• 1
  • 2
2012-04-24, 10:12
Medlem
Bussmekanikerns avatar
Kan någon förklara för mej var i H-E alla Ford Scorpio har tagit vägen ?!?! För bara något / några år sedan vimmlade det av dem på b.la blocket, men de verkar ha krympt ordentligt i antal ( har de blivit tvångsskrotade, tro ? )

Framförallt är det den attraktivare sedanmodellen ( http://www.bilgaraget.se/ford/scorpio/446189 ) som har blivit ovanlig, och den fula, "vanliga" Scorpion ( sk "halvkombi`n" ) kryllar det dock fortfarande av, men den modellen är så groteskt ful så den är utesluten !!

Har någon här någon vettig förklaring eller annan hållbar teori så skulle jag vara tacksam !!
Citera
2012-04-24, 10:19
Medlem
zpenk781s avatar
dom har rostat sönder i den mån att de alla imploderat och försvunnit, thats the story
Citera
2012-04-24, 10:58
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zpenk781
dom har rostat sönder i den mån att de alla imploderat och försvunnit, thats the story

Ja dom var ganska benägna att rosta sönder, vill jag minnas.
Citera
2012-04-24, 11:00
Medlem
FarbrorKjells avatar
Skrotade, får vi hoppas, saknade av väldigt få.
Citera
2012-04-24, 11:04
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zpenk781

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Ja dom var ganska benägna att rosta sönder, vill jag minnas.

Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKjell
Skrotade, får vi hoppas, saknade av väldigt få.
Så är det!
Står dock en Scorpio inte långt ifrån gatan där vi bor. Det är en gammal gubbe som äger den. Ser ut att var i hyfsat skick förrutom lacken på taken och bakluckan som har krackelerat helt och ser ut som ormskinn. Kanske bilen hette "Snakeskin edition"?
Citera
2012-04-24, 12:24
Medlem
provocative77s avatar
Ford var inte kända att göra kvalitet innan de köpte en svensk firma som de kunde stjäla av. Så anledningen till att du inte ser så många Scorpio beror helt enkelt på att det inte finns så många kvar.
Det där var en skitbil som var helt underbar att åka i när den var hel. Synd att de hade så risig kvalitet då det faktiskt var en trevlig bil.
Citera
2012-04-24, 12:28
Medlem
Jag har sett en och annan turk köra runt i skrotiga exemplar, men visst börjar de vara utrotningshotade.

Ford är väl inte kända för att göra kvalitetsbilar precis, men jag minns hur läcker design jag tyckte de hade när de kom på 80-talet. Helt obegripligt idag.
Citera
2012-04-24, 14:04
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Ford var inte kända att göra kvalitet innan de köpte en svensk firma som de kunde stjäla av. Så anledningen till att du inte ser så många Scorpio beror helt enkelt på att det inte finns så många kvar.
Det där var en skitbil som var helt underbar att åka i när den var hel. Synd att de hade så risig kvalitet då det faktiskt var en trevlig bil.
De är inte kända för någon vidare kvalitet nu heller.
Citera
2012-04-24, 14:36
Medlem
FarbrorKjells avatar
Det var länge sedan jag hade Ford, men då hette de Cortina, Corsair och Taunus.
Citera
2012-04-24, 14:40
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
De är inte kända för någon vidare kvalitet nu heller.
Åja. Kvaliteten är mkt bättre i dag. Har ägt många Fordar genom åren o alla har varit skit.
Är numer delägare i en Focus-00 som går som en klocka. Allt jag kan gnälla över är rosten i plåtar. Chassiedelar däremot är helt ok. Hade inte brytt mig om rosten om jag inte har en ett år yngre Volvo att jämföra med.
I dag hör iaf inte jag någon som gnäller om sina Fordar.
Däremot så är ju körglädjen kass. Vägrar Focus utanför tätbebeygt område
Citera
2012-04-24, 15:37
Medlem
Bussmekanikerns avatar
Tack för era svar, det var dock det här som jag befarade !! Att snart varenda Ford Scorpio är endast ett minne blott...
Citera
2012-04-24, 16:07
Medlem
moles avatar
Hur var det med motorn? Var inte 2.9:an en bra motor?
Annars var väl Scorpion en bil som antingen brann upp eller rostade sönder.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in