Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-04-24, 13:22
  #1
Medlem
Jag kommer snart att börja frilansa hos bland annat ett amerikanskt företag, som översättare för undertexter. Det är upp till mig själv att betala in skatten, naturligtvis. Jag har kollat runt på bolagsverket.se och verksamt.se, och där finns bra information om jag bestämt mig för att starta en enskild firma. Men det jag egentligen undrar över är:

1. Är det ända sättet att kunna betala in skatten, att fixa F-skatt (alltså, starta EF)?

2. Betalningarna från detta företaget kan ske via checkar eller överföring till bankkonto. Eftersom jag är studernade handlar detta bara om att jobba in lite extra pengar, så vad händer om jag inte betalar in någon skatt alls dom första månadera? Går det att betala in skatt i efterhand, eller kommer det aldrig ens att upptäckas?

Är förövrigt bosatt utomlands ram till sommaren, men folkbokförd i Sverige så jag antar att det inte spelar någon roll?

Tacksam för svar!

Mvh
Citera
2012-04-24, 13:36
  #2
Medlem
Bongomans avatar
Företagande och studier går inte alls ihop. Om du har studiemedel från CSN finns alltid risken att de drar in eller kräver åter allt du fått och sedan ska du bevisa att de har fel. Är det bara enstaka uppdrag så är ett av alla dessa "hyra F-skatt" bättre. Då har du svart på vitt på vad du tjänar. Dessutom kan du dra av en dator och lite annat smått där.
Citera
2012-04-24, 16:16
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Företagande och studier går inte alls ihop. Om du har studiemedel från CSN finns alltid risken att de drar in eller kräver åter allt du fått och sedan ska du bevisa att de har fel. Är det bara enstaka uppdrag så är ett av alla dessa "hyra F-skatt" bättre. Då har du svart på vitt på vad du tjänar. Dessutom kan du dra av en dator och lite annat smått där.

Okej, sökte på Google och hittade några företag erbjöd tjänsten "att hyra en arbetsgivare", bla www.bolagsbolaget.se och www.frilansfinans.se.

Är det någon som har erfarenhet av dessa tjänster? Information finns ju på deras hemsidor, men en trejde parts åsikter är alltid intressanta.

Vad jag förstår så har Frilans Finans bara möjlighet att fakturera kunder, men utifall betalningen sker via Paypal, eller om företaget automatiskt betalar ut fakturorna till mitt konto?
__________________
Senast redigerad av Mland 2012-04-24 kl. 16:50.
Citera
2013-12-04, 19:20
  #4
Medlem
Jestermedgesters avatar
Har snarlik situation här. Har börjat jobba lite hemifrån åt ett företag i Storbritannien. Pluggar för tillfället samtidigt som jag får bostadsbodrag från FK. Kan det bli massa tjafs av detta om jag drar in typ 2000 extra i månaden? Måste jag ringa FK och säga upp bostadsbidraget då jag fått mer i inkomst per månad? Eller går det göra en fuling?

Edit: Får betalt via PayPal förresten.
Citera
2013-12-05, 13:41
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Företagande och studier går inte alls ihop. Om du har studiemedel från CSN finns alltid risken att de drar in eller kräver åter allt du fått och sedan ska du bevisa att de har fel. Är det bara enstaka uppdrag så är ett av alla dessa "hyra F-skatt" bättre. Då har du svart på vitt på vad du tjänar. Dessutom kan du dra av en dator och lite annat smått där.
Det går alldeles utmärkt att starta och driva företag under tiden man studerar. Det gäller bara att man planerar lite om man har en företagsform där din vinst i företaget är lika med din lön(F-skatt, EF och HB). Nu var det ett tag sedan jag studerade, men taket för hur mycket man får tjäna utan att det påverkar studiemedlen har väl höjts ganska rejält på sistone så det bör inte vara något problem om du inte tjänar ganska mycket. Sedan är det ju bara vinsten som räknas så man kan ju alltid köpa lite grejer om drar in för mycket pengar.

Jag skulle nog säga att det allra bästa tillfället för att starta eget är under studietiden. Man har oftast ganska mycket tid(beroende på utbildning givetvis), man har tillgång till massa gratis hjälp och man har stora möjligheter till att nätverka och knyta de kontakter man behöver.

Vad du menar med "hyra F-skatt" vet jag inte riktigt, men min gissning är att du menar egenanställning. Det innebär att du fakturerar via ett annat bolag. Det bolaget tar då en procentsats på allt du fakturerar och betalar därefter ut allt som lön till dig och sköter allt med skatter och avgifter. Det blir mer som en provisionsbaserad anställning än ett företag. Säljer man tjänster i mindre skala är det ett väldigt bra och enkelt sätt att komma igång.
Citera
2013-12-05, 14:37
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Företagande och studier går inte alls ihop. Om du har studiemedel från CSN finns alltid risken att de drar in eller kräver åter allt du fått och sedan ska du bevisa att de har fel. Är det bara enstaka uppdrag så är ett av alla dessa "hyra F-skatt" bättre. Då har du svart på vitt på vad du tjänar. Dessutom kan du dra av en dator och lite annat smått där.

det är inga problem med att hantera företagande och studier, se bara till att ditt resultat minskat med egenavgiften hamnar väl under fribeloppet. om du tjänat "för mycket" är det bara att använda periodiseringsfond och/eller expansionsfond för att sänka din inkomst av näringsverksamhet...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback