Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-04-23, 17:47
  #1
Medlem
Tänkte säga det att jag varit slav för nikotinet i många år..
Sista tiden både rökte jag och snusade.!.

Alla vet vad nikotin tobak gör mot kroppen hur dåligt det är...

Dock så har jag inte insett hur dåligt jag mått föräns jag slutat.
I FLERA ÅR!!!

Finns såklart många fler biverkningar, men just dom här tog knäcken på mig..

Nästan dagligen har jag haft huvudvärk efter jobbet,
Kliat i ögonen dagligen,
Inget luktsinne,
Konstant slem i halsen,
Jämt trött,
LAT SOM HELVETET, orkade inte göra någonting. Allt kändes jobbigt!
Olycklig och deprimerad!!!! nikotinet tog över mitt liv totalt.. Vissa människor klarar att snusa rimligt. / röka.

Jag rökte och snusade vartannat och bytte snus hela tiden, tänkte knappt på något annat nikotin fanns i huvudet hela tiden.. detta gjorde att jag verkade vimsig, glömsk och stressad som fan!!
i en helt annan värld!

Nu har jag varit utan nikotin i 2 månader, och aldrig varit så lycklig.
Börjat ett nytt liv,

Laga mat, träna, hålla städat.
Och alla vardagliga saker som innan känts:
Jag gör det en annan dag!

Har testat att sluta på många olika sätt, har aldrig klarat det innan jag läste boken:
Äntligen icke-rökare! - det enkla sättet att sluta ( Allen Carr )
Boken räddade mitt liv!

Har aldrig insett, att nikotinet gjorde alla dessa saker.
Känns helt sjukt vad jag gjort med mitt liv.

Nu finns det säkert somliga som kommer säga, känner inte igen mig alls, för mig går det hur bra som helst älskar att "snusa / röka"....

Om jag kunde må så här dåligt och nu må så mycket bättre.
Så måste det vara fler som också mår dåligt.
Hoppas ni lyckas sluta! för det här har varit ett helvete för mig!!!!
Med detta kanske jag kan väcka någon mer ur nikotin fällan!
Citera
2012-04-23, 19:42
  #2
Medlem
SemperTergos avatar
Har samma erfarenhet. Jag insåg inte eländet förrän jag slutat och blev varse skillnaden!
Blivit extremt morgonpigg numera. Enda nackdelen är att jag lagt på mig 10 pannor rent fett. Men det får bli nästa projekt!
Citera
2012-04-24, 19:30
  #3
Medlem
Har samma erfarenhet. Jag insåg inte eländet förrän jag slutat och blev varse skillnaden!
Blivit extremt morgonpigg numera. Enda nackdelen är att jag lagt på mig 10 pannor rent fett. Men det får bli nästa projekt!

Precis!! Det är helt jävla vansinnigt vad man kan göra mot sig själv under så många år.
Jag har också blivit väldigt morgonpigg, jag vaknar alltid innan min väckarklocka ringer,
och kan inte somna om.. Jobbigt eller vettigare än att sova bort livet kan man fråga sig =)

Jag har också gått upp väldigt mycket i vikt, stör mig inte på det eftersom jag varit alldeles för smal förut!
Citera
2012-04-25, 00:21
  #4
Medlem
Hamnbolls avatar
Kan känna igen mig lite i vad du skriver faktiskt. Jag har slutat röka, men snusar som en dåre numera. Har faktiskt också fått sämre luktsinne av någon anledning och känner mig ofta extremt lat och trött. Har även lättare för att bli stressad och orolig. Men jag kör på alldeles för starka snus, vilket jag tror är varför jag får så många negativa effekter. Det hade varit sjukt skönt att sluta (har gjort det en gång och blev faktiskt en helt ny människa på alla plan) - synd att det är så satans gott bara!

Jag är dock glad att jag iallafall har slutat med rökningen. Det har varit prio ett.
Citera
2012-04-25, 07:45
  #5
Medlem
antonfs avatar
Nu snusar jag bara och jag känner bara igen mig på det här med att bli morgonpigg. Har slutat/haft uppehåll ett par gånger och det är morgonpiggheten som jag märkt av mest. Anledningen till att jag inte känt av fler positiva effekter är väl dels för att jag bara snusar, dock feströker jag då och då, plus att jag har tränat regelbundet i 15 år.
Citera
2012-04-25, 10:25
  #6
Medlem
Eddie.Hs avatar
Jag har kedjesnusat i tio år (innan det rökte jag) Att jag är hyffsat beroende av nikotin är självklart. Dock sover jag inte med snuset, som en del brukar göra.

Nu röker jag inte alls, men det sitter en pris under läppen så gott som ständigt. Av min erfarenhet av att ta avbrott så är det svårt det första dygnet, men efter en vecka tänker man inte på det så mycket. Jag tror det är enklare att sluta om man har viljestyrkan.

Nu ser jag ingen anledning att sluta snusa då jag inte kan se att det påverkar mig negativt på något större vänster (då gör jag nog saker som är betydligt mer skadligare).
Citera
2012-04-25, 10:46
  #7
Medlem
Stormorfars avatar
Struntprat När jag började snusa visste jag vad jag gav mig in på och kommer aldrig sluta. Självklart sover man med snus inne också

Hade jag inte snusat hade jag garanterat börjat röka istället, nu klarar jag av att hålla mig typ ett par paket i månaden i snitt för att jag gillar det. Känner aldrig ett sug efter cigg förutom på sommaren när man är ute och det är fint väder. Hade jag börjat röka hade det garanterat påverkat min hälsa värre.
Citera
2012-04-28, 22:50
  #8
Medlem
Mytomanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormorfar
Struntprat När jag började snusa visste jag vad jag gav mig in på och kommer aldrig sluta. Självklart sover man med snus inne också

Hade jag inte snusat hade jag garanterat börjat röka istället, nu klarar jag av att hålla mig typ ett par paket i månaden i snitt för att jag gillar det. Känner aldrig ett sug efter cigg förutom på sommaren när man är ute och det är fint väder. Hade jag börjat röka hade det garanterat påverkat min hälsa värre.

Hur ofta råkar du svälja snusen när du somnat?
Citera
2012-04-28, 22:58
  #9
Medlem
Necrotrusts avatar
Man får gratulera TS!
Det är mycket med nikotin som knyts samman med emotionella band hos många. Lycka, avslappning et.c känns ihåliga utan. Kan vara ett svårt steg, eller har varit för mig.
Grattis!
Citera
2015-12-13, 17:02
  #10
Medlem
Inhalators avatar
Wow vad jag känner igen mig. Har varit utan snus i 24 timmar nu och det känns som att jag har fått en andra chans till lycka. Mår så OTROLIGT mycket bättre!
Citera
2015-12-13, 21:17
  #11
Medlem
Jag undrar ju då. Blir man inte jävligt nervös och lättirriterad när man slutar med nikotin helt och hållet?
Citera
2015-12-13, 23:37
  #12
Medlem
Mr.Nesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khaini
Jag undrar ju då. Blir man inte jävligt nervös och lättirriterad när man slutar med nikotin helt och hållet?
Det är väldigt individuellt
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback