
Citera
2017-06-09, 16:48
  #941
Medlem
Vi har sparat torrfoder, lite konserver, mängder utav värmeljus. Men så har vi föräldrar som inte kan lämna sina hem, de är lite sjuka och har svårt att röra sig. Hur mycket vatten behöver man ha i frysen per person? Och vad använder man för sorts element i flerfamiljshus. Anta att elen går, vattnet försvinner och kan ha blivit förgiftat? Min radio är en liten med hörlurar bl a därför att den är väldigt batterisnål.
Citera
2017-06-17, 16:37
  #942
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av failuretoexist
Ta inte med mer än du kan ta upp i ett träd, Ett enkelt ordspråk.
Att preparera innefattar väl att göra ett förråd samt vara förberedd på det värsta, d.v.s. var din andemening i ordet något irrelevant för mitt inlägg du citerade.

Jag har på senaste köpt div. handverktyg av värde för mek.verkstad åt cyklar & kärror, nya världens transportmedel...
Citera
2017-07-08, 20:36
  #943
Medlem
Asklords avatar
Förslag på vapen om man inte har jägarexamen? Får man nöja sig med knivar och luftgevär för att försvara sin mark när de oförberedda ska plundra?
Citera
2017-07-08, 20:48
  #944
Medlem
[quote=PhasersOnFunk|37017580]Är det några här på FB som förbereder sig på zombie-NWO-Rymdödle-Pandemic-apockalopsen?

Man kan tex lagra massa mat och träna strid ute på vischan om man har hus.

http://www.youtube.com/watch?v=JvHkUbJJQpU

Man kan gräva ner PVC tuber i skog och mark.

http://www.youtube.com/watch?v=GUogy...eature=related

Där Sverige ligger rejält efter är ju på vapenfronten. Jävla kommunistisk randstat vi lever i. Kolla här vad fräcka grejer Southernprepper1 har!

http://www.youtube.com/watch?v=dOyEVOxnPfE

Här är en engelsman (lite mer vår situation) som visar sin "Bug out bag".

http://www.youtube.com/watch?v=5RF5femVwIo

Så. Vad kan vi svenskar göra för att överleva samhällets totala sönderfall? Vad kommer DU göra? Jag funderar på att börja pyssla lite med detta och vill höra ifrån andra som är inne på samma tankegångar. Kan ju vara en kul hobby.

Kom ihåg! Any plan is better than no plan at all.

Hur skyddar vi oss och överlever när the shit hits the fan?[/QUOTE
Man gör upp en plan, går med i någon preppersgrupp, sen börjar det roliga med att planera, lägga upp förråd, fixa ett alternativt ställe att fly till med familj och vänner, gå någon kurs, läsa på mycket.
Citera
2017-07-08, 20:53
  #945
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tradgudarsland
Vi har sparat torrfoder, lite konserver, mängder utav värmeljus. Men så har vi föräldrar som inte kan lämna sina hem, de är lite sjuka och har svårt att röra sig. Hur mycket vatten behöver man ha i frysen per person? Och vad använder man för sorts element i flerfamiljshus. Anta att elen går, vattnet försvinner och kan ha blivit förgiftat? Min radio är en liten med hörlurar bl a därför att den är väldigt batterisnål.
Man samlas i en villa som är lämplig att försvara, håller sig till max två rum, häng filtar mm vid fönstren, sover i samma rum för vämens skull. Vatten räkna med min 2,5 liter per person och dygn. Tänk på att matlukt drar till sig andra hungriga... vapen ett måste.
Citera
2017-07-15, 20:28
  #946
Medlem
Dennos avatar
Jag och min sambo flyttade ut i skogen till ett torp utan el och indraget vatten.
Vi har så smått börjat odla och skapa en köksträdgård som vi hoppas skall kunna livnära oss nästan hela året inom något år eller två.

Än så länge rullar det på bra. Även om vi har mycket att fixa.
Citera
2017-07-24, 18:05
  #947
Medlem
Asklords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denno
Jag och min sambo flyttade ut i skogen till ett torp utan el och indraget vatten.
Vi har så smått börjat odla och skapa en köksträdgård som vi hoppas skall kunna livnära oss nästan hela året inom något år eller två.

Än så länge rullar det på bra. Även om vi har mycket att fixa.

Är tanken att ni ska bo där 24/7 eller är det som ert BOL?
Om ni ska odla så att ni kan livnära er hela året så kommer ni få säga upp er tillslut, för det kräver sin tid.

Menar inte att vara dryg utan jag önskar er all lycka och att ni kommer trivas med ert mer självständiga liv.
Citera
2017-07-24, 20:16
  #948
Medlem
Dennos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asklord
Är tanken att ni ska bo där 24/7 eller är det som ert BOL?
Om ni ska odla så att ni kan livnära er hela året så kommer ni få säga upp er tillslut, för det kräver sin tid.

Menar inte att vara dryg utan jag önskar er all lycka och att ni kommer trivas med ert mer självständiga liv.

Yes vi bor här 24/7 redan.
Som du säger tar odling tid. Vi är dessutom nybörjare så vi tar små steg i taget.
Vi får se vart vi landar till slut.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback