Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2017-11-05, 18:03
  #49
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Trådar sammanfogade.

/Mod.
Citera
2017-11-05, 18:04
  #50
Medlem
Kanske låna hem en bok av Hasse Alfredsson?
Citera
2017-11-05, 18:04
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AversisrevA
Kollektivt självmord av Arto Paasilinna är, namnet till trots, kul.

Men enformig
Citera
2017-11-05, 20:54
  #52
Medlem
Germanofils avatar
Arto Paasilinna som nämnts skriver roliga och "glada" böcker. Harens år och De hängda rävarnas skog rekommenderas.

Annars är Alexander McCall Smith ett givet tips. Mest känd för "Damernas Detektivbyrå" men även böcker om 44 Scotland Street är helt underbara feelgood-romaner.
Citera
2017-11-06, 14:59
  #53
Medlem
NattNatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facemash
Hej!

Jag söker några böcker som man blir glad av nu i höst/vintermörkret. Läser vanligtvis scifi, fantasy eller deckare med väldigt mörk/postapokalyptisk ton. Är sugen på någon bok som man kanske blir lite glad av eller som har en glad ton i sig, behöver alltså inte vara en komedi. Började läsa en man som heter Ove men jag tycker nästan bara den är tragisk.

Tack på förhand!


Gillar du Fantasy kan du kolla upp Terry Pratchet. Är rätt skruvat, men lättsamt och stundtals riktigt underhållande.
Citera
2017-11-06, 15:29
  #54
Medlem
RZLAs avatar
Kådisbellan är nog en av de roligaste böcker om jag har läst. Finns som film också, där Ernst-Hugo gör en fantastisk roll som huvudpersonens, Rolles, sadistiske och fascistiske lärare. Läs först boken och se sedan filmen.
Citera
2017-11-07, 10:50
  #55
Medlem
bergstromss avatar
Mikael Niemi har nämnts tidigare, men då bara Populärmusik. Kan även slå ett slag för Svålhålet, en ganska skojig science fiktion-berättelse med viss självdistans.

Själv blir jag rätt glad av Torgny Lindgren. Klingsor var kul, inte direkt rolig men uppmuntrande. Boken handlar i stora drag om en konstnär som målar stilleben av samma motiv om och om igen. Humlehonung ska också vara underhållande vad jag förstår. Eller kanske mer äcklig men det är ju nästan samma sak.
Citera
2017-11-10, 01:04
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergstroms
Mikael Niemi har nämnts tidigare, men då bara Populärmusik. Kan även slå ett slag för Svålhålet, en ganska skojig science fiktion-berättelse med viss självdistans.

Själv blir jag rätt glad av Torgny Lindgren. Klingsor var kul, inte direkt rolig men uppmuntrande. Boken handlar i stora drag om en konstnär som målar stilleben av samma motiv om och om igen. Humlehonung ska också vara underhållande vad jag förstår. Eller kanske mer äcklig men det är ju nästan samma sak.

Hummelhonung - som den heter - är en väldigt underhållande skröna. Men ja, äcklig också. Bör ej läsas i samband med inmundigandet av en måltid.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback