Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2012-05-03, 18:12
  #61
Medlem
DrTestosterons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuss-i-lago
Problemet är ju just det att det antingen bagatelliseras eller alternativt demoniseras just nu. Det kommer ju inte förändras om vi fortsätter på samma spår - där både de som använder cannabis sunt och osunt lever i skymundan. Det är ju på samma sätt djungelns lag som gäller just nu, finns ingen kontroll, cannabis:et flödar faktiskt fritt för de flesta som vill ha det.

Och visst, det kanske skulle ta ett tag innan normer och regler utvecklats klart, men det utvecklas ju definitivt inte i nuläget.

Det är just därför jag tänker att en öppen och ärlig diskussion om droger är på sin plats snarare än att skrika legalisering just i skedet då cannabis börjar få ett riktigt starkt fotfäste i Sverige. I USA har dom kört med cannabis-humor i 10-15 år där cannabis porträtterats som en hyfsat latjo drog men humor visar alltid båda sidorna av myntet. Där går det åt rätt håll(sakta men säkert).
Citera
2012-05-04, 08:19
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrTestosteron
Det är just därför jag tänker att en öppen och ärlig diskussion om droger är på sin plats snarare än att skrika legalisering just i skedet då cannabis börjar få ett riktigt starkt fotfäste i Sverige. I USA har dom kört med cannabis-humor i 10-15 år där cannabis porträtterats som en hyfsat latjo drog men humor visar alltid båda sidorna av myntet. Där går det åt rätt håll(sakta men säkert).

Har också tänkt på att många serier i USA kör cannabis-humor. När Two and a half men till och med kör med skiten börjar man ju undra när dom ska låta oss rökare gå utan koppel i Sverige.
Citera
2012-05-07, 21:21
  #63
Medlem
lolnollkolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Min frånvaro stiger när jag trappar ner på gräset. Om det har att göra med gräset låter jag dock vara osagt men det är något jag märkt. Tror detta är väldigt inviduellt, bör dock nämnas att jag aldrig röker under skoltid.

du röker visst under skoltid. IAF NU!
Citera
2012-05-07, 21:26
  #64
Medlem
pellesvansloess avatar
NEJ, man ska inte röka eller vara hög under skoltid/arbetstid. Man ska inte köra påverkad, precis som man inte kör påverkad av alkohol.

Borde cannabis legaliseras under samma regler som alkohol? - Ja.

Jag själv rökte en del under min skoltid och nu när jag ser tillbaks på det var jag väldigt inaktiv och slö under den perioden.
Citera
2012-05-07, 21:30
  #65
Medlem
lolnollkolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herbiiish
Jag tror inte ålder spelar någon roll, visa klarar av att bruka cannabis bättre än andra. Därför är undervissning av cannabis som ett berusning preparat oerhört viktig. Ungdomar måste förstå att man inte dör av cannabis men också att man måste vissa respekt.

Jag började röka cannabis när jag var 13år och sket helt i livet fram till jag var 18. I efterhand förstår jag självklart att genom att röka så ung lekte jag med hela min framtid.

önskar att min 17 åriga pojkvän som rökt sen 14 års ålder kunde förstå hur han leker med sin framtid. Killen riskerar t.o.m att förlora den enda kvinnan han någonsin haft känslor för,, genom att ha börjat röka under veckodagar.. jag accepterar röka någon gång ibland, på helgen med mig, (iaf at han berättar för mig) men killen dissa mig totalt på vår halvårsdag för att röka på med sina vänner å vara med några wt tjejer ( i en av tjejeras lägenhet för att ev. sova över där) Han ville inte ens se mig under den dagen, inte i början iaf. Jag tror verkligen att rökat har påverkat honom, han är väldigt passiv när han är med mig och har en apatisk attityd till mig. Han säger att han älskar mig, men han visar det inte på något vis förutom med ord. jag får knappt ett leende varje vecka vi ses. han hånar mig ofta osv. Han drar helt fel beslut i helt fel sammanhang, å han ser det inte ens. Jag tror inte han riktigt har en korrekt verklighetsuppfattning om hur han beter sig mot mig. jämfört med hur han borde. Legalisering av cb skulle inte fungera. Staten vill ju ha monopol på sådana marknader och småglin skulle få tag på det lika lätt (om inte lättare) som dom får tag på alkohol. Det är fan skamligt att 12-14 åringar kan få tag på både alkohol och adra droger.
Citera
2012-05-08, 03:58
  #66
Medlem
Innan hjärnan är fullt utvecklad vid 25 års ålder är den extra sårbar för påverkan från droger. Vid tidig debut ökar risken för beroende och de psykosociala och psykiatriska bieffekter.

Om det skulle införas en lagstiftning som skulle legalisera eller avkriminalisera så skulle åldergränsen för att bruka drogen vara 25år.
Citera
2012-05-08, 13:25
  #67
Medlem
Osthuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lolnollkoll
önskar att min 17 åriga pojkvän som rökt sen 14 års ålder kunde förstå hur han leker med sin framtid. Killen riskerar t.o.m att förlora den enda kvinnan han någonsin haft känslor för,, genom att ha börjat röka under veckodagar.. jag accepterar röka någon gång ibland, på helgen med mig, (iaf at han berättar för mig) men killen dissa mig totalt på vår halvårsdag för att röka på med sina vänner å vara med några wt tjejer ( i en av tjejeras lägenhet för att ev. sova över där) Han ville inte ens se mig under den dagen, inte i början iaf. Jag tror verkligen att rökat har påverkat honom, han är väldigt passiv när han är med mig och har en apatisk attityd till mig. Han säger att han älskar mig, men han visar det inte på något vis förutom med ord. jag får knappt ett leende varje vecka vi ses. han hånar mig ofta osv. Han drar helt fel beslut i helt fel sammanhang, å han ser det inte ens. Jag tror inte han riktigt har en korrekt verklighetsuppfattning om hur han beter sig mot mig. jämfört med hur han borde. Legalisering av cb skulle inte fungera. Staten vill ju ha monopol på sådana marknader och småglin skulle få tag på det lika lätt (om inte lättare) som dom får tag på alkohol. Det är fan skamligt att 12-14 åringar kan få tag på både alkohol och adra droger.

Det är redan väldigt lätt att få tag på cannabis. Det är inte säkert att det skulle bli lättare att få tag i det om det legaliserades. Den kriminella marknaden skulle minska drastiskt (men inte försvinna) pga att folk skulle köpa cannabis legalt istället.
Citera
2012-05-08, 13:43
  #68
Medlem
svantarn88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Publicity
Innan hjärnan är fullt utvecklad vid 25 års ålder är den extra sårbar för påverkan från droger. Vid tidig debut ökar risken för beroende och de psykosociala och psykiatriska bieffekter.

Om det skulle införas en lagstiftning som skulle legalisera eller avkriminalisera så skulle åldergränsen för att bruka drogen vara 25år.

Om folk över arton år är medvetna om detta kan de upplysas på bipacksedeln eller på förpackningen, precis som vi gör idag med tobak. Men en åldersgräns på 25 är lika dumt som systembolagets tjugoårsgräns när det råder arton års gräns för krogen. Att åldersdiskriminera en enskild individ för att det anses vara för den egnas bästa är bara hyckleri. Kan man ta egna beslut som myndig ser jag inga hinder för att cannabis rimligtvis bör ha 18 års åldergräns när lagstiftningen luckras upp.
Citera
2012-05-09, 15:41
  #69
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svantarn88
Om folk över arton år är medvetna om detta kan de upplysas på bipacksedeln eller på förpackningen, precis som vi gör idag med tobak. Men en åldersgräns på 25 är lika dumt som systembolagets tjugoårsgräns när det råder arton års gräns för krogen. Att åldersdiskriminera en enskild individ för att det anses vara för den egnas bästa är bara hyckleri. Kan man ta egna beslut som myndig ser jag inga hinder för att cannabis rimligtvis bör ha 18 års åldergräns när lagstiftningen luckras upp.

Om jag hade varit 18 och läst det du skriver att det borde vara 18års gräns skulle jag tycka alla som säger att 20års gräns är bra var dumma i huvudet.
Men helt ärligt, när man är 20 har man gått ut skolan, man fixar inte skolan som CB missbrukare, inte en chans..

Å andra sidan kan man väl säga "Rök weed när du är 18", och sen får föräldrarna välja helt enkelt vad dom ska göra åt saken.

Det enda man kan göra är att informera så mycket som möjligt, dom som är smarta låter förmodligen bli weedet/håller det på en lagom nivå. Resten blir Sverigies bottenskrap som vi skattebetalare får dras med

När man är 18 är men inte vuxen, man är myndig, men inte vuxen. 20+ tror jag på.
Citera
2012-05-09, 19:30
  #70
Medlem
Osthuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svantarn88
Om folk över arton år är medvetna om detta kan de upplysas på bipacksedeln eller på förpackningen, precis som vi gör idag med tobak. Men en åldersgräns på 25 är lika dumt som systembolagets tjugoårsgräns när det råder arton års gräns för krogen. Att åldersdiskriminera en enskild individ för att det anses vara för den egnas bästa är bara hyckleri. Kan man ta egna beslut som myndig ser jag inga hinder för att cannabis rimligtvis bör ha 18 års åldergräns när lagstiftningen luckras upp.

Hyckleri och hyckleri... Det handlar om olika gränser beroende på vad det handlar om. Jag tycker dock inte det ska vara 25-års gräns, utan 20-års.

Bara för att man blir myndig vid 18 år så kanske man inte är mogen att röka cannabis. På samma sätt är det inte så att bara för att man blir byxmyndig vid 15 så kan man ta ansvar när man dricker alkohol. Det finns olika åldersgränser av en anledning.
Citera
2012-05-09, 19:33
  #71
Medlem
svantarn88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osthus
Det finns olika åldersgränser av en anledning.

Absurt med åldersdiskriminering tycker jag hursomhelst. Men jag tycker ändå det bör finnas för allas bästa. Jag är också en hycklare som du kan läsa i detta inlägg.
Citera
2012-05-09, 19:43
  #72
Medlem
Osthuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svantarn88
Absurt med åldersdiskriminering tycker jag hursomhelst. Men jag tycker ändå det bör finnas för allas bästa. Jag är också en hycklare som du kan läsa i detta inlägg.

Hyckleri är i princip omöjligt att undkomma i politik.
__________________
Senast redigerad av Osthus 2012-05-09 kl. 19:51.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback