Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-04-26, 22:23
  #601
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Köper detta, men vi har tack och lov lämnat detta bakom oss och är mer moderna och civilicerade idag. Man kan till och med påstå att i Sverige får kvinnor ha sex utanför äktenskapet flera gånger utan att hennes bror skäms. Får man det i Kurdinastan 2012 tror du?
Du kanske är mer modern och civiliserad idag, men det är inte textstycket som precis citerats. Det är ett påstått påbud från Gud till israeliter som ska följas som lag, om inte också kristna med tanke på:

Matteus 5:17
Tro inte att jag kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla.
Citera
2012-04-26, 22:27
  #602
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xbpa
Du kanske är mer modern och civiliserad idag, men det är inte textstycket som precis citerats. Det är ett påstått påbud från Gud till israeliter som ska följas som lag, om inte också kristna med tanke på:

Matteus 5:17
Tro inte att jag kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla.
Diskussionen om hur Gamla testamentet ska tolkas och förstås är verkligen något som splittrar.

Men i Sverige, och i Västeuropa, är de kristna som tar Gamla testamentet på allvar försvinnande få.
Citera
2012-04-26, 22:27
  #603
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xbpa
Du kanske är mer modern och civiliserad idag, men det är inte textstycket som precis citerats. Det är ett påstått påbud från Gud till israeliter som ska följas som lag, om inte också kristna med tanke på:

Matteus 5:17
Tro inte att jag kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla.

Nej textstycket är inte modernt efter dagens rådande ideal. Förstår inte vad du vill komma med dina bibelcitat?
Citera
2012-04-26, 22:32
  #604
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xbpa
Text
Vad har några rader ur en sagobok att göra med det brutala hedersmordet på Maria?
Citera
2012-04-26, 22:34
  #605
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xbpa
Bibeln:

5 Mos 22

13Om en man gifter sig med en kvinna och efter att ha varit tillsammans med henne inte vill ha henne längre 14utan kommer med beskyllningar som ger henne dåligt rykte: ”Jag har gift mig med denna kvinna, men när jag låg med henne upptäckte jag att hon inte var oskuld”, 15då skall flickans far och mor gå till stadens äldste i stadsporten med beviset på att flickan var oskuld. 16Flickans far skall säga till de äldste: ”Jag gav min dotter till hustru åt denne man, men han vill inte ha henne längre, 17och nu kommer han med beskyllningar och påstår sig ha upptäckt att min dotter inte var oskuld. Men här är beviset på att hon var oskuld.” De skall breda ut tyget inför stadens äldste, 18och de äldste skall gripa mannen och straffa honom 19och ålägga honom att betala hundra siklar silver som tillfaller flickans far, eftersom mannen har förtalat en israelitisk jungfru. Hon skall förbli hans hustru, och han får inte skilja sig från henne så länge han lever. 20Men om anklagelsen är riktig och det inte finns något bevis på att flickan var oskuld, 21skall flickan hämtas ut från sin fars hus, och utanför dörren skall männen i staden stena henne till döds, eftersom hon genom att hora i sin fars hus har gjort vad som är en vettlöshet i Israel. Du skall utrota det onda ur folket.
Varför dra upp en gammal judisk lag som dessutom uttryckligen enbart gällde israeliterna för 3000 eller 4000 år sedan: "Dessa är de bud, stadgar och lagar för förbundet mellan Herren och israeliterna som Herren gav på Sinaiberget och som förmedlades av Mose." (3 Mos 26:46) ???

De gällde alltså inga andra folk än israeliterna, varken då eller nu, så vad har de med vår tid och vårt land eller vår kristna religion att göra?
Citera
2012-04-26, 22:35
  #606
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexha
Kurdjävel alla som handskas med er vet att ni är primitiva vildar. Hederskultur är rutin och den kurdiska mentaliteten är starkt baserad på klanförtryck, våld och hämnd. Ert förhållningssätt idag är rena medeltidsfasonerna och ni gillar att utöva skamkultur och våld mot familjemedlemmar och andra människor. Kurden är också extremt kall och farlig då han inte alltid syns, han gömmer sig från samhället och man har ingen koll på honom. Helt plötsligt en dag kommer den känslokalla kurden fram från ingenstans likaså den kurdiska hederskulturen i honom och han hugger ihjäl någon oskyldig flicka och han går glad och nöjd till polisen för att sedan belönas i släkten för sin kurdiska insats. Det gäller att ha koll på kurden och överallt där han rör sig.
Pinsamt hur mycket du projicerar om dig själv och andra turkar.

Citat:
Ursprungligen postat av Juggernautt
Kurder är en av de folk som är minst lyckade i Sverige, de är grovt kriminella, våldsamma samt hatiska mot alla som inte är kurder.

Väldigt få kurder i Sverige är bra och produktiva medborgare.
Ännu en stackare.

Tror ni ens på er själva? Börjar nästan tro att ni inte trollar.

Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Diskussionen om hur Gamla testamentet ska tolkas och förstås är verkligen något som splittrar.

Men i Sverige, och i Västeuropa, är de kristna som tar Gamla testamentet på allvar försvinnande få.
Vilket är bra.

Men i andra regioner ser vi tyvärr att relativt stora grupper "muslimer", eller rättare sagt judar, praktiserar GTs påbud.

Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Nej textstycket är inte modernt efter dagens rådande ideal. Förstår inte vad du vill komma med dina bibelcitat?
Dit jag vill komma är att du har fel när du säger att "heders"mord inte har med kristendomen att göra och när du insinuerar att det har med islam att göra.
Citera
2012-04-26, 22:37
  #607
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likor
Vad har några rader ur en sagobok att göra med det brutala hedersmordet på Maria?
Du ställer frågan till fel person.

Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Varför dra upp en gammal judisk lag som dessutom uttryckligen enbart gällde israeliterna för 3000 eller 4000 år sedan: "Dessa är de bud, stadgar och lagar för förbundet mellan Herren och israeliterna som Herren gav på Sinaiberget och som förmedlades av Mose." (3 Mos 26:46) ???

De gällde alltså inga andra folk än israeliterna, varken då eller nu, så vad har de med vår tid och vårt land eller vår kristna religion att göra?
GT är en av Kristendomens heliga skrifter, så den har i väldigt hög grad med kristendomen att göra.

Faktumet är att kristna, även i Sverige, praktiserat GT:s påbud.
Citera
2012-04-26, 22:43
  #608
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xbpa
GT är en av Kristendomens heliga skrifter, så den har i väldigt hög grad med kristendomen att göra. Faktumet är att kristna, även i Sverige, praktiserat GT:s påbud.
Att hela bibeln är en en helig skrift för kristna innebär inte att allt som sägs i den även riktar sig till kristna. Större delen av GT är israelitisk historia och mycket som står där - exempelvis nämnda lagsamling - är enbart riktat till israeliterna, där och då. Inte kristna här och nu.

Och hedersmord står i fullkomlig strid mot allt vad den kristna tron innebär. Det har aldrig någonsin förekommit inom kristendomen.
__________________
Senast redigerad av Pethrus 2012-04-26 kl. 22:45.
Citera
2012-04-26, 22:44
  #609
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klashback
Hur ser Du själv på ex. kurder som tillämpar sin sk hederskultur i Sverige? Samt ett par fulla svenskar är väl sveriges problem? Hur är kurders hedersproblematik svenskars problem?

F.ö vissa här skriver öh bra att blattarna slår ihjäl varandra osv, men hur mkt kostar inte en mord utredning? Även självklart så är det en personlig tragedi.

Samt vad hade BM gjort för att bli knivad?
Du förstod inte va jag skrev? Du skrev att alla kurder är så vilket inte jag tror att alla kurder är så hederstokiga o att jag gav ett exempel som fulla svenskar. Fast om det är mycket kurder som håller på med detta så är det viktigt med utbildning att hedersmord är fel, det har ju lyckats i fallen med könsstympning. Att folk gå omkring och gÅng på gång galer om att inte blanda raser, skicka tillbaka alla utlänningar osv bevisar bara vilken låg intelligens de har. Ni tycker det är hemskt med hedersmord då hoppas jag ni tycker det är hemskt att nazister och annat skräp säger om en person är homosexuell så är hon/han sinnessjuk.
Citera
2012-04-26, 22:50
  #610
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xbpa
Bibeln:

5 Mos 22

13Om en man gifter sig med en kvinna och efter att ha varit tillsammans med henne inte vill ha henne längre 14utan kommer med beskyllningar som ger henne dåligt rykte: ”Jag har gift mig med denna kvinna, men när jag låg med henne upptäckte jag att hon inte var oskuld”, 15då skall flickans far och mor gå till stadens äldste i stadsporten med beviset på att flickan var oskuld. 16Flickans far skall säga till de äldste: ”Jag gav min dotter till hustru åt denne man, men han vill inte ha henne längre, 17och nu kommer han med beskyllningar och påstår sig ha upptäckt att min dotter inte var oskuld. Men här är beviset på att hon var oskuld.” De skall breda ut tyget inför stadens äldste, 18och de äldste skall gripa mannen och straffa honom 19och ålägga honom att betala hundra siklar silver som tillfaller flickans far, eftersom mannen har förtalat en israelitisk jungfru. Hon skall förbli hans hustru, och han får inte skilja sig från henne så länge han lever. 20Men om anklagelsen är riktig och det inte finns något bevis på att flickan var oskuld, 21skall flickan hämtas ut från sin fars hus, och utanför dörren skall männen i staden stena henne till döds, eftersom hon genom att hora i sin fars hus har gjort vad som är en vettlöshet i Israel. Du skall utrota det onda ur folket.

Skule detta vara Lutherskt menar du? är du helt från vettet? Det där är gammla testamentet och JUDARS religion, har inget med Kristna och det nya Evangeliet att skaffa!
Citera
2012-04-26, 22:56
  #611
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enlightenment
Skule detta vara Lutherskt menar du? är du helt från vettet? Det där är gammla testamentet och JUDARS religion, har inget med Kristna och det nya Evangeliet att skaffa!

Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Att hela bibeln är en en helig skrift för kristna innebär inte att allt som sägs i den även riktar sig till kristna. Större delen av GT är israelitisk historia och mycket som står där - exempelvis nämnda lagsamling - är enbart riktat till israeliterna, där och då. Inte kristna här och nu.

Och hedersmord står i fullkomlig strid mot allt vad den kristna tron innebär. Det har aldrig någonsin förekommit inom kristendomen.
Till israeliter där och då? Var i GT står det att lagarna är tidsbegränsade?
Dessutom stämmer det inte att den är helt och hållet för israeliterna då den även säger att icke-israeliter ska följa vissa påbud.

I N, finns det ett stycke som kan tolkas till att kristna också ska följa GT. Jag citerade den, men ni kanske inte såg den?
Citera
2012-04-26, 22:59
  #612
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xbpa
Till israeliter där och då? Var i GT står det att lagarna är tidsbegränsade?
Dessutom stämmer det inte att den är helt och hållet för israeliterna då den även säger att icke-israeliter ska följa vissa påbud.

I N, finns det ett stycke som kan tolkas till att kristna också ska följa GT. Jag citerade den, men ni kanske inte såg den?
Med betoning på kan tolkas.

De som tolkar den som du tror är inte många.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback