Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-29, 15:34
  #901
Medlem
knekt sparvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atlas.

Har tidigare läst något i stil med "bug-out bag".

Avser det uttrycket grundläggande förnödenheter som man kan bära på ryggen?
Jag ser en bugout bag som något lite större och mer planerat. Min väska som jag alltid släpar på räknar jag som en INCH-bag (I'm not coming home bag). Där har jag allt bra-att-ha-skit som jag kan få med upp i ett träd utan större problem.
Citera
2017-04-09, 10:59
  #902
Medlem
Finns det nagra här, som preppar med tanke pa ett kärnvapenkrig? Som har tagit med det i beräkningen, att det k a n bli ett verkligt scenario?

Med tanke pa USA:s aggressiva militära aktiviteter, haller jag ett kärnvapenkrig för inte uteslutet inom överskadlig tid.

Finns skyddsbunkrar i Sverige? Och var? Har ni koll pa det?
Citera
2017-04-10, 17:05
  #903
Medlem
flyer1s avatar
Jag förstår inte varför vissa preppers har vatten lagrat och måste byta det med jämna mellanrum. I Sverige har vi så gott om sjöar och vattendrag så det är ju inte kaos om det inte längre kommer rent vatten ut vattenkranen.

Jag kan förstå att vissa amerikanska preppers som bor långt från naturliga vattenkällor lagrar vatten men här i Sverige ? Upplys mig gärna. Jag känner en yrkesmilitär som tyckte man skulle ha lite lagrat färskvatten hemma för vid krig kan vattensystemen slås ut, men för mig känns det mer relevant ha några tomma 20 liter dunkar hemma, och nån dunk bilbränsle. Så man kan besöka närmsta sjö vb.

Men det är klart ska man förvara tomdunkar hemma så kan de ju lika gärna vara fyllda.

Ska man nu lagra drickbart kanske öl är en bra ide? Alkoholen gör väl att hållbarheten blir bra och sen kan man ha nått att glädja sig med om katastrofen ändå kommer, eller då man pga hållbarhetstidens utgång måste byta sina föråd
Vodka måste ha oslagbar hållbarhetstid, sen kan det ju användas för sårrengjöring och desinfektion också, nu har jag en bra anledning shoppa loss på systemet

Har ni andra tankebanor ?
Citera
2017-04-10, 17:19
  #904
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Jag förstår inte varför vissa preppers har vatten lagrat och måste byta det med jämna mellanrum. I Sverige har vi så gott om sjöar och vattendrag så det är ju inte kaos om det inte längre kommer rent vatten ut vattenkranen.

Nu är jag ingen prepper, men om vatten, vägar och transporter slås ut är det inte så lätt att ta sig till en sjö. Bor du i en storstad kan det vara långt till närmaste sjö, och sjövatten nära storstäder och ofta inte så nyttigt.

Bor du ute i skogen och har en stor sjö som granne är det ju en helt annan sak.
Citera
2017-04-10, 18:59
  #905
Medlem
knekt sparvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Jag förstår inte varför vissa preppers har vatten lagrat och måste byta det med jämna mellanrum. I Sverige har vi så gott om sjöar och vattendrag så det är ju inte kaos om det inte längre kommer rent vatten ut vattenkranen.

Jag kan förstå att vissa amerikanska preppers som bor långt från naturliga vattenkällor lagrar vatten men här i Sverige ? Upplys mig gärna. Jag känner en yrkesmilitär som tyckte man skulle ha lite lagrat färskvatten hemma för vid krig kan vattensystemen slås ut, men för mig känns det mer relevant ha några tomma 20 liter dunkar hemma, och nån dunk bilbränsle. Så man kan besöka närmsta sjö vb.

Men det är klart ska man förvara tomdunkar hemma så kan de ju lika gärna vara fyllda.

Ska man nu lagra drickbart kanske öl är en bra ide? Alkoholen gör väl att hållbarheten blir bra och sen kan man ha nått att glädja sig med om katastrofen ändå kommer, eller då man pga hållbarhetstidens utgång måste byta sina föråd
Vodka måste ha oslagbar hållbarhetstid, sen kan det ju användas för sårrengjöring och desinfektion också, nu har jag en bra anledning shoppa loss på systemet

Har ni andra tankebanor ?
Bra att ha innan kommunernas dunkar kommer ut (om de gör det). Sedan kan det hända något så att vattnet i närliggande sjöar blir kontaminerat.
Citera
2017-04-19, 23:52
  #906
Avstängd
BossNiggers avatar
Vad tror ni om denna torrvara: http://www.fragancia.se/images/Pasta-Al-Pesto.jpg

Metallfoliepåsar. Skulle ni äta en sån här 2-3 år efter datumstämpel?

Jag(och ett par till) provade i går Eldorado pulvermos som var ett år för gammalt. Helt ok, inga konstigheter än.
Citera
2017-04-20, 20:01
  #907
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BossNigger
Vad tror ni om denna torrvara: http://www.fragancia.se/images/Pasta-Al-Pesto.jpg

Metallfoliepåsar. Skulle ni äta en sån här 2-3 år efter datumstämpel?

Jag(och ett par till) provade i går Eldorado pulvermos som var ett år för gammalt. Helt ok, inga konstigheter än.
Jag åt en burk mutti hela tomater på konserv i helgen som gick ut 2014. Det var inga fel på den, innehållet var som det brukar och smakade fint.
Så, den var 3 år gammal och så vet jag inte hur lång hållbarhet den hade innan det så att säga.
Citera
2017-04-22, 09:01
  #908
Medlem
GekkoBleus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag åt en burk mutti hela tomater på konserv i helgen som gick ut 2014. Det var inga fel på den, innehållet var som det brukar och smakade fint.
Så, den var 3 år gammal och så vet jag inte hur lång hållbarhet den hade innan det så att säga.

Det är ju så, det heter 'bäst före' och inte 'oätbart efter', sålänge det är lufttätt och svalt förvarat.
Varmrökt torkat kött har oväntat god hållbarhet också, särskilt om du vakuumförpackat det.
Saltat, rökt/torkat och syltat håller ofta bra, är min erfarenhet. Honung är en fantastisk resurs som många missar, vit svensk honung och rapsolja är helt fantastiska resurser även för annat än matlagning.

Det man ska passa sig för är läkemedel/kemikalier, det finns ofta en övertro på hållbarhet för tabletter i lufttäta stanniol-förpackningar. Läs och följ slaviskt vad som står på packsedeln.
Citera
2017-04-23, 23:32
  #909
Medlem
hej på er preppers! läst mycket om Bob och Bol i denna tråden men nu till min fråga, någon här som har tänkt på ett mobilt boende vid shtf som husbil,segelbåt?. mvh
Citera
2017-04-24, 13:36
  #910
Medlem
Att "preppa" verkar vara en hobby.

När domedagen kommer så är det ni körda oavsett.
Citera
2017-04-24, 16:46
  #911
Medlem
buckeyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av villsegla
hej på er preppers! läst mycket om Bob och Bol i denna tråden men nu till min fråga, någon här som har tänkt på ett mobilt boende vid shtf som husbil,segelbåt?. mvh

problemet med mobilt boende, kanske med undantag for segelbat, ar att det kravs bransle. Bransle tar mycket plats, vager mycket, forbrukas snabbt, knepigt att lagra, osv. Tank dig sen att underhalla en bil, bat, cyckel med reparationer under langre tid nar utbudet av reservdelar ar nast intill obefintligt.
Citera
2017-04-30, 07:30
  #912
Medlem
Intressant novell som kan läsas gratis online, inledningen är väldigt tankeväckande :

Citat:
An ounce of prevention is worth a pound of cure. A stitch in time saves nine. A little preparation is a whole lot better than a shit-load of sorry.

He should have known better. It wasn’t like he was ignorant. (As if ignorance was an excuse. He knew it wasn’t.)

He was a book-junkie and a compulsive net-surfer. Over the years he’d read hundreds of PAW stories and prepper articles. They would have motivated any normal man and steered him into safer places and better situations.

In plenty of time.

He should have done better. He could have.

Coulda, woulda, shoulda. The after-the-fact mantra of the terminally stupid and tirelessly lazy.

He had done almost nothing.

Now he was out of time and completely unprepared.

https://www.zombiehunters.org/forum/...f=113&t=119180
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback