Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-04-23, 17:25
  #1
Medlem
Jag har länge undrat över varför majoriteten av äldre kvinnor klipper sig i en kort nästan manlig frisyr, även kallad "lesbisk frisyr", jag kan knappast vara ensam om att se kvinnor över 60 som till synes tappat hoppet och klippt av sig sitt långa svall, alla här har väl någon äldre släkting som har den här tårtan på huvudet?

http://dexion.files.wordpress.com/20...0509010009.jpg

http://www.jaktojagare.se/upload/art..._paulsen_s.jpg

Det här bara två exempel, det finns tusentals exempel runt omkring oss, frågan är vad som driver dessa kvinnor till att klippa sig såhär, jag menar det är ju närmare 8 av 10 som går runt i den här korta frisyren, hade det varit en av 10 så hade jag inte reagerat, finns det några studier i det här fenomenet?

Vad tror ni? När kvinnor når en viss ålder, tänker de då "Äsch, jag kommer ändå inte få ligga på hål, jag ger upp", eller är det ett mode som man bara vet om om man är kvinna och född 1914-1952?
__________________
Senast redigerad av Reykjavik 2012-04-23 kl. 17:27.
Citera
2012-04-23, 17:41
  #2
Medlem
Yoobas avatar
Min gissning är att när man blir gammal så har håret blivit slitet och tunt, det är inte lika hållbart och man kan helt enkelt inte ha en lång frisyr som ser någorlunda bra ut. Håret förstörs nog lättare i den åldern också om det är långt.

Jag har dock sett ett fåtal tanter i långt hår och jag antar att dom fötts med väldigt tjockt och starkt hår.

Men vad vet jag, det kanske är nåt tantmode?
Citera
2012-04-23, 18:06
  #3
Medlem
hypothyroidisms avatar
Blir lättare för gamlingar att hålla det rent.
Citera
2012-04-23, 18:12
  #4
Medlem
BoomChickaWahWahs avatar
Tror det beror mycket på hygien och lathet. Det är jobbigt att hålla ett långt hår i fint skick. När man är gammal har håret antagligen hunnit bli rätt slitet med åren och ser därför inte längre speciellt inbjudande ut.

Sen får man även tänka på att många äldre kvinnor hamnar i klimakteriet och därför är varma/svettas konstant. Inte så behagligt med ett långt hår i vägen när svetten forsar ner för pannan kan jag tänka mig. Klimakteriet var i alla fall min mormors förklaring till varför hon klippte håret och blev en i mängden bland tanterna med "lebbfrissa".
Citera
2012-04-23, 18:29
  #5
Medlem
SocialMisfits avatar
Enligt vad jag har uppfattat som skäl till detta utifrån vad jag har hört sägas av lite äldre kvinnor är att de helt enkelt anser att håret inte kan bäras i längd efter en viss ålder. De verkar alltså tycka att lite längre hår är fel efter en viss ålder, och att en kort tantfrisyr är den enda vägen att gå. Gärna och ofta ackompanjerat med en giftig röd färgtoning.

Frågan är egentligen varför de tror på det här viset. De äldre kvinnor som väljer att behålla en viss längd på håret brukar jag oftast uppfatta som lite ungdomligare och snyggare än sina dito systrar med flatfrisyrer, och jag tror inte att jag är ensam om det.
Citera
2012-04-23, 19:08
  #6
Medlem
Nightly-Diseases avatar
Eller så kan man skita i alla konventioner och bara låta håret växa även om man passerat medelåldern sen ett tag tillbaka:

http://milkaddiction.wordpress.com/2...ugns-frisyrer/

Snyggt? Då tycker jag nog att Maud ser fräschare ut.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback