Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2012-04-22, 15:46
Medlem
Hej!

Jag är inte särskillt gammal och ska eventuellt plugga i framtiden. Jag har lyckats spara ihop 250 000 kronor och jag har fast inkomst för tillfället så jag behöver inte använda pengar från mitt sparande.

Jag har idag pengar i både Seb, Nordea och Swedbank.

Funkar det idag att spela ut bankerna mot varandre på samma sätt som vissa gör när de ska låna pengar.

Jag skrev ett mail till alla där jag ville veta vad de hade att erbjuda om jag band mina pengar hos dem i en kortare period 3-6 månader till en fast ränta.

Alla hänsvisade till sina fastränte konto där de erbjuder 2-2,7% fast ränta.

Borde jag inte kunna förhandla mig till en bättre ränta?

Vad hade ni gjort?

Jag är tyvärr inte särskillt insatt i aktier och jag tycker det verkar vara en dålig tid nu känns som att börsen är skakig...

/Chrille
Citera
2012-04-22, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrillhej
Hej!

Jag är inte särskillt gammal och ska eventuellt plugga i framtiden. Jag har lyckats spara ihop 250 000 kronor och jag har fast inkomst för tillfället så jag behöver inte använda pengar från mitt sparande.

Funkar det idag att spela ut bankerna mot varandre på samma sätt som vissa gör när de ska låna pengar.

Jag skrev ett mail till alla där jag ville veta vad de hade att erbjuda om jag band mina pengar hos dem i en kortare period 3-6 månader till en fast ränta.

Vad hade ni gjort?

Jag är tyvärr inte särskillt insatt i aktier och jag tycker det verkar vara en dålig tid nu känns som att börsen är skakig...

/Chrille

Vadå banker? Ta ut pengarna och lev som en kung!
Citera
2012-04-22, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teamforce

Inte riktigt vad jag tänkt men tack för tipset...
Citera
2012-04-22, 15:52
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Hej!

Vad hade ni gjort?

/Chrille

Du har 3 banker för en sådan struntsumma?

Jag tycker du ska låta pengarna ligga kvar på olika sparkonton eftersom du är ung och snart kommer att behöva pengarna till att köpa bil och allt möjligt.
Citera
2012-04-22, 15:56
Medlem
Som liten har jag fått pengar insatta på olika banker av olika släkt...

Jag har inga planer på att plocka ut pengar för tillfället..
Citera
2012-04-22, 15:59
Medlem
Etnad11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teamforce

Japp, finns inget som slår kung i baren under exempelvis tennisveckan i Båstad! 250k går att bränna på ett par dagar med mellandyr champagne...

Bättre än att bli blåst av bankens sparprodukter i alla fall...
Senast redigerad av Etnad11 2012-04-22 kl. 16:02.
Citera
2012-04-22, 16:00
Medlem
darebuilders avatar
Citat:
Som liten har jag fått pengar insatta på olika banker av olika släkt...

Jag har inga planer på att plocka ut pengar för tillfället..

Men ta ut pengarna och sätt in dom på ett sparkonto, där det är relativt bra ränta därefter så är det win för dig. För du får ju ut mer på det medtanke på att du har allt samlat istället för 2% på kanske 50 000:- Hur svårt är det.
Citera
2012-04-22, 16:06
Medlem
Absolut borde jag samla det kanske. Men jag vill fortfarande ha det till bästa ränta.

Om jag visste exakt hade jag inte bett om råd.

Så tack!

/Chrille
Citera
2012-04-22, 16:28
Medlem
svampgaffels avatar
Men kolla compricer.se och se vart du får bästa räntan bara. Se till att de har bankgaranti. Klart.
Eller köp hor och sponk för pengarna.
Citera
2012-04-22, 16:30
Medlem
Bbobis avatar
Är väll ok.

Men varför ska du binda en summa som 250.000 en så kort period? Du lär väll knappast behöva använda alla dom pengarna och därav inte kan binda dem längre?

Jag hade nog tryckt in dem i en räntefond med låg avgift.

Tex:
https://www.avanza.se/aza/fonder/fon...ngsCase=AVANZA

Lägger du i en fond har du fördelen att du inte får en ränta ubetald som sedan ska skattas utan kan ligga kvar i fonden och växa tills den dag du tar ut det.

Om vi säger att det går bra och din förmögenhet ökar med 10% så har du alltså 25.000 kr.
Av dessa ska du skatta säg 30% (eller vad det nu blir) vilket blir 7,5k i skatt.

Dessa 7500kr kommer nu ligga kvar och driva in mer pengar.

Edit:

Då får du se till att ha en bank där du kan lägga i vilka fonder du vill. Denna tax kan du inte köpa genom swedbank.

Kan ju misstänka att ingen skulle köpa swedbanks realräntefond då med tanke på att den tar mer än 4ggr så mycket i avgift och går sämre.

Börja kolla lite på egen hand. Blev ett brinnande intresse för mig när jag började sätta mig in i det. Och det gör ju även att man inte hamnar i fällorna baken försöker få dig att gå in med enorma avgifter. Utan man kan göra vad som är bäst för en själv utan att bli lurad på skyhöga avgifter.
Senast redigerad av Bbobi 2012-04-22 kl. 16:38.
Citera
2012-04-22, 16:57
Medlem
Klamydiatorsks avatar
Jag hade samma summa, satte in dem på sevenday.se. 3,2% ränta med statlig insättningsgaranti och fria uttag. Skit i storbankerna, giriga jävla svin som blåser vanliga människor.
Citera
2012-04-22, 17:05
Medlem
MLHs avatar
Jag kör på Nordax 3,55 % och ett fritt uttag/år, min budget för oförutsedda utgifter har jag på Akeliusspar med 4% och hur många fria uttag som helst. Sen har jag Aktier med hög direktavkastning och hög tillväxt för pengar som jag inte behöver på 5+ år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in