Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-04-23, 17:07
  #1
Medlem
Hellu!

Jag har nu rest från San Pedor de Atacama, förbi alla alla Lagunas och åkt in till Uyuni därefter tagit mig till Sucre.
Jag har nu hört allt från att det är otroligt vacker öster förbi Santa cruz till gamla byar och orkidé parker till att man ska ta sig Oruro, La paz, Chochambaba, lake titicaca vidare till Peru.

Vilka städer, ställen och aktiviteter får inte missas? Vilken rundtur rekomenderas?

Vad får inte missas i Sucre och La Paz?
Citera
2012-04-23, 18:37
  #2
Medlem
JackPalms avatar
Från La Paz kan du ta flyget till Rurrenabaque och åka ut på amazonasfloden för en tur på tre dagar. Ni kommer bo i en lodge mitt i floden så det är bara att kasta sig i vattnet från bryggan.. När jag var där dök det upp en del krokodiler där vi bodde, för den modige var det bara att hoppa i vattnet och se vem som vågade brottas med dem

Annars åker man runt i båtar, kollar djur, jagar lite anaconda, fiskar piraya och simmar med rosa delfiner i floden!

Var det bästa jag gjorde i Bolivia

Dock var det översvämmat när jag var där (ca en månad sedan), vet ej hur det är nu men kolla upp det då det förstör en del av momenten. IMO var det fortfarande värt pengarna iaf..

Det kostar runt 1000 kr för flyg fram och tillbaka, 900 för själva tredagarsturen, då ingår allt, mat logi med mera.. För 900 kr till kan du även gå en tredagarsvandring i själva regnskogen!

Allt ihop kan bokas genom turistbyråer överallt i La Paz..

I själva La Paz får du ej missa Argentinan Steakhouse! Bästa restaurangen jag någonsin ätit på.. Ta en fet Llama steak!

Edit; turen på floden säljs som "pampas tour"
__________________
Senast redigerad av JackPalm 2012-04-23 kl. 18:39.
Citera
2012-04-23, 19:30
  #3
Medlem
O.J-Kushs avatar
I Sucre är det bara att gå in på ett touroffice och kika vad du vill göra, rida häst, köra motorcykel ute i ingenstans, paragliding osvosv.

Sen borde du ta en tur mot Potosi för att besöka gruvan ( Kolla även upp dokumentären, The devils miner, som sänds på diverse barer i Sucre flera gånger i veckan, bla. Joy Ride och Amsterdam).

I La Paz så är ju deathroad en självklarhet. Sen om du känner för det kan jag rekommendera dig att kika upp Rout 36, som är en kokain bar om detta är något som intresserar.

Santa Cruz tyckte jag var en rätt tråkig stad, men hade sjukt fina damer (dem finaste i Bolivia enligt mig).

Ororu var underbart för karnevalen, men folk jag träffat som varit där under andra tidpunkter säger att det är en död stad.

Cochabamba har sjuka fester och väldigt snygga brudar.

Själv skippade jag Pampas touren då jag gjorde Pantanal i Brasilien, men vad jag hört ska detta vara en upplevelse! Bara att du hör av dig om du har frågor, spenderade själv 3månader i Bolivia innan mitt visa gick ut.
Citera
2012-04-23, 19:34
  #4
Medlem
Zotas avatar
Fängelset San Pedro i La Paz hade varit häftigt. Finns engelsktalande fångar som gärna tar dig på en rundtur för en peng. Vakterna får antagligen mutas också. Officiellt är det inte tillåtet men jag har för mig att vissa turistbyråer har haft med detta som en "turistattraktion". Kan vara värt att spana in. San Pedro ligger mitt i La Paz, så du lär inte behöva leta!

Om den typen av upplevelser lockar alltså!
Citera
2012-04-23, 22:01
  #5
Medlem
findatas avatar
Jag var i La Paz för ca 8 år sedan, då försökte jag fixa så man kunde åka en sväng i en skidlift på någon glaciär i närheten. Tydligen världens högsta, 5400+. Var inne och pratade på alpinklubbens lokal i La Paz, men då var den "tillfälligt" ur drift. Kanske funkar den nu?...

Kollade upp, verkar som vissa år bjuder på en 180m lång åkning... Glaciärerna smälter...
Säkert fint ändå.

http://en.wikipedia.org/wiki/Chacaltaya
Citera
2012-04-23, 22:03
  #6
Medlem
Chunkarasjön är fin.
Citera
2012-04-24, 00:38
  #7
Medlem
001001s avatar
det finns ett plan hem till sverige du inte får missa
Citera
2012-04-24, 01:18
  #8
Medlem
NickRoyales avatar
Death road får förstås inte missas. Jag hade inte jättehöga förväntningar själv, men de överträffades iaf med råge. Hade också velat göra Rurrenabaque men det blev inte av.

Om du är sugen på bergsklättring finns Huayna Potosi i närheten av La Paz. Det är på 6088m men inte svårt och fullt möjligt att göra utan förkunskaper. Det tar två dagar (tre om du vill ha en dag för att lära dig hantera ishacka och crampons) och kostar runt 1000kr. Den andra dagen (eller kl 12 på natten, rättare sagt) börjar man på 5130m och tar sig upp lagom till soluppgången, som är helt magisk på 6088m höjd. En bra dag kan man se hela vägen till Lake Titicaca. Det är en ganska duktig utmaning, men jag var själv bara utrustad med hygglig grundkondis och fixade det ändå. Om du är intresserad kan jag ge mer info.
Citera
2012-04-24, 01:39
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackPalm
Från La Paz kan du ta flyget till Rurrenabaque och åka ut på amazonasfloden för en tur på tre dagar. Ni kommer bo i en lodge mitt i floden så det är bara att kasta sig i vattnet från bryggan.. När jag var där dök det upp en del krokodiler där vi bodde, för den modige var det bara att hoppa i vattnet och se vem som vågade brottas med dem

Annars åker man runt i båtar, kollar djur, jagar lite anaconda, fiskar piraya och simmar med rosa delfiner i floden!

Var det bästa jag gjorde i Bolivia

Dock var det översvämmat när jag var där (ca en månad sedan), vet ej hur det är nu men kolla upp det då det förstör en del av momenten. IMO var det fortfarande värt pengarna iaf..

Det kostar runt 1000 kr för flyg fram och tillbaka, 900 för själva tredagarsturen, då ingår allt, mat logi med mera.. För 900 kr till kan du även gå en tredagarsvandring i själva regnskogen!

Allt ihop kan bokas genom turistbyråer överallt i La Paz..

I själva La Paz får du ej missa Argentinan Steakhouse! Bästa restaurangen jag någonsin ätit på.. Ta en fet Llama steak!

Edit; turen på floden säljs som "pampas tour"

Rurrenabaque är redan i min to do list, låter dock helt ortroligt när du förklarar det! Ska kolla upp både båten och vandrigen när jag kommer fram. Nu när jag vet namnet på touren är det nemas problemas.

Jag tackar för restaurang tipset! Som en matälskare kommer jag inte missa den! Och lovar att en llama steak kommer beställas!
Citera
2012-04-24, 01:50
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av O.J-Kush
I Sucre är det bara att gå in på ett touroffice och kika vad du vill göra, rida häst, köra motorcykel ute i ingenstans, paragliding osvosv.

Sen borde du ta en tur mot Potosi för att besöka gruvan ( Kolla även upp dokumentären, The devils miner, som sänds på diverse barer i Sucre flera gånger i veckan, bla. Joy Ride och Amsterdam).

I La Paz så är ju deathroad en självklarhet. Sen om du känner för det kan jag rekommendera dig att kika upp Rout 36, som är en kokain bar om detta är något som intresserar.

Santa Cruz tyckte jag var en rätt tråkig stad, men hade sjukt fina damer (dem finaste i Bolivia enligt mig).

Ororu var underbart för karnevalen, men folk jag träffat som varit där under andra tidpunkter säger att det är en död stad.

Cochabamba har sjuka fester och väldigt snygga brudar.

Själv skippade jag Pampas touren då jag gjorde Pantanal i Brasilien, men vad jag hört ska detta vara en upplevelse! Bara att du hör av dig om du har frågor, spenderade själv 3månader i Bolivia innan mitt visa gick ut.

Redan varit inne i tour office och fanns en del vandringar som lockade, bland annat en inca vandring.

Gruvan vill jag gå till då jag har hört både bra och dåligt om den, bara att hitta en dag man tar sig dit.

Deathrow ska jag också ta mig till men hört att den inte är lika bra nu när det finns två vägar.

Santa Cruz skulle vara en tråkig stad man kunde ta sig igenom på en dag men det var längre öst som det skulle vara vackert att ta sig till om man hade den tiden. Varit åt det hållet?

Orouro kommer nog skippas, lyckades hitta en festival i Salar de Uyuni Cochabamba vill jag till! Behöver dock nog kolla upp mer saker än fest att göra där. Jag tackar!

Citat:
Ursprungligen postat av Zota
Fängelset San Pedro i La Paz hade varit häftigt. Finns engelsktalande fångar som gärna tar dig på en rundtur för en peng. Vakterna får antagligen mutas också. Officiellt är det inte tillåtet men jag har för mig att vissa turistbyråer har haft med detta som en "turistattraktion". Kan vara värt att spana in. San Pedro ligger mitt i La Paz, så du lär inte behöva leta!

Om den typen av upplevelser lockar alltså!

Det lockar och ska kollas upp då jag är på plats! Tackars!

Citat:
Ursprungligen postat av findata
Jag var i La Paz för ca 8 år sedan, då försökte jag fixa så man kunde åka en sväng i en skidlift på någon glaciär i närheten. Tydligen världens högsta, 5400+. Var inne och pratade på alpinklubbens lokal i La Paz, men då var den "tillfälligt" ur drift. Kanske funkar den nu?...

Kollade upp, verkar som vissa år bjuder på en 180m lång åkning... Glaciärerna smälter...
Säkert fint ändå.

http://en.wikipedia.org/wiki/Chacaltaya

Om jag inte vore usel på skidor och det var en väldigt bra antal år sen jag åkte hade jag lätt gjort det, ska dock sprida det vidare till en kompis. Tack!
Citera
2012-04-24, 01:55
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tyffing
Chunkarasjön är fin.
Jag såg så många sjöar från Chile till Bolivia att jag tappade koll efter de första tre vilka de andra var. Dock hade alla sin charm.

Citat:
Ursprungligen postat av 001001
det finns ett plan hem till sverige du inte får missa
Jag är utan returbiljett vännen.

Citat:
Ursprungligen postat av NickRoyale
Death road får förstås inte missas. Jag hade inte jättehöga förväntningar själv, men de överträffades iaf med råge. Hade också velat göra Rurrenabaque men det blev inte av.

Om du är sugen på bergsklättring finns Huayna Potosi i närheten av La Paz. Det är på 6088m men inte svårt och fullt möjligt att göra utan förkunskaper. Det tar två dagar (tre om du vill ha en dag för att lära dig hantera ishacka och crampons) och kostar runt 1000kr. Den andra dagen (eller kl 12 på natten, rättare sagt) börjar man på 5130m och tar sig upp lagom till soluppgången, som är helt magisk på 6088m höjd. En bra dag kan man se hela vägen till Lake Titicaca. Det är en ganska duktig utmaning, men jag var själv bara utrustad med hygglig grundkondis och fixade det ändå. Om du är intresserad kan jag ge mer info.

Jag vet inte vad för förväntningar jag har på death road då jag har hört allt från bra till dåligt om den men det är i alla fall värt att ta sig till .

Berätta gärna mer om bergsklättring! Jag har inte gjorde det vilket innebär att jag suger på det. Ville testa det i Chile men Bestämde mig för att ta mig till Bolivia istället.
Citera
2012-04-24, 05:29
  #12
Medlem
NickRoyales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamarine
Jag vet inte vad för förväntningar jag har på death road då jag har hört allt från bra till dåligt om den men det är i alla fall värt att ta sig till .

Berätta gärna mer om bergsklättring! Jag har inte gjorde det vilket innebär att jag suger på det. Ville testa det i Chile men Bestämde mig för att ta mig till Bolivia istället.

För att bestiga Huayna Potosi anmäler man sig bara till en grupp, det finns många arrangörer i La Paz så det är inte svårt att hitta, men annars går det oftast att boka på ditt vandrarhem/hotel (de som samarbetar med vandrarhemmet Wild Rover var jag nöjd med). Vid bestigningen samarbetar guiderna mellan olika arrangörer i vilket fall, så var det iaf i mitt fall då det bara var runt 20 personer som skulle bestiga berget samma natt som jag.

Vad det gäller själva bestigningen går man i grupper om 2-4 pers per guide och hela gruppen sitter ihop i ett snöre. Man har en ishacka som mest används som "stödkäpp", men i nödfall kan användas för att bromsa om gruppen hamnar på glid (oroa dig inte för det). Det är ingen teknisk klättring, utan man går upp även om det på sina ställen kan vara brant. All grundutrustning ingår (ishacka, hjälm, jacka, vantar, byxor etc). Pannlampa hyr arrangörerna ut billigt om du inte har och om du behöver en extra tröja eller underställ finns det också att hyra. Mat ingår, men du behöver du ha med dig snacks och vatten (typ 2 liter). Om du kör på en tre-dagars, vilket du bör göra om du inte har någon erfarenhet (jag hade ingen erfarenhet alls), så ser det ut såhär:

Dag 1: Testa utrustningen vid base-camp (en stuga på 4700m) och lite isväggsklättring om man vill. Inga konstigheter, lätta saker att lära sig.
Dag 2: Du går upp från base-camp till high-camp (en stuga på 5130m) med all utrustning. Tar 2-3 timmar och är en lagom uppvärmning, ganska jobbigt.
Dag 3: Eller natten mellan dag 2 och dag 3, snarare, så går man upp kl 12 på natten och fortsätter mot toppen på 6088m. All utrustning man behöver har man på sig och sen får man ha med en liten ryggsäck för vatten, snacks och om du nu vill ha med något mer. Det bör ta 5-6 timmar tror jag, men min grupp var den segaste så det tog 6-7 timmar. Målet är att vara uppe när solen går upp, men vi hade runt 100 höjdmeter kvar då. Soluppgången var fantastisk i vilket fall.

Vad det gäller säkerheten så verkar det i min mening säkert. Från vad jag hörde hade de bara varit med om en turist som dött och det var pga ren oförsiktighet långt på vägen ner, mellan high-camp och base-camp (jämförelsevis dör 1-2 personer varje år på Death Road, men återigen handlar det om oförsiktighet, med sunt förnuft är det lugnt).

Jag tror att ungefär 70-80% av de som försöker klarar av att bestiga berget. I min grupp var vi sex som försökte men bara tre som klarade det, de som inte orkar vänder bara tillbaka med en guide. Jag är ganska säker på att de flesta misslyckanden beror på att man inte hanterar den höga höjden bra och inte på hur vältränad man är, men hyfsad form bör man ändå vara i.

Enligt rekommendationerna ska man acklimatisera sig på lite högre höjd i 5-8 dagar innan man försöker. Eftersom La Paz ligger på ~3700m så kan det räknas som acklimatisering, men om du åker ner till Rurrenabaque i tre eller fler dagar så är acklimatiseringen i stor grad förstörd. Själv hade jag tre dagars acklimatisering i Uyuni/Altiplano och två dagar i La Paz innan jag påbörjade dag 1. Jag mådde ren skit när jag var uppe på 4000-4700m i Altiplano, så om du klarade det hyggligt så är du förmodligen inte särskilt höjdkänslig. När jag kom upp till high-camp mådde jag riktigt dåligt. Jag var tung i huvudet, orkeslös och det kändes som om jag hade feber. Jag tuggade coca-blad och drack coca-te, men det smakar ju bara skit och inte fan blev det bättre. Det var första gången jag tog en höjdsjuketablett och sedan mådde jag kalas hela vägen upp. Tabletterna finns att köpa på vilket apotek som helst i La Paz. Jag ska dock säga att vissa menar att de bara tar bort symptomen och att det vara farligt om man pressar sig för mycket, så lite försiktig ska man ändå vara. Om man får problem med synen på vägen upp ska man direkt täcka för ögonen och ge sig tillbaka ner (när solen är uppe ska man alltid ha solglasögon på när man är på så hög höjd). Nu får jag det att låta jävligt farligt, det är inte alls känslan jag hade, men man bör ändå veta vad man ska tänka på.

På vägen upp ser man ljusen från La Paz några mil bort. Till slut kommer man upp och då är man ganska duktigt slutkörd. Känslan vid soluppgången är otrolig och utsikten sträcker sig långt, långt bort. Man kan se hur jorden är konkav vid horisonten. Det är en mäktig upplevelse att ha tagit sig upp på över 6000m för egen maskin. Om du någonsin ska göra det är det här den bästa chansen du kan få, Huayna Potosi är det berget i världen över 6000m som är lättast att bestiga.

Två tips:
- På vägen upp, använd ishackan att stödja dig på som en käpp så mycket som möjligt, att spara benen är viktigt.
- De flesta olyckorna händer på vägen ner, men det handlar bara om att inte tro att det är över och att man kan slappna av.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1853891

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback